سیلی کرونا بر چهره فرهنگ و هنر

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 715

سیلی کرونا بر چهره فرهنگ و هنر

مدیر کل ارشاد جنوب استان: بیش از هزار نفر از اهالی فرهنگ و هنر در جنوب استان به دلیل کرونا زیان دیده و این خسارت 40میلیارد ریال برآورد شده است .

کرونا آمد و به همه کشور خسارت زد، کرونا آفتی بود که تنها سلامتی افراد را هدف نگرفته و در بسیاری ازمواقع روح و روان تک تک اعضا  جامعه را درگیر خود کرد، فرهنگ و هنر نیز یکی از ارکانی است که از این خسارت بی نصیب نماند. اگر چه بسیاری از این خسارات غیر مستقیم هستند و کمتر دیده می شوند اما جبران آن ها در بسیاری از مواقع به دلیل ماهیت هنر بسیار سخت تر است. کارهایی بر زمین مانده است  که شاید در این شرایط حتی اولویت چند دهم کشور هم نباشند اما باید به آن ها و زیانی که نبودشان برای جامعه ایجاد می کند، توجه ویژه کرد. اهالی فرهنگ و هنر درست مثل شاخه های نازک شکوفه های بهاری اند که احتمال دارد با کمترین نسیمی آسیب دیده و حتی گاهی تا نابودی هم پیش بروند.  در همین رابطه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نامه‌هایی جداگانه به معاون اول رئیس جمهور، رئیس دفتر رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون اقتصادی رئیس جمهور با اعلام خسارت‌های وارده به بخش فرهنگ کشور خواستار مساعدت‌های هر چه سریع‌تر دولتِ به مشاغل آسیب‌پذیر فرهنگ، هنر و رسانه کشور شد.

976 میلیارد تومان خسارت کرونا به فرهنگ و هنر کشور

 اسحاقی مدیر کل ارشاد اسلامی جنوب هم در مورد خسارت های وارد شده کرونا به بخش های فرهنگی جنوب استان به کاغذ وطن گفت: براساس برآورد کارشناسی که انجام شده ، بالغ بر 40 میلیارد ریال خسارت به دلیل شیوع کرونا به بخش فرهنگ و هنر جنوب استان وارد شده است که شامل موسسات تولید فیلم، گروه های موسیقی، نمایشی، کتاب فروشی ها،  کانون های تبلیغاتی ،مراکز انتشارات وآموزشگاه های مختلف و به طور کلی همه قسمت هایی که  زیر مجموعه فرهنگ وهنر هستند.به گفته مدیر کل ارشاد جنوب، 1006 نفر فعالان کسب وکار های فرهنگی در جنوب استان با شیوع کرونا متضرر شده اند. اسحاقی گقت: این خسارات ها به بخش های مختلف این کسب و کار های فرهنگی وارد شده است . اسحاقی تاکید کرد: برآورد خسارت های فرهنگی جنوب استان برای وزیر ارشاد ارسال شده و وزیر  هم به هیات دولت اعلام کرده است. و در مجموع در کشور 976  میلیارد تومان  کرونا به بخش های مختلف فرهنگ و هنر خسارت وارد کرده است.مدیر کل ارشاد جنوب در مورد جبران این خسارت ها گفت: آخرین نکته ای که وزیر اعلام کردند  این بود که برآورد خسارت ها را در هیات دولت اعلام کردند  و اصحاب فرهنگ و هنر منتظر خبرهای خوب از سوی دولت باشند و ما عملا منتظر تصمیم دولت هستیم.

 بیکارشدگان هنر، بدون بیمه

رستم زاده آموزشگاه موسیقی دارد که کرونا به آموزشگاهش ضرر رسانده است، او به کاغذ وطن گفت: نزدیک به 2 ماه است که همه کلاس های آموزشگاه تعطیل است اما ما باید اجاره بدهیم از استادها خواسته ایم، نیایند اما اجاره را که نمی توانیم ندهیم  وکسانی که بیمه شده اند  هم حقوق می خواهند، چند تا از استادهای آموزشگاه تنها محل درآمدشان همین کلاس ها بوده است، بیمه بیکاری هم که به آنها تعلق نمی گیرد، یعنی عملا بیکار شدگان هنر هستند، بدون اینکه بیمه ی بیکاری بگیرند و این یکی از خلاهای هنر است که همیشه بوده و اکنون  به دلیل کرونا خودش را بیشتر نشان می دهد.

محسنی نویسنده جوانی است که در ابتدای شیوع کرونا کتابش به چاپ رسید و کرونا فرصت جشن امضا را از او گرفت، او  به کاغذ وطن گفت: یکی از چیز هایی که نویسنده های جوان انتظارش را می کشند جشن امضا است و این امکان که در این جشن  چند جلد ار کتاب چاپ شده آن ها فروخته شود تا مقداری از هزینه ها تحت پوشش قرار دهد، من تصمیم گرفتم که جشن امضا را به صورت مجازی برگزار کنم که متاسفانه استقبال خوبی از این موضوع نشد، کرونا  هم که تمام شود دیگر برای این کار دیر می شود.  

 بیمه بیکاری مشمول کارکنان فرهنگ و هنر هم می‌شود

مدیر کل ارشاد اسلامی جنوب استان در مورد بیمه بیکاری اصحاب فرهنگ و هنر گفت: بر اساس تصمیمی که دولت و سازمان تامین اجتماعی گرفتند پرسنل صنوف  فرهنگی و هنری شامل قانون بیمه بیکاری می شوند یعنی صنوف فرهنگی که صرفا به دلیل شیوع ویروس کرونا کارگاه آن ها تعطیل شده است  و یک سال سابقه بیمه در سال 98  را دارند، این بیمه بیکاری به آن ها تخصیص داده می شود که باید مشمولان این قانون به سایت وزارت کار بخش بیمه بیکاری مراجعه کرده و ثبت نام کنند ودلیل بیمه بیکاری خود را حوادث غیر مترقبه انتخاب کرده تا شامل این طرح شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 29
  • امروز: 172
  • دیروز: 390
  • هفته: 3,010
  • ماه: 7,395
  • سال: 23,764