وظایف محوله تعزیرات حکومتی در هشت شهرستان جنوبی تنها بر عهده ۲ اداره در جیرفت و کهنوج است. تعزیرات در معذوریت نیروی‌انسانی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1540

 وظایف محوله تعزیرات حکومتی در هشت شهرستان جنوبی تنها بر عهده ۲ اداره در جیرفت و کهنوج است. تعزیرات در معذوریت نیروی‌انسانی

گزارش | سمیه خدیشی

 مدیرکل تعزیرات حکومتی استان: رئیس اداره جیرفت یک روز هفته در بم است به زودی نیروی دائم جایگزین می‌شود، نبود زیرساخت و نیروی انسانی مانع از راه‌اندازی تعزیرات در دیگر شهرهای جنوبی شده است.

کاغذوطن- برخورد با تخلفات اولویت کار تعزیرات حکومتی است. تخلف صورت‌گرفته بعد از شناسایی به تعزیرات معرفی می‌شود و با تناسب به نوع تخلف رأی صادر می‌شود در شهرهایی که از داشتن اداره تعزیرات محرم هستند روند طولانی‌تر می‌شود و کار نظارت و برخورد هم طولانی‌تر می‌شود.

 فشار تورم کمر مردم را خم کرده است، برای قشر زیادی از مردم تأمین مایحتاج ضروری هم به‌سختی امکان‌پذیر شده است. سختی این وضعیت چندبرابر می‌شود وقتی که گران‌فروشی در کنار تورم قرار بگیرد.

 مبارزه با گران‌فروشی توسط دستگاه‌های مختلفی انجام می‌گیرد که این ارگان‌ها متولی نظارت بر بازار هستند.

 جهاد کشاورزی درباره کالاهای کشاورزی و دامی، بهداشت در خصوص دارو و تجهیزات پزشکی و سازمان صمت درباره سایر کالاها باید ضوابط قیمت‌گذاری را تعیین کنند تا تولیدکنندگان و واردکنندگان بر اساس این ضوابط، قیمت‌ها را تعیین کنند. .

 در همین راستا نیز اتاق اصناف، جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نقش نظارتی خود را انجام می‌دهند و متخلفان به اداره تعزیرات حکومتی به‌عنوان واحدی که در شهر مسئول صدور رأی در تخلف است، معرفی می‌شوند.

* گلایه از رییس نیمه وقت تعزیرات در جیرفت

 چندی پیش فرماندار جیرفت از عدم حضور تمام‌وقت رئیس اداره تعزیرات شهرستان جیرفت در محل خدمت خود انتقاد کرد و با اشاره به اینکه اداره تعزیرات جیرفت دو شهرستان جیرفت و عنبرآباد را پوشش می‌دهد، گفت: رئیس اداره تعزیرات جیرفت ۳ زور در محل کار هستند و ۳ روز دیگر در شهرستان همسایه یعنی بم خدمت‌رسانی می‌کند.

 احمد بلندنظر معتقد است، این موضوع یکی از عوامل افزایش سرسام‌آور گران‌فروشی در شهر هم شده است و افزود: روند رسیدگی و نوبت‌دهی به پرونده‌ها طولانی می‌شود و انتظار می‌رود که مدیرکل تعزیرات چاره‌اندیشی انجام دهد.

 *تعیین رییس مستقل در جیرفت، به زودی

 مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان در رابطه به این موضوع به «کاغذوطن» گفت: هیچ مشکلی پیش نمی‌آید؛ زیرا با تعیین وقت در دفاتر کار ارباب‌رجوع انجام می‌گیرد.

 ارسلان میری با اشاره به اینکه مرجع کشف تخلف، بازرسی و نظارت بر بازار سازمان‌های دیگری هستند و تعزیرات مرجع رسیدگی، صدور رأی و اجرای احکام تخلفات اقتصادی است، افزود: گزارش‌ها واصل شده و به‌موقع به موضوع رسیدگی می‌شود. کشف تخلفات بر عهده دستگاه‌هایی چون سازمان صمت، اتاق اصناف و یا پلیس امنیت عمومی است.

 مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان تصریح کرد: به دنبال تعیین یک رئیس تمام‌وقت برای اداره شهرستان جیرفت هستیم؛ اما متأسفانه به دلیل نداشتن نیروی انسانی به مشکل خوردیم.

 میری می‌گوید: دنبال هستیم در جیرفت نیروی تمام وقتی جایگزین شود و رئیس شعبه مستقل داشته باید و این فرایند طولانی می‌شود؛ چون که این روند گرفتن نیرو مانند روند جذب قضات باشد.

 او بیان کرد: رئیس اداره شهرستان جیرفت در هفته یک روز در بم است و این موضوع به این خاطر است که تعداد پرونده‌های قاچاق کالا بیشتر از جیرفت است و در واقع به کمک نیروی این شهرستان می‌رود.

  دو اداره تعزیرات  و پوشش هشت شهرستان جنوبی

 جنوب استان کرمان که به‌تازگی، به تعداد شهرستان‌های آن یک شهرستان اضافه شده جمع آنها به هشت شهرستان رسیده است، تنها دو اداره تعزیرات مستقر در محل شهرستان دارد. یکی در جیرفت که علاوه بر شهرستان جیرفت، عنبرآباد را هم پوشش می‌دهد و دیگری در مرکز شهرستان کهنوج که علاوه بر کهنوج پنج شهرستان منوجان، قلعه گنج، رودبار جنوب، فاریاب، جازموریان را باید جوابگو باشد.

 مطمئناً تنها دو محل رسیدگی به پرونده‌های تخلف صنفی و غیرصنفی اقتصادی برای ۸ شهرستان کار را با مشکل مواجه می‌کند و رسیدگی به تخلفات را به تأخیر می‌اندازد و از طرفی شهروندان هم گران‌فروشی یا کم‌فروشی را به جان می‌خرند و هزینه راه‌رفته به شهرستان دیگر را برای پیگیری از جلوی خود برمی‌دارند و عطای آن را لقایش می‌بخشند.

 *همراهی فرمانداران برای حل مشکل

  مدیرکل تعزیرات در رابطه وضعیت استقرار اداره تعزیرات در شهرهای جنوبی گفت: کمبود نیروی انسانی داریم و به دلیل اینکه کار تخصصی است امکان جذب سخت‌تر می‌شود و افراد در واقع برای انتخاب در این پست باید شرایط جذب قضات را داشته باشند.

  ارسلان میری ادامه داد: فرمانداران به‌عنوان رئیس کمیسیون هماهنگی تعزیرات حکومتی می‌توانند در پیشبرد اهداف این اداره نقش پررنگی داشته باشند.

 او در توضیح این مطلب به مواردی مثل تأمین خودروی اداره تعزیرات در شهرستان اشاره کرد و اظهار داشت: ساختمان اکثر اداره‌های تعزیرات اجاره‌ای است و می‌شود در راستای جانمایی اداره کمک کنند.

معضل کمبود نیروی انسانی پیش پای تعزیرات

 میری ادامه داد: سازمان پیگیر است که وضعیت کمبود نیرو را بهبود ببخشد و نیروهای غیربومی موجود هم به دلیل اینکه سابقه کار بالایی دارند به شهرهای غیر محل سکونت خود نمی‌روند.

 او با بیان اینکه متأسفانه درگذشته انتخاب نیرو با نگاه بومی گزینی صورت نگرفته است توضیح داد: باتوجه‌به محرومیت منطقه و کمبود نیرو که وجود دارد به دنبال تأمین نیرو برای شهرهای محروم جنوب و شرق استان هستیم.

 او می‌گوید: تنها رئیس اداره شهرستان که دایم در محل مستقر است در شهرستان کهنوج است که بارها تقاضای انتقالی داده و همچنان منتظر جابه‌جایی مانده است.

 مدیر تعزیرات حکومتی با بیان اینکه ساختار سازمانی برای هر ۲۳ شهرستان وجود دارد، اظهار کرد: اگر مکان و نیروی انسانی تأمین شود ما از راه‌اندازی اداره استقبال می‌کنیم. البته به طور مثال در شهرستانی که مکان و خودرو را تأمین کرده، اولویت تأمین نیرو را به آن شهرستان می‌دهیم و این موضوع باید مدنظر مسئولان شهرستانی قرار گیرد.

 میری با تأکید بر این مورد که باید مسئولان محلی پای‌کار بیایند، ادامه داد: در ساختمان کهنوج ما مستأجریم و در جیرفت هم تا یکی ۲ ماه اخیر مستأجر بودیم و بعد از حادثه آتش‌سوزی در محل قبلی اداره تعزیرات جیرفت به لطف همکاری ریاست دادگستری شهرستان در مکانی امانی ساکن شدیم.

 *جای خالی ارتباطات آنلاین

 کمبود نیروی انسانی معضل تکراری مناطق محروم است. حتی افراد بومی این شهرها هم بعد از مدتی قصد انتقالی دارند. محرومیت در خاک این مناطق ریشه دوانده است و زنجیره پیوسته‌ای در هم گره‌خورده تا برای سال‌ها تلاش نهادهای دولتی و غیردولتی نتواند رنگ محرومیت را از چهره این شهرها کنار بزند و این زنجیر از هم بگسلد تا جایی که ساکنان بومی هم برای فرار از محرومیت راه مهاجرت و جابه‌جایی را انتخاب می‌کنند.

 وقتی کالایی را در چند صد کیلومتر دورتر به ساکنان آن محل گران بفروشند و شکایت و پیگیری روند آن برای مردمان آن شهر هزینه‌بر باشد، شکایتی به سرانجام نمی‌رسد و تلنگری برای متخلف، امیدی برای بهبود نمی‌ماند.

 شاید بتوان در عصری که ارتباطات رقمی و آنلاین همه راه‌ها را کوتاه می‌کند و عنصر زمان را در دست می‌گیرد بتوان با راه‌انداختن سازو کاری برای حل این معضل راهی اندیشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :