خرماداران جنوبی بر سر دو راهی فروش و دپو

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 605

عضو هیات مدیره سردخانه‌داران جنوب کرمان:افزایش قیمت خرما باعث دپوی محصول خرمای هفت شهرستان جنوبی استان کرمان شده است 

خرماداران جنوبی بر سر دو راهی فروش و دپو

 خرمای جنوب کرمان در حالی دپو شده که خرماداران افزایش قیمت را پیش‌بینی کرده‌اند اما فعالان اقتصادی بر این باورند که این اتفاق، پیامدهایی همچون کاهش خرید و آینده‌ای پر از ابهام برای بازار این محصول به دنبال خواهد داشت. 

 سطح زیرکشت خرما در شمال کرمان ۳۰ هزار هکتار با تولید حدود ۳۰۰ هزار تن محصول و در شهرستان‌های جنوبی این استان هم افزون بر ۳۰ هزار هکتار با بیش از ۲۰۰ هزار تن محصول است اما با توجه به تغییرات اقلیمی امسال، خرمای این منطقه دچار خسارت شده که این مساله نوساناتی در قیمت و میزان عرضه خرما ایجاد کرده است.

تولید بیش از ۲۰۸ هزار تن خرما در جنوب کرمان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: امسال در فصل برداشت خرما از هفت شهرستان جنوبی استان کرمان بیش از ۲۰۸ هزار تن خرما برداشت شد.

منصور شریف افزود: سال گذشته از مجموع ۲۹ هزار هکتار سطح بارور انواع خرمای منطقه جنوب کرمان بیش از  ۲۰۸ هزار تن محصول تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی (کشورهای اروپایی، روسیه و افغانستان) شد.

وی تصریح کرد: برداشت خرما از نیمه اول تیرماه با رقم زودرس آلمِهتری آغاز و تا اواخر مهرماه با برداشت ارقام دیر رس هلیله‌ای به اتمام می‌رسد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان ادامه داد: ارقام تولیدی خرما در این منطقه شامل مضافتی، کلوته، مُرداسنگ،نگار، گوردیال و ارقام خشک پیارم، زاهدی و مجول است.

وی اظهار داشت: خرمای تولید شده در باغ‌های جنوب کرمان کاملاً سالم و ارگانیک است و در بسته بندی‌های ۳۰۰ گرمی تا سه کیلوگرمی در سردخانه‌های منطقه ذخیره سازی و در طول سال به فروش می رسد.

کاهش ۷۲ درصدی خرید خرمای صادراتی جنوب کرمان

صادرکننده خرما گفت: امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد ۷۲ درصد کاهش خرید خرمای صادراتی در جنوب کرمان بودم.

عبدالولی مبین‌زاده افزود: سال گذشته در جنوب کرمان ۲ هزار و ۵۰۰ تن خرمای صادراتی خریدم ولی امسال فقط ۷۰۰ تن خریداری کرده‌ام لذا این آمار نشان از کم استقبالی خرماداران این منطقه برای فروش است.

وی با بیان اینکه خرید خرما را هر ساله از شهریور تا ماه مبارک رمضان در ایران انجام می‌دهم، تصریح کرد: خرمای خریداری شده به کشورهای افغانستان، قزاقستان، روسیه و هند صادر می‌شود.

وی اظهار داشت: سال گذشته در مجموع کشور ایران سه هزار و ۴۰۰ تن خرما خریداری کردم ولی امسال از ابتدای خرید تا کنون، یکهزار و ۱۵۰ تن خرما خریدم و با کاهش ۶۶ درصدی مواجه بودم.

صادرکننده اهل افغانستان گفت: خرماداران در منطقه جنوب استان کرمان و دیگر استان‌های کشور امسال محصول خرمای خود را در سردخانه‌ها دپو کرده‌اند و این مساله باعث کم استقبالی صادرکنندگان خرما شده است.

مبین‌زاده افزود: بالا بردن قیمت‌ها برای تجار خارجی توجیه اقتصادی ندارد و این مساله ضرر و زیان کشاورزان را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: با توجه به بُعد مسافت برای صادرات به کشورهای هدف، خرماداران هر چه سریع‌تر اقدام به فروش محصول خود کنند چرا که دپوی محصول نه تنها باعث افزایش قیمت نمی‌شود بلکه افزایش حجم محصول و کاهش قیمت‌ها را به همراه خواهد داشت.

او به مشکلات پیش روی صادرات نیز اشاره و تصریح کرد: وجود دلال‌ها در بازار و ایراد گرفتن گمرک به برند، از جمله مشکلات حوزه صادرات است.

این صادرکننده به قیمت خرما اشاره و تصریح کرد: امسال خرمای مضافتی ١٧ هزار تومان، کلوته ١٤ هزار تومان، مرداسنک ١٥ هزار تومان، ربی ١٢ و  خنیزی را ۱۵ هزار تومان خریداری کردم.

وی خرمای جنوب کرمان را از نظر کیفیت جزو مرغوب‌ترین خرماها برشمرد و گفت: از سال ۸۶ تا کنون از این منطقه خرما می‌خرم و به بازارهای هدف صادر می‌کنم.

۲۷۰ میلیارد تومان به خرمای جنوب کرمان خسارت وارد شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از خسارت ۳۰ درصدی محصول خرما در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد و گفت: ۲۷۰ میلیارد تومان به خرمای جنوب کرمان خسارت وارد شد.

سعید برخوری افزود: گرمای ابتدای تابستان، انجام نگرفتن عملیات تلقیح، بارندگی در فصل گردافشانی، وزش تندبادهای داغ و تغییر اقلیم به خرمای منطقه جنوب کرمان خسارت وارد کرد.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت خرمای منطقه جنوب کرمان ۳۰ هزار و ۷۴۴ هکتار است، تصریح کرد: بیش از چهار میلیون نفر نخل در جنوب کرمان وجود دارد که در حالت طبیعی میزان تولید هر نخل ۵۰ کیلوگرم بوده اما در اثر عارضه خشکیدگی خوشه و بدتلقیحی، آفات و بیماری‌ها این میزان حدود ۱۰ تا ۴۰ درصد نوسان داشت.

افزایش قیمت خرما باعث دپوی محصول خرمای منطقه شد

عضو هیات مدیره سردخانه‌داران جنوب کرمان گفت: افزایش قیمت خرما باعث دپوی محصول خرمای هفت شهرستان جنوبی استان کرمان شده است.

بیژن سیستانی افزود: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم خرمای مضافتی بین ۱۸ تا ۲۰ و رقم کلوته بین ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان تعین شده که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بیشتر خرماداران فروشنده نیستند و این مساله به دلیل حباب افزایش قیمت نسبت به سال گذشته بوده که باعث دپوی خرما در سردخانه ها شده و همه دلال‌ها و افراد عادی تمام سرمایه خود را در زمینه خرید و دپوی خرما به کار گرفته‌اند که بر اساس تجربه می‌گویم، این فعالیت‌ها با ضرر و زیان همراه خواهد بود.

عضو هیات مدیره سردخانه‌داران جنوب کرمان ادامه داد: خرماداران از دپوی محصول خرمای خود در سردخانه‌ها جلوگیری کنند چرا که این کار نه تنها موجب افزایش قیمت نمی‌شود بلکه باعث ضرر و زیان مالی بیشتر خرماداران خواهد شد.

وی با بیان اینکه بازارهای هدف خرما، کشورهای هندوستان، افغانستان و عراق است، تصریح کرد: برای صادرات خرما به کشور هندوستان یک ماه، افغانستان ۲۰ و عراق ۱۰ روز زمان نیاز است لذا با توجه به زمان ماه مبارک رمضان در این کشورها اگر خرماداران محصول خود را هر چه زودتر به فروش نرسانند، نمی‌توانند خرمای خود را در زمان مقرر به صادرکنندگان برسانند در نتیجه با انبوهی از خرمای بدون خریدار در کشور مواجه خواهیم شد.

 تعداد ۸۵ سردخانه خرما در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان فعال و هزینه نگهداری هر کارتن (مادر) ۲ هزار و ۲۰۰ تومان است.

جنوب کرمان با هفت شهرستان و یک میلیون نفر جمعیت، یک سوم مساحت این استان را به خود اختصاص داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 31
  • امروز: 242
  • دیروز: 261
  • هفته: 2,983
  • ماه: 7,654
  • سال: 24,095