۱۶ روز هوای پاک از اول سال تاکنون برای کرمان. راوری‌ها ناسالم‌ترین هوا را داشتند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1632

۱۶ روز هوای پاک از اول سال تاکنون برای کرمان. راوری‌ها ناسالم‌ترین هوا را داشتند
گزارش| مرضیه قاضی‌زاده
از روز اول سال تا ۲۳ ماه قبل، فقط ۱۶ روز از این ۳۰۶ روز ایستگاه پایش کیفیت هوای مشتاق هوای سالم را ثبت کرده است. استان کرمان ۱۰ ایستگاه پایش کیفی هوا دارد که اطلاعات هر ۱۰ تا ناقص است؛ اما ناقص‌ترین اطلاعات برای ایستگاه هوانیروز است که فقط داده‌های ۱۶۷ روز را ثبت کرده است. ایستگاه مشتاق داده‌های ۲۷۵ روز را ثبت کرده و ایستگاه بم اطلاعات ۲۳۶ روز. برخلاف انتظار، بر مبنای همین اطلاعات ناقص دستگاه‌هایی که تعداد زیادی از روزهای سال خاموش و خراب بودند، بیشترین هوای ناسالم و خطرناک برای راور بوده نه ریگان و فهرج. این ایستگاه ۶۷ روز با هوای ناسالم، ۲ روز با هوای بسیار ناسالم و ۳ روز هوای خطرناک را برای کل ۲۰۷ روزی که دستگاه روشن بوده، ثبت کرده است.
آلودگی هوا مهم‌ترین عامل خطر محیط زیستی برای انسان در دنیا شناخته می‌شود، دنیا و کشور به دنبال افزایش روزهای پاک‌اند. کرمان هنوز بسیاری از شهرهایش ایستگاه ندارند و همان ۹ شهری هم که ایستگاه پایش کیفی هوا دارند، ایستگاه‌هایشان یک‌درمیان خراب‌اند و داده‌های کاملی را ارائه نمی‌دهند.
بین دو ایستگاه هوانیروز و مشتاق، داده‌های ایستگاه مشتاق به دلیل اینکه تعداد بیشتری از روزها را ثبت کرده، ملاک قرار گرفته است. طبق این ایستگاه کرمان از اول سال تا ۲۳ آذر صرفاً ۱۶ روز هوای پاک داشته. ۲۴ روز هوا برای گروه‌های حساس ناسالم بوده، ۸ روز هوا برای همه ناسالم بوده و یک روز هم هوا برای همه خطرناک بوده است.
*ایستگاه راور، یک روز هوای پاک نداشت
از میان نه شهرستانی که ایستگاه سنجش کیفیت هوا دارند، ایستگاه راور بیشتر از هر ایستگاهی دیگر در استان هوای ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک را ثبت کرده است. این ایستگاه صرفاً داده‌های ۲۰۷ روز را ثبت کرده که هیچ روز سال از این ۲۰۷ روز هوای پاک نداشته است. این ایستگاه ۶۷ روز سال را ناسالم تشخیص داده، ۲ روز بسیار ناسالم و ۳ روز هم خطرناک. سرجمع ۷۲ روز سال هوای این شهرستان برای همه گروه‌ها آلوده و ناسالم بوده است.
در حالی راور ۷۲ روز با هوای آلوده را ثبت کرده که ایستگاه، بم، فهرج و ریگان که به دلیل اقلیم شرق استان درگیر ریزگردهای بیشتری هستند، این تعداد روز هوای آلوده نداشتند. ایستگاه بم ۲۳۶ روز داده دارد که از این تعداد کیفیت هوا برای ۱۳ ورز ناسالم و ۱ روز هم بسیار ناسالم بوده است. ایستگاه فهرج هم ۲۸۸ روز داده دارد که کیفیت هوا برای ۱۰ روز آن ناسالم، ۵ روز بسیار ناسالم و ۹ روز خطرناک بوده است. ایستگاه ریگان هم برای ۲۵۲ روز داده دارد که از این تعداد ۱۴ روز کیفیت هوا ناسالم، ۳ رو بسیار ناسالم و ۸ روز خطرناک ثبت شده است.
مناطق درحال‌توسعه و با درآمد پایین، بیشتر از سایر نقاط کشور تحت‌تأثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرند، به‌طورکلی منابع متحرک ۶۰ درصد و منابع ثابت ۴۰درصد در آلودگی هوا نقش دارند؛ موتورسیکلت‌ها به‌ویژه موتورهای فرسوده، خودروها و کامیون‌های فرسوده، جزو مهم‌ترین منابع انتشار آلودگی هوا در شهرها هستند.
آلودگی هوا می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های تنفسی، قلبی – عروقی، دیابت، مشکلات مربوط به کودکان مانند وزن کم هنگام تولد، زایمان زودرس زنان، بیماری‌های اعصاب مانند آلزایمر و پارکینسون شود. یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد که حتی بروز اوتیسم نیز با آلودگی هوا در ارتباط است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :