ذخایر خون جنوب در وضعیت قرمز

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 691

ذخایر خون جنوب  در وضعیت قرمز

به گفته رییس پایگاه انتقال خون جنوب استان، وضعیت ذخایر خونی در جنوب در وضعیت بحرانی است و نیاز شدیدی به اهدا خون وجود دارد.

کاهش ذخایر خونی دلواپسی همیشگی ای است که بیماران نیازمند به دریافت خون دارند، بیمارانی که حیاتشان به قطرات خونی وابسته است که اهدا می شود، خونی که قرار است زندگی بخش باشد، پایان هر سال نگرانی کاهش ذخایر وجود دارد اما انگار امسال با شیوع ویروس کرونا، این نگرانی ها بیشتر از همیشه است.

کاهش ذخایر خونی در سراسر استان

میرزایی رییس سازمان انتقال خون استان در مورد وضعیت ذخایر خونی استان به کاغذ وطن گفت: با توجه به شیوع بیماری های فصلی و  هم چنین حضوردر اسفند ماه که مردم درگیر کارهای مربوط به عید نوروز هستند، اهدا کننده کم می شود و بالطبع  این موضوع کاهش ذخایر خونی را هم در شهر کرمان و هم در استان در پی خواهد داشت و هر چه به پایان سال نزدیک می شویم این کاهش ذخایر نیز بیشتر می شود. رییس سازمان انتقال خون استان با یادآوری این نکته که استان کرمان یک استان تالاسمی خیز است، گفت: حدود 8 درصد از بیماران تالاسمی کشور در استان کرمان حضور دارند که چیزی حدود ماهیانه یک تا دو واحد خون دریافت می کند و زنده بودن بیماران تالاسمی به این خون دریافتی وابسته است و کاهش ذخایر خونی قطعا بر کیفیت زندگی این عزیزان تاثیر می گذارد. به همین دلیل از همه هم استانی هایی عزیز می خواهیم به پایگاه های خون ما مراجعه و خون اهدا کنند. میرزایی یادآور شد که به منظور جبران  این کاهش و دعوت به اهدا، تیم های سیار سازمان انتقال خون را فعال تر کرده ایم و گاها در 2 شیفت نیز فعالیت می کنند و هم چنین فراخوان های سازمان را هم از طریق ارسال پیامک و هم از طریق تماس تلفنی بیشتر کردیم، تا این کمبود خون  را در استان کنترل و جبران کنیم.

وضعیت بحرانی ذخایر انتقال خون جنوب

علی بهزادی رییس پایگاه انتقال خون جنوب استان در مورد وضعیت ذخایر خونی در جنوب استان به کاغذ وطن گفت: وضعیت ذخایر خونی در جنوب بحرانی است  با پیش آمدن بحث ویروس کرونا، نگرانی مردم از حضور در مراکز جمعی، باعث کاهش اهدا خون و بالطبع کاهش ذخایر خونی در جنوب شده است و تعداد اهدا کننده به شدت پایین آمده است.بهزادی  بیان کرد:با توجه به نزدیک  شدن نوروز، ذخیره پایین آمده است، در حالی که باید یک ذخیره قابل  قبول هم برای ایام عید داشته باشیم که متاسفانه ذخایر به شدت در حال پایین آمدن است و این کاهش ذخیره مربوط به کل استان است.بهزادی با تاکید بر این نکته که اهدا خون هیچ  ربطی به شیوع  ویروس کرونا ندارد، گفت:  نگرانی مردم برای خروج از خانه و ورود به اجتماع عامل اصلی این کاهش خون شده است.وی تا کید کرد اما در این شرایط بیماران به خصوص بیماران تالاسمی که در جنوب استان جمعیت نسبتا زیادی هم دارند به خون نیاز داشته و این شرایط بزرگترین ضربه را به زندگی آنها خواهد زد. به گفته رییس انتقال خون جنوب استان هر بیمار به طور معمول  یک تا دو واحد و در برخی موارد بر اساس سن و جنس تا چهار واحد خون  دریافت می کند.بهزادی گفت: هم اکنون در جنوب استان ذخیره خون به 2 تا سه روز رسیده است و این در حالی است که ذخیره خون  باید 5 تا 7 روز باشد، که اگر اتفاق یا حادثه ای پیش آمد بتوانیم،  جوابگو باشیم. رییس سازمان انتقال خون جنوب  یادآور شد که در ایام عید  دوم  تا سیزدهم  پایگاه باز است و در 24 و25 و26 اسفند هم برای جبران این کمبود ذخایر خون، برنامه عصر هم دلی  اجرا می شود که صبح و بعد از ظهر پذیرای مردم هستیم واز مردم جنوب  می خواهیم با مراجعه به مرکز ثابت انتقال خون جیرفت به جبران کاهش، کمک کنند در ضمن ما تیم های سیار را هم فعال کرده ایم، دیروز کهنوج بوده ایم و شنبه و یک شنبه راین هستیم.به گفته دکتر سالاری معاون درمان  دانشگاه علوم پزشکی جیرفت  بیشترین مصرف خون در هفت شهرستان جنوبی مربوط به بیماران تالاسمی، حوادث رانندگی و زایمان است.وی یادآوری کرد مراکز انتقال خون، خون مورد نیاز بیمارستان ها را تامین می کنند که اگر کاهشی در ذخایر باشد آنها متوجه می شوند،سالاری تعداد بیماران تالاسمی شهرستان های جنوبی را که از فرآورده های خونی استفاده می کنند، ۵۰۵ نفر اعلام کرده که به تفکیک کهنوج ۴۵ ، فاریاب ۲۲ ، منوجان ۳۲، قلعه گنج ،۵۳ رودبار ۱۲۲، عنبر آباد۴۷ ، جیرفت هم ۱۸۴ نفرهستند. دکتر مکارم رییس دانشگاه علوم پزشکی  نیز در مورد کمبود منابع خونی در جنوب استان به کاغذ وطن گفت: هنوز هیچ گزارشی مبنی بر کمبود از سمت بیمارستان های جنوب به ما منتقل نشده است. معمولا گروه های خونی خاصی در یک مقطع خاصی کم شود که در آن صورت اعلام می شود و از مردم دعوت می شود که خون اهدا کنند تا نیاز خونی بر طرف شود. دکتر مکارم در ادامه یادآور شد: در این شرایط نگرانی برای شیوع  کرونا ، هیچ منعی برای اهدا کننده خون وجود ندارد و مردم می توانند بدون نگرانی خون اهدا کنند. در انتها دکتر مکارم یادآور شد که 5 نمونه خونی بیماران مشکوک به ابتلا  به ویروس کرونا هر پنج نمونه منفی بوده و در کل استان هیچ مورد مثبتی تا کنون وجود نداشته است و دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در آمادگی کامل برای خدمت رسانی است.

ترس از کرونا عامل کاهش منابع خونی 

موسوی رییس پایگاه انتقال خون سیرجان نیز  به باشگاه خبر نگاران جوان گفت: با توجه به موضوع بیماری ویروس کرونا که منجر به ایجاد اضطراب در جامعه شده است اکنون میزان منابع خونی در این شهرستان کاهش یافته که متاسفانه شرایط مطلوبی نداریم.موسوی افزود: با توجه به اینکه اهداء خون هیچ تاثیر منفی بر سلامت اهداءکنندگان ندارد، تقاضا می‌شود همچون گذشته با مراجعه به پایگاه انتقال خون نسبت به اهداء خون اقدام کنند.وی بیان داشت: مرکز انتقال خون وظیفه تامین خون وفرآورده‌های خونی سالم و کافی برای بیماران نیازمند را دارد.رییس پایگاه انتقال خون سیرجان گفت: خوشبختانه پایگاه انتقال خون سیرجان علاوه بر تامین نیاز این شهرستان، به عنوان پشتیبان همیشه به شهر‌های دیگر هم کمک کرده است.موسوی در خصوص شرایط اهدا کنندگان خون نیز گفت: حداقل سن اهدا کننده خون ۱۸ سال و حداکثر ۶۰ سال است.۰ درصد اضافه خون و فرآورده‌های خونی جمع آوری شده پایگاه انتقال خون سیرجان به مرکز استان و بیماران تالاسمی جنوب استان و بعضی مواقع به استان‌های همجوار ارسال می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :