کمبود انسولین در جنوب

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 613

 معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت: این هفته مشکل انسولین در جنوب حل خواهد شد 

کمبود انسولین در جنوب

 

انسولین هورمون بسیار مهمی در بدن است که فرایندهای بسیاری را کنترل می‌کند.

بنابراین بروز هرگونه مشکل در عملکرد این هورمون، منشاء بسیاری از مشکلات مدرنیست که بشر با آن دست به گریبان است.گاهی سلول‌های ما آنچنان که باید به انسولین پاسخ نمی‌دهند.

عدم پاسخ سلول‌ها به انسولین، مقاومت در برابر انسولین خوانده می‌شود که به طرزی باورنکردی رایج است.

در واقع، مطالعه‌ایی در سال ۲۰۰۲ نشان داد که ۲۳٪ از جمعیت امریکا از مشکل مقاومت در برابر انسولین رنج می‌برند.

این رقم در زنانی که مبتلا به اضافه وزن هستند به ۷۰٪ می‌رسد و در برخی بیماران بالاتر از ۸۰٪ است. حدودا یک سوم از کودکان و نوجوانان چاق نیز در برابر انسولین مقاومت دارند.

این آمار وحشتناک است اما خبر خوب اینکه مقاومت در برابر انسولین با تغییرات کوچکی در سبک زندگی به طرز چشمگیری بهبود می‌یابد. مفهوم انسولین و مقاومت در برابر آن

انسولین هورمونی است که توسط اندامی موسوم به پانکراس/طحال ترشح می‌شود.

وظیفه‌ی اصلی آن تنظیم میزان مواد مغذی در حال گردش در رگ‌های خونی است.

اگرچه انسولین به طور خاص مسول کنترل قند خون است اما بر سوخت و ساز چربی و پروتئین نیز تاثیرگذار است.هنگامی که غذایی گوشتی که حاوی کربوهیدرات است می‌خوریم، میزان قند خون در رگ‌های خونی افزایش می‌یابد.

سلول‌های پانکراس این افزایش قند را در می‌یابند و بالطبع به خون انسولین می‌فرستند.سپس انسولین در رگ‌های خونی حرکت کرده، به اندام‌ها خبر می‌دهد که باید قند را از رگ‌های خونی بردارند و به سلول‌ها برسانند.

همین امر میزان قند خون را کاهش می‌دهد و به اندام‌هایی که به آن نیاز دارند، به عنوان مثال به سلول‌ها برای استفاده یا ذخیره می‌رسانند.

این امر از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است زیرا تجمع قند فراوان در خون تاثیراتی سمی بر جای می‌گذارد، صدمات جبران ناپذیری وارد می‌کند و در صورتی که بدون درمان رها شود منجر به مرگ می‌گردد.

با این وجود، به دلایل مختلف( که در زیر آورده شده) گاهی سلول‌ها آنچنان که باید به انسولین پاسخ نمی‌دهند.

به عبارت دیگر، آنها در برابر انسولین مقاوم می‌شوند.

در چنین مواقعی، پانکراس انسولین بیشتری تولید می‌کند تا سطح قند خون را کاهش دهد. همین امر منجر به افزایش سطح انسولین در خون می‌گردد که ازدیاد انسولین خوانده می‌شود.

ترشح بیش از حد انسولین از پانکراس می‌تواند برای مدت طولانی ادامه یابد. سپس مقاومت سلول‌ها در برابر انسولین بیش از پیش می‌شود و میزان انسولین و قند خون هر دو افزایش می‌بابد.در نهایت، اگر تحمل پانکراس از بین رود و به سلول‌های خود آسیب می‌رساند.

آسیب سلول‌های پانکراس منجر به کاهش تولید انسولین می‌شود، بنابراین میزان انسولین کم شده و سلول‌ها به میزانِ ناچیزِ انسولین موجود پاسخی نمی‌دهند. بدین ترتیب باید منتظر افزایش بیش از حد سطح قند خون بود.

هنگامی که سطح قند خون از حد خاصی فراتر رود، تشخیص پزشکی، دیابت نوع ۲ است. در واقع، این مطالب توضیحی ساده در تشریح بروز دیابت نوع ۲ است.

مقاومت در برابر انسولین عمده دلیل دیابت است که ۹٪ از مردم جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

به زودی انسولین در داروخانه‌های استان توزیع می‌شود

بعد از آنکه کمبود انسولین در استان کرمان خبرساز شد، مسوولان وعده این را داده‌اند که دارو طی ۲ هفته آینده به‌دست مردم می‌رسد، اما از قرار معلوم این مشکل قبل از ۲ هفته رفع شده و در هفته جاری انسولین در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

انسولین لازمه زندگی بیماران دیابتی است و نبودش ممکن است حیات این افراد را به خطر بیندازد، پس از انتشار خبر کمبود انسولین در کرمان، سایت‌های خبری به دنبال چرایی این موضوع رفتند و مشخص شد که تا چند روز آینده مشکل نبود انسولین حل می‌شود.

با توجه به این‌که مشکل کمبود انسولین هنوز حل‌نشده به سراغ مسوولان علوم پزشکی کرمان رفتیم.

محموله‌های انسولین وارد استان شدند

مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به ما توضیح داد:«ما در کرمان مشکل کمبود داروی انسولین نداریم؛ این موضوع را در مصاحبه‌های اخیر هم اعلام کردم. انسولین در برندهای مختلف موجود است ولی در یکی از برندها دچار کمبود بوده که همان نوع هم جایگزین دارد.»

محمدحسیبی ضمن اعلام این موضوع که دارو در حال حاضر وارد کشور شده، اضافه کرد:« دارو وارد کشور شده و بعد از ترخیص از گمرک تا ۲ هفته دیگر به‌دست ما می‌رسد، اما اولین محموله امروز ۱۸ آبان به استان ما رسید، تا روزهای آتی بقیه آن‌ هم می‌رسد و نیاز استان در حال رفع شدن است. محموله‌ای که امروز به‌دست ما رسید را به جیرفت و شهرستان‌های جنوبی استان ارسال کردیم، منتظریم این دارو در روزهای دیگر به کرمان هم برسد تا در همه داروخانه‌ها توزیع شود.»

داروی جایگزین مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کند

وی ادامه داد:«با توجه به این که کمبود انسولین با برند «نور پید» اتفاق افتاده است، طی جلساتی که با فوق تخصصان غدد داشتیم، مشخص شد که هیچ تفاوتی در اثر درمانی برند نام برده و برندهای «اپیدرا و ریگولار» وجود ندارد، این موضوع به همه پزشکان اعلام شد و این یعنی بیماران می‌توانند از این برند‌های جایگزین( اپیدرا و ریگولار) را استفاده کنند.

حسیبی متذکر شد: «لازم است گفته شود، پزشکان تشخیص دادند که برای زنان‌باردار و کودکان زیر چهار سال از همان نوع برندی که دچار کمبود شده (نو رپید) استفاده کنند، به همین دلیل از آنجایی که تعداد محدودی از این دارو وجود داشت، برای این ۲ گروه همین برند تأمین شده است.

معطلی در گمرک به دلیل تایید سلامت کالا

این مقام مسوول در خصوص انسولین‌های وارداتی گفت: انسولینی که در بازار با کمبود مواجه شده، ساخت فرانسه بود و دارویی که در این دوره به‌دست ما می‌رسد، ساخت سوییس هستند. در واقع اگر توزیع آن‌ها زمان برده به دلیل انجام آزمایش‌های تایید سلامت کالا در گمرک بوده و تا زمانی که آزمایشگاه تایید این کالا را اعلام نکرده این دارو از گمرک ترخیص نمی‌شود.وی توضیح داد: سلامت کالا، یعنی اثربخشی دارو و سلامت آن تایید شود، هر دارو که وارد گمرک می‌شود،سریع ترخیص نمی‌شود، معمولاً انجام آزمایش‌های طول می‌کشد و همین باعث شده، ۲ هفته در بازار کمبود پیش بیاید. کمبود مقطعی است و در همه دنیا اتفاق می‌افتد، این موضوع از قبل جنگ و تحریم وجود داشته و همیشه ادامه دارد اما عده‌ای  بحران‌سازی می کنند. در این دوره کمبود انسولین، بحران دارویی وجود نداشته و بیشتر بحران اجتماعی بود. 

وضعیت انسولین در جنوب کرمان

در چند روز گذشته فعالان اجتماعی جنوب کرمان در فضای مجازی، خبر از کمبود انسولین در شهرستان‌های جنوبی دادند به همین دلیل به سراغ علوم پزشکی جیرفت هم رفتیم.

 معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در خصوص وضعیت کمبود انسولین در جنوب استان در پیامکی گفت: این هفته مشکل انسولین حل خواهد شد، کمبود به‌صورت کشوری بوده است. این دارو به استان واردشده  ولی نوبت توزیع دارو در شهر جیرفت روز دوشنبه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 20
  • امروز: 19
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,688
  • ماه: 7,602
  • سال: 25,280