تا پهنای خورشید

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1023

تا پهنای خورشید

هفته های اخیر و  قطع مکرر برق موجب ناراحتی بسیاری از مردم شده است. آسیب به وسایل برقی مشترکین شاید زنگ هشداری برای صنعت برق باشد تا راهکار مناسب برای توسعه زیرساخت ها  و اصلاح شبکه توزیع پیداکنند.  استان کرمان به گفته كارشناسان با بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در سال، بیش از ۷۰درصد تابش نور خورشید در ایران را دارا می باشد. این ظرفیت بسیار عالی می تواند جایگاه این استان را در بخش تامین انرژی های پاك و همچنین جلب سرمایه گذاران خارجی ارتقا بخشد.در سال های اخیر خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی ها در برخی روستا‌ها فعالیت کشاورزی یا دامپروری را دشوار ساخته که این موضوع  افزایش مهاجرت از روستا به شهر را به دنبال داشته است.

اما با توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در استان منافع اقتصادی و حمایتی مردم منطقه تامین و  فرصت شغلی بسیار مناسبی برای اقشار مختلف ایجاد خواهد شد. که در محیط روستا با نصب پنل های خورشیدی مقیاس کوچک ضمن تامین روشنایی  یک درآمد پایدارو تضمین شده برای اهالی روستا رقم خواهد خورد که قطعا از مهاجرت و پیامد‌های ناشی از آن جلوگیری میشود.از سوی دیگر با توجه به اینکه ۴۰ درصد برق تولیدی کرمان وابسته به آب میباشد و با وجود خشکسالی و کمبود منابع آبی در استان، راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی گام بسیار موثری در صرفه جویی منابع آبی و حفظ محیط زیست بشمار می‌رود.

در دولت دوازدهم  طرح هایی جهت بهره برداری از انرژی خورشیدی نظیر کرامت خورشید کمیته امداد امام خمینی اجرا شد. که با  پرداخت وام به مددجویان  زمینه ایجاد نیروگاه های خورشیدی بر پشت بام منازل ایجاد شد و  این نیروگاه های مقیاس کوچک ۵ کیلوواتی ضمن تامین برق مورد نیاز ساکنین، اضافه تولید خود را به شبکه تزریق می کردند. که وزارت نیرو برق تولیدی مددجویان را  ماهیانه نزدیک به یک میلیون تومان خریداری می‌کند. که یک اشتغال زایی کاذب با درآمد ثابت و پایدار ایجاد شده است.  هرچند که در استان کرمان نیروگاه های خورشیدی زیادی در قالب خانگی یا صنعتی ایجاد شده ، اما با این وجود هنوز ظرفیت زیادی برای توسعه نیروگاه های خورشیدی وجود دارد که نیازمند مشارکت بخش خصوصی و حمایت و رفع موانع تولید از طرف دولت است.کاهش تلفات برق به دلیل نزدیکی مکان تولید تا مصرف نیروگاه های خورشیدی و همچنین کاهش آلودگی های زیست محیطی از محاسن نیروگاه‌ها است. آن چه مسلم است نگاه به آینده و جلوگیری از تخریب محیط زیست و رهایی از جنگ آب از دغدغه های جامعه میباشد که خوب است دولت ها برای حفظ و حراست از محیط زیست با تامین اعتبار مسیر را برای حضور سرمایه گذاران نیروگاه‌های خورشیدی هموار سازند. اما متاسفانه عامل مهم دیگری که باعث جلوگیری از توسعه  نیروگاه ها میشود افزایش قیمت پنل های خورشیدی در سال های اخیر و حضور رقبای خارجی و کشورهای همسایه مثل چین در بازار ایران و از طرف دیگر تورم و افزایش نرخ ارز  که محصولات تولید داخل را به دست فراموشی سپرده است.

البته به گفته کارشناسان برای حل این موضوع دو راهکار وجود دارد. اول از همه افزایش قیمت خرید برق از نیروگاه های خورشیدی خانگی تا هم زمینه توسعه پنل های خورشیدی افزایش یابد و هم مردم به صرفه جویی در مصرف برق ترغیب شوند. 

و دوم اینکه  دولت با تکیه بر نیروی جوان کشور سرمایه گذاری بر روی شرکت های دانش بنیان برای تولید پنل های خورشیدی و افزایش میزان بهره وری آنها با توجه به شرایط بومی باشد. 

اما این ها نیازمند نگاه دولت سیزدهم به اصلاح زیرساخت ها در کشور با استفاده از جوانان مومن ، انقلابی ، متخصص و کارآمد است که با حمایت دولت مردمی ایران سربلند را در چله انقلاب دست در دست یکدیگر تا پهنای خورشید بسازیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 9
  • امروز: 89
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,999
  • ماه: 7,637
  • سال: 25,201