سد قانون مقابل احقاق حقوق کودکان

630 منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 630

سد قانون مقابل احقاق حقوق کودکان

حقوق کودکان با وضع قوانین مختلف و زیادی در کشور اسلامی ایران همواره مورد توجه و تاکید قرار گرفته ، این در حالی است که فقر، اعتیاد و بیسواد یا کم سواد بودن والدین می تواند علاوه بر تضییع حقوق عادی و روزمره کودکان آنها را با آسیب زدن تا مرز هلاکت و نابودی بکشانند که نمونه بارز آن تولد کودکان معتاد از مادران معتاد است.

استفاده از کودکان در جرائم، خشونت، سوء استفاده های جسمی و جنسی، وارد آوردن آسیب های روحی و روانی، طلاق، و جنگ های روانی ناشی از طلاق های عاطفی خود مشت نمونه خروار از آسیب ها علیه کودکان هستند که می توان با برنامه ریزی صحیح و استفاده صحیح و کانالیزه از امکانات اینگونه آسیب ها را کاهش داد. 

حجم آسیب های حوزه کودکان و نوجوانان 

در استان کرمان زیاد است

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان نیز گفت: هفدهمین کنفرانس حقوق کودک در استان کرمان برای حل بسیاری از آسیب و چالش های پیش روی کودکان این استان  اخیرا برگزار شد.

فاطمه سادات حسینی اظهار داشت: سفیران حقوق کودک در جامعه و نمایندگانی از حقوقدانان، وکلا، مسئولان اورژانس های اجتماعی، آموزش و پرورش، مهدهای کودک، ائمه جماعات، سازمان های مردم نهاد فعال در حقوق کودک و دستگاه های متولی به این همایش دعوت شده اند.

وی افزود: تمام ابعاد زندگی هر انسانی در دوران کودکی شکل می گیرد لذا حقوق کودک مهمترین بحث در حقوق خانواده است و والدین اصلی ترین رسالت حمایتی را در زمینه رشد کودکان بر عهده دارند.

فعالیت سه سازمان مردم نهاد حمایت 

از حقوق کودک در کرمان 

مسئول سازمان های مردم نهاد حمایت از حقوق کودک نیز بر ضرورت فرهنگ سازی تغییر نگاه جامعه به موضوع کودک اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری بر روی کودکان با سود ۱۷۰ درصد است و این نتیجه تحقیقات انجام شده در آمریکا است.

آناهیتا امامی افزود: ضرورت آموزش و فرهنگ سازی از ۲ جنبه اهمیت فوق العاده ای دارد و نشان می دهد شرایط خانوادگی در تغییر شرایط جامعه موثر است.

وی با طرح این سئوال که خانواده های بی کیفیت و بدسرپرست و فقیر چقدر می توانند در رشد و تربیت بی کیفیت کودکان تاثیرگذار باشد؟ افزود: اینجا نقش سازمان های مردم نهاد مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه سه سازمان مردم نهاد در مرکز استان کرمان در زمینه کودکان کار می کنند که آمار اندکی است و نیاز به برنامه ریزی جدی تر دارد تصریح کرد: با توجه به کمبود این ان جی اوها همراه و همکاری برای کار کردن برای کودکان در استان کرمان وجود ندارد لذا درخواست می شود مردم، خیرین و مسئولان به این نکته توجه داشته باشند.

به اندازه قانون ها در حوزه احقاق حقوق کودک، 

اقدام نداشته ایم

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه کودک آزاری علاوه بر تضییع حقوق کودکان، احساست افراد را جریحه دار می کند گفت: راهکارهایی برای مقابله با این موضوع وجود دارد.

عباس صادق زاده افزود: اگر دغدغه دفاع از حقوق کودکان و پیشگیری از کودک آزاری برای ما به عنوان یک شهروند وجود دارد باید به همان منوال تلاش کنیم و در این راستا راهکاری اندیشیده شود.

وی تاکید کرد: بسیاری از اخبار ناگواری که دریافت می کنیم قابل پیشگیربوده اما ممکن است برخی آسیب ها غیرقابل انکار باشد اما می توان با برنامه ریزی و استفاده صحیح از امکانات موجود شرایط را تعدیل کرد و آسیب ها را کاهش داد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: باید باقابلیت های موجود و با هم افزایی و برنامه ریزی بومی مبتنی بر ظرفیت های موجود جلوی بسیاری از مشکلات را گرفت.

کمبود محبت دلیل اصلی اعتیاد کودکان

 بالای ۱۰ سال است 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با بیان اینکه دلیل اعتیاد زیر ۱۰ سال فقر اقتصادی و بالای ۱۰ سال فقر عاطفی است گفت: اعتیاد در کودکان فقط ناشی از فقر اقتصادی نیست و در  کودکان کار، فقر اقتصادی فقر عاطفی موضوع مهمی است که باید بمنظور جلوگیری از آسیب ها بطور جد به ان پرداخته شود.

نوذر نخعی تصریح کرد: اعتیاد کودکان زیر ۱۰ سال را نمی توان با پرسشنامه تعیین کرد لذا باید با آزمایش این مهم را تایید کرد.

وی تصریح کرد: درصد مادران باردار معتاد وضعیت کودکان معتاد را در جامعه تا حدودی نشان می دهد و در استان کرمان آمار این افراد بسیار جدی و بالا است.

افزون بر ۶ هزار دانش آموز بازمانده 

از تحصیل در کرمان وجود دارد

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: بیش از ۳۸۰ هزار نفر دانش آموزان این استان در مقطع دبستان و پیش دبستانی تحصیل می کنند و از آمار ۶ هزار و ۶۰۵ دانش آموز بازمانده از تحصیل، بیش از هزار نفر شناسایی شده و بیش از چهار هزار نفر شناسایی نشده اند.

احمد اسکندری زاده افزود: حدود ۶۵۰ هزار دانش آموز در استان کرمان در هفت هزار و ۷۷۰ واحد آموزشی و ۳۰ هزار کلاس درس در حال تحصیل هستند.

وی فقر مالی، مهاجرت، بیماری های سخت درمان، ازدواج و فوت والدین را از جمله دلایل بازماندن از تحصیل در دانش آموزان عنوان کرد و گفت: والدین که مانع تحصیل فرزندانشان شدند ۳۲ مورد بوده که به دستگاه قضا معرفی شده اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان از فقر فرهنگی، اقتصادی، تعدد عائله، کوچ فصلی، نبود انگیزه تحصیل و امید به آینده در دانش آموختگان دانشگاهی، ازدواج های زودهنگام، اعتیاد، فقدان دسترسی آسان به مدارس موجب ترک تحصیل یا بازماندن از تحصیل دانش اموزان در استان کرمان می شود.

تعدد قوانین در حوزه حقوق کودکان مشکل آفرین است  

استاندار کرمان با بیان اینکه ایران در سال ۷۲ به کنوانسیون حمایت از حقوق کودک پیوست گفت: یکی از مشکلات ما تعدد قوانین در موضوع تحقق حقوق کودک در دستگاه ها و سازمان های مختلف است.

 محمدجواد فدائی افزود: قوانین متعدد گاهی موجب سردرگمی و تناقض در احقاق حقوق کودکان می شود و اگر این مشکل رفع شود می توان بهتر به وظایف خود در این حوزه عمل کنیم.

وی اظهار داشت: دستگاه های مختلف وظایف مختلفی را در زمینه احقاق حقوق کودکان برعهده دارند و امیدواریم در انبوه قوانین آن چیزی را که به نفع کودکان است انجام دهیم.

 ارتکاب جرائم توسط کودکان افزایش داشته است

رئیس کل دادگستری استان کرمان هشدار داد: طبق آمار های موجود،ارتکاب جرائم توسط کودکان افزایش داشته و به عبارتی میانگین سن بزهکاران کاهش یافته که این موضوع می تواند ناشی از سیاست های نادرست اجتماعی و تربیتی نشات گرفته باشد.

یدالله موحد اظهار داشت: با توجه به گستره جغرافیایی استان کرمان ، بمنظور کمک به کاهش جرائم و جلوگیری از آسیب های پیش رو کودکان و نوجوانان احداث یک کانون اصلاح وتربیت در جنوب این استان ضرورت دارد .

ایجاد دادگاه تخصصی رسیدگی کننده به جرایم اطفال و نوجوانان

موحد یادآور شد: به موجب ماده ۲۸۸ در هر حوزه قضایی یک یا چند شعبه دادگاه اطفال و نوجوانان تشکیل می شود . دادرسی تمامی جرایم اطفال در این دادگاه های تخصصی صورت می گیرد بعلاوه اینکه تحقیقات راجع به جرایم اطفال زیر ۱۸ سال تمام به صورت مستقیم در دادگاه انجام می گیرد .

تعیین پلیس تخصصی تعقیب کننده جرایم اطفال و نوجوانان

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت:به موجب ماده ۴۳ بازجویی و تحقیقات از افراد نابالغ باید توسط ضابط آموزشی دیده زن انجام شود و همچنین برای رسیدگی به تعقیب مرتکبان زیر ۱۸ سال باید پلیس های تخصصی تشکیل گردد.

مداخله مشارکت مردمی در رسیدگی قضایی

نماینده عالی دستگاه قضائی در استان کرمان گفت: یکی از اقدامات مهم در قانون جدید آیین دادرسی کیفری حضور و مداخله موثر سازمان های مردم نهاد در رسیدگی به پرونده های قضایی است.

موحد بیان داشت: به موجب ماده ۶۶ این قانون، سازمان‌های مردم‌نهادی که اساسنامه آنها در زمینه حمایت از اطفال و نوجوانان، زنان، اشخاص بیمار و دارای ناتوانی جسمی یا ذهنی، محیط زیست، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، بهداشت عمومی و حمایت از حقوق شهروندی است، می‌توانند نسبت به جرائم ‌ارتکابی در زمینه‌های فوق اعلام جرم کنند و در تمام مراحل دادرسی شرکت کنند.

مقابله امنیتی با آسیب های اجتماعی جواب نمی‌دهد

معاون حقوق بشر و امور بین الملل دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با تاکید بر احقاق حقوق کودک گفت: باید آسیب های اجتماعی تهدیدکننده کودکان را با نگاه اجتماعی مدیریت کرد گرچه در حوزه هایی نیز رویکرد سیاسی و امنیتی نیز لازم است.

محمود عباسی  بیان اینکه بر اساس قانون مدنی، از زمان تولد تا ۱۸ سالگی به عنوان دوران کودکی نامگذاری شده افزود: بیش از ۲۳ میلیون نفر از جمعیت کشور ما و ۲ میلیارد نفر از جمعیت جهان را افراد زیر ۱۸ سال یا کودکان تشکیل می دهند و زمانی از حقوق کودک سخن می گوییم از مجموعه عظیمی از سرمایه های اجتماعی سخن به میان می آید که نیازمند خدمات ویژه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 23
  • امروز: 175
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,844
  • ماه: 7,758
  • سال: 25,436