دبیر انجمن زغال‌‌‌سنگ: معادن زغال به دلیل قیمت دستوری تعطیل شدند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1537

دبیر انجمن زغال‌‌‌سنگ: معادن زغال به دلیل قیمت دستوری تعطیل شدند

گزارش| اقتصاد کرمان

صنعت زغال‌سنگ در ایران به نوعی یک حوزه دست‌نخورده و بکر به حساب می‌‌‌آید و با توجه به اینکه این ماده معدنی منبع حرارتی و انرژی در کشور به‌حساب نمی‌‌‌آید و برای ۵۰۰ سال آینده نیز ذخیره اکتشافی وجود دارد و دنیا عملا تا ۴۰ سال آینده از زغال‌‌‌سنگ به عنوان سوخت و منبع انرژی استفاده خواهد کرد، باید در این صنعت جذابیت‌‌‌های سرمایه‌‌‌گذاری ایجاد شود تا بخش خصوصی برای توسعه معادن وارد کار شود. در صورت ورود سرمایه‌‌‌گذار و بخش خصوصی می‌‌‌توان برای توسعه معادن برنامه‌‌‌ریزی کرد. واقعی‌شدن قیمت زغال‌سنگ با توجه به قیمت‌‌‌های جهانی پیش‌نیاز هرگونه افزایش تولید و هر برنامه دیگری در صنعت زغال‌سنگ است و این موضوع نیاز به بازنگری دولت در رابطه با قیمت‌گذاری دارد.

زغال‌سنگ سوخت رایجی است که در بسیاری از کارخانه‌‌‌ها و صنایع بزرگ مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرد. زغال‌سنگ از نظر منشأ یک سنگ رسوبی قابل احتراق است که در برخی نقاط زمین به عنوان بستر یا رگه یافت می‌‌‌شود. از این ماده معدنی در تولید محصولات خاص نیز استفاده می‌‌‌کنند. برخی از صنایع مهم همچون صنایع سیمان، صنعت کاغذ و آلومینیوم، صنایع شیمیایی و دارویی، تولید برق و تولید فولاد از زغال‌‌‌سنگ به عنوان سوخت استفاده می‌‌‌کنند. زغال سنگ یکی از مهم‌ترین منابع تامین انرژی دنیا بوده و حدود ۹۵ درصد انرژی مورد نیاز تولید سیمان، ۶۰ درصد برق و ۹۰ درصد فولاد دنیا به واسطه زغال سنگ تامین می‌‌‌شود که با توجه به شرایط موجود و مسائل زیست محیطی پیش‌بینی می‌‌‌شود که مصرف زغال‌‌‌سنگ تا سال ۲۰۵۰ افزایشی خواهد بود که ناشی از قیمت ارزان، فراوانی مناسب و رقابت اقتصادی قدرت‌‌‌های نوظهور است. چین با تولید سالانه ۹/ ۳ میلیارد تن زغال سنگ با اختلاف زیاد بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده دنیا به‌حساب می‌‌‌آید و سه کشور هند، اندونزی و آمریکا با تولید ۷۵۷، ۵۶۳ و ۴۸۵ میلیون تن در رده‌‌‌های بعدی قرار گرفته‌‌‌اند. بزرگ‌ترین صادرکنندگان زغال سنگ در سال ۲۰۲۱ اندونزی، استرالیا و روسیه با ۴۷۸، ۴۰۳ و ۲۶۲ میلیون تن بودند و بزرگ‌ترین واردکنندگان نیز سه کشور چین، هند و ژاپن با ۳۵۷، ۲۱۱ و ۲۰۱ میلیون تن بودند. با وجود منابع غنی زغال سنگ در ایران در این حوزه استخراج قابل‌توجهی انجام نشده است و ۵۵ درصد نیاز داخل از طریق واردات تامین می‌‌‌شود.

زغال‌‌‌سنگ استخراجی، پاسخگوی ۴۵ درصد نیاز داخل

دبیر انجمن زغال‌‌‌سنگ ایران اظهار کرد: با توجه به افزایش هزینه‌‌‌ها در سال‌جاری که بخشی از آن ناشی از تورم و بخشی دیگر حاصل افزایش حقوق و دیگر مسائل است، اما با فرمول قیمت‌گذاری در بخش زغال‌‌‌سنگ، متاسفانه قیمت‌‌‌ زغال‌‌‌سنگ نسبت به سال گذشته  تغییر نکرده است‌. بسیاری از معادن زغال‌‌‌سنگ با بحران اقتصادی قیمت تمام‌شده مواجه هستند و نتیجه آن موجب تعطیلی یکسری از معادن شده و آماده‌سازی معادن عملا صورت نمی‌‌‌گیرد و این نوع عملکرد طی یکی، دو سال آینده تاثیر خود را به صورت محسوس روی تولید خواهد گذاشت. به عنوان مثال شرکت زغال‌سنگ کرمان در برهه‌‌‌ای از زمان حدود ۷۵۰هزار تن تولید داشت که اکنون این میزان تولید به ۲۵۰ هزار تن کاهش یافته است. 

در صنعت زغال‌سنگ گاز مصرف نمی‌‌‌شود و میزان برق مصرفی  چندان قابل‌توجه نیست. اگر برق  قطع شود به دلیل اینکه معادن از نوع زیرزمینی هستند بلافاصله ژنراتورها مشغول به کار می‌‌‌شوند و با وجود این کمبودهای گاز و برق در صنعت زغال‌سنگ تاثیر چندانی ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 2
  • امروز: 129
  • دیروز: 240
  • هفته: 2,039
  • ماه: 7,677
  • سال: 25,241