گزارش کاغذ وطن از سیل در شهرستان‌های جنوبی. راه‌ها و روستاها قربانیان روز اول سیل

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1677

گزارش کاغذ وطن از سیل در شهرستان‌های جنوبی. راه‌ها و روستاها قربانیان روز اول سیل
فرماندار منوجان: انسداد راه ارتباطی نداشتیم، ۲ روستا تخلیه شد
فرماندار قلعه گنج: انسداد ۳ راه ارتباط روستایی و در صورت وقوع تگرگ احتمال خسارت به گندم‌کاران شدید است
فرماندار عنبرآباد: ۵ راه ارتباطی مسدود شده در اثر سیل بازگشایی و ارتباط برقرار است
گزارش | سمیه خدیشی
کاغذوطن – پیش‌بینی‌های هواشناسی خبر از ورود سامانه بارشی به استان داد. طبق پیش‌بینی انجام شده حجم بارش‌ها در مناطق جنوبی بیشتر است. جنوب کرمان به دلیل نوع جغرافیا و نداشتن زیرساخت‌های لازم بارها از سیل زخم‌خورده است. این سامانه که گفته می‌شود راهش از سمت عمان کج کرده و به آسمان ایران آمده است، باتوجه‌به حجم بارش و وقوع سیلاب در آن کشور چشم مسئولان را بیشتر ترساند و خود را برای ورود سامانه آماده کردند.
ازآنجاکه حجم بارش‌ها در جنوب استان کرمان بیشتر است، از چند روز قبل ستاد بحران‌های هر شهرستان تشکیل و در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه مدارس عمده شهرستان‌های جنوبی را تعطیل اعلام کردند.
*ماشین‌آلات راهداری به خط شده‌اند
استاندار کرمان نیز علاوه بر حضور در مناطق جنوبی و به‌کارگیری ماشین‌آلات راهداری اقدام به بلوک‌بندی مناطق کرده است و در رأس کار خود و دیگر معاونان استانداری را قرارداد تا بر عملیات انجام‌گرفته نظارت بهتری صورت گیرد.
محمدمهدی فداکار در گفتگو با تسنیم، عنوان کرد: تمهیدات لازم برای پیشگیری از بروز خسارات احتمالی سیل در استان اندیشیده، و تجهیزات زیادی به جنوب استان منتقل شده است.
او اظهار کرد: با اشاره پیش‌بینی هواشناسی در ارتباط با ورود سامانه بارشی به استان کرمان و وقوع بارندگی‌های سنگین به‌ویژه در شهرستان‌های جنوبی استان دستگاه‌های زیرساختی از جمله راهداری و آب و برق و گاز همه پای‌کار آمدند، و همه پل‌ها، سیل‌بندها و مسیل‌ها بازبینی شده است تا در صورت وقوع سیل و جاری‌شدن سیلاب و روان آب‌ها اتفاق ناگواری نیفتد.
استاندار اعلام کرده بود که پیش‌بینی‌شده عمده بارندگی‌ها در حوزه جازموریان اتفاق بیفتد، و بیشترین بارندگی‌ها را در شهرستان‌های جنوبی استان از جمله منوجان و قلعه گنج و پس از آن رودبار، جازموریان، کهنوج، عنبرآباد و جیرفت و بخشی از شرق استان و شهرستان ریگان رخ دهد.
رئیس پلیس‌راه شمال استان کرمان با اشاره به بارندگی در سطح استان کرمان اظهار کرد: در این شرایط علی‌رغم حضور گسترده مأموران پلیس‌راه و سایر دستگاه‌های خدمات و امدادرسان، احتمال اختلال در ترافیک و ترددهای جاده‌ای وجود دارد.
*قطع ارتباط ۱۰ راه روستایی در ساعات ابتدایی
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان افزود: هفت راه روستایی در شهرستان رودبار جنوب به دلیل جاری‌شدن سیلاب و طغیان رودخانه‌ها قطع است.
او اظهار داشت: همچنین راه ارتباطی سه روستا در منطقه رَمِشک بخش چاه دادخدا از توابع شهرستان قلعه گنج مسدود شده که عوامل راهداری در صدد برقراری ارتباط هستند و به‌محض فروکش‌کردن آب رودخانه‌ها این مهم محقق خواهد شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان تصریح کرد: همچنین بارش باران در جنوب استان کرمان برق ۲ روستای «طبق» و «میل فرهاد» واقع در شهرستان جازموریان را نیز قطع کرده است.
او گفت: به دلیل طغیان رودخانه‌ها تیم‌های هشدار سریع پشت رودخانه گیر کردند و تا فروکش‌کردن این طغیان برای وصل برق منتظر خواهند بود.
*منوجان بیشترین حجم بارندگی
سالخورده با بیان اینکه ایستگاه‌های هواشناسی بیشترین بارش‌ها را در منوجان با ۳۵ میلیمتر ثبت کرده‌اند افزود: بنا به‌پیش بینی‌ها اوج و شدت بارش باران از بعدازظهر امروز در منوجان و قلعه گنج آغاز می‌شود.
در ساعات بعدازظهر سه‌شنبه با افزایش بارش‌ها خبر تخلیه سه روستای جنوب کرمان صادر شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان در گفتگو با ایرنا از صدور دستور تخلیه سه روستا در شهرستان‌های جازموریان و منوجان به دلیل طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب در سه‌شنبه خبر داد.
*دستور تخلیه ۳ روستا صادر شد
حمید سالخورده افزود: دستور تخلیه روستاهای پورشعبان و حسین آباد در شهرستان منوجان و روستای کروچان در شهرستان جازموریان به دلیل احتمال جاری شدن سیلاب صادر شده است.
محمد جهانگیری فرماندار جازموریان نیز گفت: روستای کروچان جمعیتی افزون بر ۲۰ خانوار دارد و از جمله مناطق بحران‌زا و در معرض خطر سیل به شمار می‌رود.
رئیس ستاد بحران شهرستان جازموریان با اشاره به صدور هشدار قرمز هواشناسی اظهار کرد: مردم با دهیار همکاری داشته باشند و روستا در وقت مناسب تخلیه تا اسکان اضطراری آنان در مدارس سطح شهر زهکلوت (مرکز شهرستان) انجام شود.
راهداری هم از قطع ارتباط جاده‌ای زهکلوت مرکز شهرستان جازموریان با دلگان از سیستان و بلوچستان خبر داده است و مسیر جایگزین بم – ریگان – ایرانشهر را معرفی کرد.
*احتمال خطر برای مزارع گندم
جمشید سراجی فرماندار منوجان بعدازظهر سه‌شنبه در گفتگو با «کاغذوطن» گفت: در جلسه ستاد بحران با حضور استاندار دستور تخلیه یک روستا به طور کامل و یک روستای دیگر هم در دستور کار قرار گرفت که در صورت افزایش تهدید تخلیه شود.
سراجی افزود: باتوجه‌به ساخت پل کنگان که در سیل سال گذشته مشکل‌آفرین شده بود در این بارندگی‌ها تا کنون هیچ‌گونه انسداد مسیری نداشتیم.
فرماندار قلعه گنج هم اوضاع را تحت کنترل اعلام کرد و افزود: به جز ۳ راه ارتباطی روستایی که در مسیر رودخانه عبور می‌کنند بقیه مسیرها باز هستند. آب‌گرفتگی روستاها اتفاق نیفتاده است و اوضاع فعلاً عادی و خوب است.
فلاح کهن به تهدید احتمالی مزارع گندم اشاره کرد و گفت: باتوجه‌به اینکه حدود نیمی از سطح گندم کشت شده هنوز برداشت نشده است ترس از احتمال وقوع تگرگ و رخداد خسارت به مزارع گندم را داریم.
او ادامه داد: اگر باران به همین صورت ببارد مشکل خاصی را نداریم و تا کنون اعلام گزارش سیل را در مزارع نداشتیم.
فرماندار رودبار جنوب هم اوضاع را مساعد از انسداد راه ارتباطی ۳ روستا خبر داد.
فرماندار عنبرآباد نیز که از انسداد ۵ راه روستایی خبر داده بود در بعد از شهر سه‌شنبه از بازگشایی این مسیرها خبر داد.
فرماندار جیرفت اعلام کرد: تا بعدازظهر سه‌شنبه بارندگی منجر به خسارت نشده است و احتمال می‌رود که در روز چهارشنبه این بارندگی به حالت رگبار در بیاید و خسارت بزند.
اداره کل هواشناسی کرمان نیز تداوم بارش باران در جنوب و شرق خبر داده است و اعلام کرد که طبق این پیش‌بینی بارش باران در ساعات بعدازظهر و شب در مناطق جنوب و غرب این استان شدت خواهد گرفت البته اوج بارش‌ها در این مناطق برای امروز، چهارشنبه پیش‌بینی‌شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :