بازار افسارگسیخته میوه و تره‌بار درکهنوج

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 600

رییس سازمان صمت جنوب: مردم بهترین بازرس هستند و باید تخلفات را به بازرس‌ها گزارش دهند

بازار افسارگسیخته میوه و تره‌بار درکهنوج

یک کارشناس تغدیه می‌گوید: افزایش خطر ابتلا به سرطان یک رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات به کاهش خطر ابتلا به سرطان به واسطه وجود آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین ای، ویتامین ث، کاروتنوئیدها، و … کمک می‌کند؛ آن هم با حفاظت از سلول‌های سالم در برابر رادیکال‌های آزاد.مهنا باقری افزود: مواد مغذی به نام کاروتنوئیدها، می‌تواند رشد تومور را در سرطان سینه کاهش دهد. کاروتنوئیدها در هویج، اسفناج، کلم پیچ، گوجه فرنگی، فلفل، سیب زمینی شیرین و سبزیجات دیگر، یافت می‌شود. در مقابل پرهیز از مصرف کافی میوه و سبزی و مصرف بیش از حد چربی‌ها و مواد غذایی ناسالم، با افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها در ارتباط است.

افزایش وزن:

مصرف کم میوه‌ها و سبزیجات مساوی است با افزایش مصرف غذاهای با چربی و کالری بالاتر. یک مطالعه که توسط محققان کالج پزشکی آلبرت اینشتین انجام شد، نشان داد که افزایش خطر چاقی و اضافه وزن در آندسته بزرگسالانی که میوه و سبزی کمتری مصرف می‌کنند، بیشتر است. میوه‌ها و سبزیجات کالری کمتر و فیبر بیشتری دارند و مصرف آنها با احساس سیری طولانی مدت و سرعت بخشیدن به کاهش وزن همراه است.

احتمال ابتلا به دیابت:

از آنجا که اضافه وزن و چاقی با خطر ابتلا به دیابت نیز همراه است، پس زمانی که شما غذاهای با چگالی بالا را به جای میوه و سبزیجات انتخاب می‌کنید، خود را در معرض خطر ابتلا به دیابت نیز قرار داده‌اید. این در حالی است که مصرف سبزیجات حاوی برگ‌های سبز با کاهش خطر ابتلا به دیابت همراه است.

افزایش فشار خون:

باقری تاکید کرد: رژیم غذایی سرشار از سدیم و بدون در نظر گرفتن میوه و سبزی، منجر به افزایش فشار خون می‌شود و این در حالی است که اتخاذ یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم، منجر به کاهش سطح سدیم در بدن و در نتیجه کاهش فشار خون خواهد شد.

افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی:

فیبرهای موجود در میوه و سبزیجات به کاهش سطح کلسترول در خون و کاهش خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی کمک می‌کنند. مطالعات محققان دانشگاه هاروارد نشان داده کسانی که روزانه بیش از هشت وعده در روز میوه و سبزی مصرف می‌کنند، درمقایسه با کسانی که این میزان مصرف در آنها 1.5 وعده بیشتر نیست، 30 درصد کمتر به بیماری‌های قلبی، و یا سکته مغزی مبتلا می‌شوند.

ابتلا به افسردگی:

این کارشناس ادامه داد: محققان در حال بررسی تأثیر آنچه می‌خوریم در بروز حالات افسردگی هستند. این در حالی است که بنا به مطالعات محققان اسپانیایی، افرادی که از یک رژیم غذایی سرشار از غلات کامل، میوه و سبزیجات بهره می‌برند، از اثرات محافظتی این رژیم در برابر افسردگی نیز سود خواهند برد. در مقابل کمبود مواد مغذی مانند اسید پانتوتنیک، و ویتامین ب 6 احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش خواهد داد.

شاید فکر کنید سهم سبزی‌ها در رژیم غذایی شما کافی است اما به احتمال زیاد در اشتباه هستید. بنابر دستور‌العمل وزارت کشاورزی آمریکا، افراد بزرگسال با توجه به سن، جنسیت، فعالیت جسمانی و سلامت کلی باید بین پنج تا 13 وعده از میوه ها و سبزی ها در روز مصرف کنند.

وی تاکید کرد: از نشانه های مصرف نکردن میوه و سبزی این است که به راحتی کبود می‌شوید

مصرف ناکافی از ویتامین C می تواند کبود شدن راحت بدن و همچنین افزایش خونریزی از لثه‌ها و روند کند بهبودی را موجب شود. با مصرف فلفل دلمه ای قرمز، کیل، فلفل چیلی قرمز، سبزی های برگدار تیره، بروکلی، جوانه بروکسل و گوجه فرنگی می توانید مقادیر فراوان از ویتامین C را دریافت کنید.

همواره خسته هستید و حتی حافظه شما خوب کار نمی‌کند

در شرایطی که همه ما گه گاهی در زندگی خود با فراموشی مواجه می شویم، اما اگر با افت سرعت و کارایی مغز خود مواجه شده اید، کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی می تواند یکی از مقصران اصلی در این زمینه باشد. لوتئین، ماده مغذی که در پژوهش های اولیه نشان داده است به تقویت یادگیری و حافظه کمک می کند، در انواع مختلف سبزی ها، مانند سبزی های برگدار، هویج، بروکلی، ذرت، و گوجه فرنگی یافت می شود. با افزودن این سبزی ها به وعده های غذایی روزانه خود می توانید مواد مغذی ضروری برای کمک به تقویت مغز را تامین کنید.

گرانی میوه‌ و تره‌بار داد کهنوجی‌ها را درآورد

شهروندان کهنوجی از گرانی میوه و تره‌بار در این شهر می‌نالند و می‌گویند می‌توانید در بازار تره‌بار این شهر سبزیجات و میوه و…را با قیمتی دو برابر از دیگر شهرستان‌های همجوار تهیه کنید.

رییسی یکی از شهروندان کهنوجی می‌گوید محل کار من رودبار است و هرروز در رفت و آمد هستم و متاسفانه قیمت‌های میوه و تره‌بار اصلا رضایت‌بخش نیست. وی افزود: بازار تره‌بار و میوه نیاز به ساماندهی دارد و باید مسوولان سازوکاری برای این مساله بیندیشند . اصناف و صنعت و معدن هم که هر زمان اطلاع می‌دهیم و گله می‌کنیم بهانه کمبود نیرو دارند و می‌گویند مجبور هستیم با تعداد کمی نیرو بازار 5شهرستان را پوشش دهیم و این مساله کار دشواری است.جالب است که نرخ این مغازه با مغازه کناری متفاوت است و هرکسی هرطور دلش بخواهد حساب می‌کند.

بهترین بازرس خود مردم هستند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان به«کاغذوطن»می‌گوید:«یکی از شهرهای منظم و خوب ما کهنوج است و در حوزه شهرستان دو مرکز بازرسی داریم یکی در جیرفت و دیگری در شهرستان کهنوج، جیرفت در محل اداره کل 10 بازرس داریم، در شهرستان کهنوج هم 3 بازرس مستقر هستند که هم بازار شهرستان کهنوج را بازدید می‌کنند هم دیگر شهرستان‌های جنوبی را پوشش می‌دهند. سعی کردیم بازرسان هر هفته  یک شهرستان را مورد بازدید قرار دهند که این هم بر اساس برنامه‌ریزی انجام می‌شود.» مسلم مروجی افزود:« در حوزه میوه و تره‌بار  خودم بارها به صورت سرزده از میدان‌تره‌بار جیرفت سرکشی کردم که با متخلفان هم برخورد شد و گفتیم که همکارانمان بازدیدها را ادامه دهند. در شهرستان کهنوج هر هفته یا هر دوروز یک بار قیمت میوه و تره‌بار را اعلام می‌کنیم و بر اساس قیمت میدان گران‌فروشی اتفاق نیفتد و هرجا تخلفی بوده پس از تشکیل پرونده برخورده شده است.لازم است مردم در صورت مشاهده تخلف مراتب را به همکاران ما اعلام کنند تا با افرادی که اقدام به گران‌فروشی کنند برخورد می‌شود.»مروجی اضافه کرد:«سامانه 124 ما فعال است و مردم می‌توانند به صورت حضوری به اداره صنعت، معدن و تجارت کهنوج مراجعه کرده و تخلفات را اعلام کنند.در همان ابتدای ورودم به صمت تاکید کردم 30 کالا را اعلام کنند که مردم با مشکلی مواجه نباشند اما در شهر کهنوج در حوزه میوه و تره‌بار هرروز قیمت‌گذاری انجام و ارسال می‌شود و در فضای مجازی هم قیمت‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود و بازرسان هم آماده رسیدگی هستند، هرجایی که خود مردم از حقشان دفاع نکرده و پیگیری نکنند نتیجه‌ای گرفته نمی‌شود حتی با اقدامات ما اثر چندانی مشاهده نخواهد شد مردم باید شکایت خود را اعلام کنند که متخلفات پی ببرند اگر مشکلی ایجاد کند مردم پیگیری می‌کنند و دچار دردسر می‌شود بهترین بازرس خود مردم هستند ما پس از برخورد قانونی نتیجه را به مردم اعلام می کنیم .»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 82
  • امروز: 26
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,451
  • ماه: 7,235
  • سال: 24,627