جنوب استان رتبه نخست تولید گیاهان دارویی کشور

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 778

جنوب استان رتبه نخست تولید گیاهان دارویی کشور

شریف مدیر باغبانی جهاد کشاورزی جنوب: متقاضیان کشت گیاهان دارویی می‌توانند برای دریافت تسهیلات در سامانه سیتا ثبت‌نام کنند.

 نجمه سعیدی/ جنوب استان کرمان رتبه نخست تولید گیاهان دارویی را در کشور دارد. منصور شریف مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان ضمن تایید این خبر به کاغذ وطن گفت:جنوب استان در بسیاری از کشت‌ها رتبه‌های بالای کشوری را دارد به طور مثال ما در محصولات گلخانه‌ای نیز رتبه اول را داریم  و همچنین در تولید خرما و مرکبات هم مقام بالایی را در کشور داریم . به گفته شریف هم اکنون سطح زیر کشت گیاهان دارویی در جنوب استان 7 هزار و 325 هکتار است  و در سال گذشته 41 هزار 170 تن  گیاه دارویی در منطقه تولید شده است .مدیر باغبانی جهاد کشاورزی جنوب یادآور شد:  زمینی که در آن کشت گیاهان دارویی انجام می‌شود شرایط خاصی ندارد،  گیاهان دارویی سطح زیر کشت  بسیار متنوع دارند که از ارتفاعات شروع می شود تا مناطق دشت و پست، در مناطق پست حنا و وسمه و در ارتفاعات زیره و گل گاوزبان و آویشن رشد می‌کند. شریف تاکید کرد: کسانی که متقاضی فعالیت در زمینه کشت گیاهان دارویی هستند، می توانند  برای دریافت تسهیلات در سامانه سیتا ثبت نام کرده و تسهیلات ارزان قیمت دریافت کنند. شریف ادامه داد:  برای دریافت تسهیلات کشاورزان یک طرح توجیهی آماده می کنند  و در آن از خرید بذر تا آبیاری و کلا همه هزینه هایی که قرار است برای کشت انجام دهد را اعلام می کنند و بعد ما در جهاد کشاورزی در کارگروه، آن طرح را بررسی می کنیم اگر منطقی بود برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می شود.   شریف گفت:  بیشترین  گیاهان دارویی که در جنوب کاشته می شود حنا، وسمه  و گل محمدی است.  که اکثرا در شهرستان های جنوبی کشت می شوند،رودبار جنوب و قلعه گنج بیشترین تولید را  در این زمینه دارد و 6 هزار هکتار  در جنوب زیر کشت حنا است. به گفته شریف، حنا تولیدی جنوب برای آسیاب و بسته بندی به یزد می رود  و در آن استان بسته بندی  شده و تقریبا  به صورت کامل صادر می شو و مشتری اصلی حنای جنوب، کشورهای اروپایی هستند .

کشت گیاهان دارویی صرفه اقتصادی دارد

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی جنوب یادآور شد: کشت گیاهان دارویی برای کشاورز صرفه اقتصادی دارد و از طرفی هم  به دلیل  نیاز  آبی  کمی  که گیاهان دارویی  دارند با اقلیم استان سازگار هستند و این کشت به کشاورزان توصیه می شود.  وی یادآور شد:  بسیاری  از گیاهان دارویی زمان خاصی برای کشت ندارند به طور مثال گل محمدی، آویشن، آلاله در هر زمانی قابل پرورش هستند. برخوری مدیر کل جهاد کشاورزی جنوب، هم ضمن تاکید بر اینکه همیشه جنوب استان در رتبه‌های بالای تولید گیاهان دارویی بوده است، به کاغذ وطن گفت: در جنوب استان از عرصه‌های منابع طبیعی هم گیاه دارویی برداشت می شود اما تسهیلات جهاد برای کاشت گیاهان دارویی در زمین های کشاورزی است و بر اساس طرح توجیهی کشاورز، شرایط اقلیمی و شرایط زمین بررسی می شود در صورتی که توجیه داشته باشد با این طرح موافقت می شود. برخوری در مورد وجود  صنایع بسته بندی گیاهان دارویی در جنوب استان گفت: میزان تولید گیاهان دارویی در جنوب استان هنوز به سطحی نرسیده که وجود صنایع بسته بندی، اقتصادی باشد در صورت توسعه کشت به آن سمت هم حرکت خواهیم کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 6
  • امروز: 100
  • دیروز: 255
  • هفته: 2,709
  • ماه: 7,690
  • سال: 24,208