کرمان؛ شهر دوست‌دار کودک

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 773

کرمان؛ شهر دوست‌دار کودک

* مدیر امور بانوان شهرداری کرمان: از بین 153 شهر، کرمان به عنوان پایلوت «شهر دوست‌دار کودک» انتخاب شد

* شهری که نشان cfc  «شهر دوست‌دار کودک» را داشته باشد به عنوان شهر امن معرفی و مقصد گردشگری می‌شود

توجه به حقوق کودکان، در بسیاری از مواقع حلقه مفقوده جامعه ما است، حقوقی که نادیده گرفتن آن می تواند ضربه مهلکی به آینده کودکان وارد کند، در بسیاری از مواقع این بی توجهی به حقوق کودک از نا آگاهی بزرگسالان جامعه ناشی می شود، بزرگسالانی که خود در کودکی از حقوقی محروم بوده و نسبت به وجود این حقوق آگاه نبوده‌اند، توجه به حقوق کودکان یکی از  مسیرهای توسعه و پیشرفت هر کشوری است  در جامعه ای که کودکان آن هم لحاظ روانی و هم جسمی سالم باشند ، بی شک می توان نسبت به آینده امیدوار تر بود، چندی پیش عالم زاده شهردار، از پایلوت شدن کرمان به عنوان«شهر دوستدار کودک» گفت، اقدامی که می تواند در مسیر احقاق حقوق کودکان باشد، او گفته بود، رفع نیازهای شهری کودکان به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته و در تمامی پروژه‌های شهری، پیگیری  می شود. به گفته عالم زاده، «شهر دوستدار کودک»، شهری است که در راستای توسعه، مناسب‌سازی و بسترسازی از منظر کالبدی و اجتماعی شهر برای فعالیت کودکان تلاش ‌کند تا کودکان منطبق با نیازهای خود در شهر زندگی کنند. برای  دانستن جزییات این طرح با کارگر مسوول دبیرخانه شهر دوستدار کودک در شهرداری کرمان به گفتگو نشستیم..

هیچ  کودکی نباید در جامعه رها شود

کارگر مسوول دبیرخانه شهر دوستدار کودک می گوید: طرح شهرهای دوستدار کودک در دنیا از سال 1996 پایه‌گذاری شده اند و اجرایی شدن این طرح به این دلیل  بود که در برنامه ریزی و سیاست گذاری ها توجه به کودک اتفاق بیفتد و معیارهای قابل قبول برای  تبدیل شدن  شهرها به  شهر دوستدار کودک را  یونیسف به عنوان  نهاد حامی حقوق کودکان  اعلام می کند. وی ادامه داد: شهرداری  به عنوان  مرکز ثقل در شهرها  متولی  این اقدام فرهنگی، اجتماعی می شود.   یونیسف چندین بند را برای ایجاد شهر دوستدار کودک مشخص کرده است  مانند  توجه به امنیت زندگی کودکان در شهر، کودک باید در شهری زندگی کند که در آن آسیب‌های روانی و اجتماعی به حداقل برسد، کودک باید تحت مراقبت باشد و هیچ  کودکی نباید در جامعه رها شود.  مدیر امور بانوان و خانواده شهرداری کرمان ادامه داد: مورد بعدی در دسترس بودن خدمات برای کودکان است به طور مثال کودکان باید به خدمات آموزشی دسترسی کامل داشته باشند و همچنین کودک تجربه  مشارکت در یک سری اقدامات را به دست بیاورد و فرصت برابری برای آموزش داشته باشد.

  فضاهای استاندارد برای کودکان

 کارگر می گوید: یکی دیگر از موارد تایید شده از طرف یونیسف برای  شهر دوستدار کودک، قابل دسترس بودن فضاهای سبز  و مکان هایی برای بازی ان هم به میزان استاندارد است. به گفته کارگر سال گذشته دستورالعملی از سمت وزارت کشور به همه شهرداری های کشور ابلاغ شد که دبیرخانه های شهرهای کودک را تشکیل بدهند، بالطبع در کرمان  هم این دبیرخانه  تشکیل شد. کارگر یادآور شد: بعد از ایجاد دبیرخانه ما گزارشی از وضعیت شهر  به همراه درخواست برای  پایلوت شدن شهر دوستدار کودک را به وزارت خانه ارسال کردیم  از بین 153 شهر که درخواست داده بودند، 75  شهر انتخاب شده و وارد کمیته ارزیابی  شدند، از بین   75 شهر، 45 شهر انتخاب شدند و از بین 45  شهر، 12 شهر به عنوان  پایلوت  شهر دوستدار کودک انتخاب شدند.   . کارگر می گوید:  بعد از آنکه دستور العمل های شهر دوستدار کودک به ما ارسال شد شورای سیاست گذاری  را تشکیل دادیم  که شامل چندین نهاد  است که در این مبحث باید مشارکت داشته باشند مانند بهزیستی و آموزش و پرورش،این شورا دو جلسه را تشکیل داده است. کارگر اعلام کرد: در این جلسه مصوب شد که  تا پایان سال و تا فروردین سال آینده، 5 پارک تخصصی با موضوعیت کودک احداث  به بهره‌برداری برسد و یکی از این پارک ها مخصوص کودکان با نیاز های ویژه باشد.

   انتخاب کرمان از بین 153 شهر

کارگر تاکید کرد: شهرداری کرمان پیش از این هم در زمینه کودک فعال بوده است اما  برای این طرح سازوکار یونیسف به این شکل است که برای طرح هایش، باید یک ساختار منسجم جداگانه به همراه بودجه جدا در نظر گرفته شود مدیر امور بانوان شهرداری کرمان با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی  در راستای  عملیات های اجرایی  شهر دوستدار کودک گفت: در این کارگاه ها به مدیران شهری استانداردهایی که باید رعایت شود، آموزش داده می‌شود. وی ادامه داد: برای  ورود به این طرح یک تفاهم نامه  سه جانبه بین شهرداری کرمان ، یونیسف و وزارت کشور بسته می شود و یونیسف پروتکل ها ی مورد نظر خود را برای اجرا  در اختیار  ما   قرار دهد تا  بر اساس آن برنامه ریزی کنیم .  به گفته کارگر 38 درصد جمعیت کرمان زیر 19 سال هستند و باید بر اساس این جمعیت سرانه فضای سبز مشخص شود و در شهر دوستدار کودک باید این سرانه بر اساس نظر یونیسف باشد.  کارگر ادامه داد: در طرح شهر دوستدار کودک،  ما چند موضوع را دنبال می کنیم،  ابتدا حرکت به سمت فضاهای  کودک محور تخصصی است.

تبدیل کردن  کرمان به مقصد گردشگری

  مورد بعدی ایمن سازی معابر برای کودکان است  به طور مثال  تا 500 متری اطراف مدارس باید ایمن سازی شود.   کارگر می‌گوید:  بر اساس این طرح در سال اول ما باید وضعیت کنونی شهر را مورد تحلیل قرار دهیم تا بتوانیم هدف گذاری کنیم ،  مرحله بعد یک برنامه دو سه ساله ای است که باید طرح عملیاتی cfc ارتقا شهر های دوستدار کودک  اجرا شود و در نهایت پایش  و ارزیابی صورت می گیرد که حدود 18 تا 24 ماه طول می کشد  و در صورت تایید نشان زرد cfc   را دریافت  می کنیم،  وی ادامه داد: داشتن این نشان بسیار اهمیت دارد و  و شهر هایی که این نشان را دارند ، جز مقاصد گردشگری و به عنوان شهر های امن شناخته می شوند. کارگر  هم چنین در پایان یادآور شد: در راستای این طرح  مالکین واحد های تجاری که بتوانند  در املاک خود فضاهای تفریحی و بازی برای کودکان ایجاد کند  مشمول تخفیفات ویژه شهرداری می شوند البته  هدف ما این است که این اقدام را اجباری کنیم  به طور مثال هر ملک تجاری ملزم شود که فضایی برای مادر و کودک داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 5
  • امروز: 269
  • دیروز: 310
  • هفته: 1,549
  • ماه: 5,290
  • سال: 21,023