چرخۀ معیوب ایمن‌سازی دام در جنوب استان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 836

چرخۀ معیوب ایمن‌سازی دام در جنوب استان

* احمدی مدیر کل دامپزشکی جنوب کرمان: بیش از 90 درصد از دام‌های جنوب استان به صورت سنتی نگهداری شده و  در این دامداری‌ها نسبت به واکسیناسیون تا حد زیادی بی توجه هستند

* رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان: گوشت مرغ تولید شده در استان از نظر باقی مانده آنتی بیوتیک مورد پایش قرار می‌گیرد

14 مهرماه  روز دامپزشک نامیده شده است، سازمان دامپزشکی در کشور یکی از نهادهای تاثیر گذار و پر اهمیت است، به طور کلی، نظارت از مزرعه تا زمان عرضه فرآورده‌های دامی، نوع خوراک و دارو‌های مصرفی، قرنطینه و کنترل تردد دام و ریشه‌کنی بیماری‌های دامی از جمله وظایفی است که از سوی سازمان دامپزشکی اعمال می شود. وظایفی  که تاثیر مستقیم و یا غیر مستقیم بر سلامت انسان ها  که مصرف کننده اصلی فراورده های دامی هستند، دارد، با توجه به اینکه سهم قابل توجهی از دام استان در جنوب کرمان مستقر است، با احمدی مدیر کل دامپزشکی جنوب کرمان درباره دغدغه های دام پزشکی و بهداشتی به گفتگو نشستیم.

مدیر کل دامپزشکی جنوب کرمان درباره چالش اصلی ای که در جنوب استان در بحث دامپزشکی وجود دارد به کاغذ وطن گفت: بحث  کنترل بیماری های  دام یکی از دغدغه های اصلی دام پزشکی به طور کلی است ، این بیماری ها هم بیماری هایی هستند که فقط دام را درگیر می کنند و هم  بیماری های مشترک انسان و دام هستند. سازمان دام پزشکی یک سری برنامه‌ها  دارد که  با اجرای آن به دنبال ریشه کن کردن  برخی از بیماری ها است مثل طاعون که در سال های قبل ریشه کن شد. این اتفاق در صورتی رخ می دهد که وا کسیناسیون ها به موقع انجام شود و بالطبع  بسیاری از هزینه های درمانی را کمتر هم می کند. وی ادامه داد:  متاسفانه  بیش از 90 درصد جمعیت دام جنوب استان  به صورت سنتی نگهداری می شوند و از این لحاظ که خرد و سنتی هستند به مسایل ایمنی توجه کافی نمی کنند و ما مجبور هستیم  هم چنان ایمن سازی دام ها را رایگان انجام دهیم  و عملا  قسمت  زیادی از توان ما در این کار از بین می رود.اگر این دامداری ها تجمیع شوند مشکلات به مراتب کمتر می شود.

  همۀ شهرستان‌های جنوبی دارو‌خانه دامپزشکی دارند

احمدی در مورد دارو خانه‌های دامپزشکی در جنوب استان گفت:چند سالی است که صدور مجوزهای داروخانه ها به نظام دامپزشکی واگذار شده است و مثل قبل نیست که ما هم پروانه صادر کنیم وهم نظارت،اکنون ما فقط  نظارت عالیه را انجام می دهیم، برای راه‌اندازی داروخانه  باید شرایط خاصی وجود داشته باشد و اکنون در همه شهرستان‌های ما داروخانه دامپزشکی وجود دارد اما قطعا  اگر تعداد بیشتر باشد شرایط را بهتر می کند، هم کیفیت کارشان را بالاتر می برد  و هم  رقابت بیشتر شده و خدمات دهی مناسب تر می شود،  ولی باید متقاضی واجد شرایط وجود داشته باشد . وی گفت: در آیین نامه پیشنهاد شده است که  بر اساس جمعیت دامی داروخانه ها تعریف شوند که آن را هم نظام دامپزشکی باید تایید کند  اما اکنون  بخش خصوصی فعال شده است  و با توجه به  شرایط جنوب استان ظرفیت های دامپزشکی زیادتر هم  شده اند و نیاز در این بخش بیشتر هم هست. 

 پیگیری خسارت دامداران بعد از سیل به عهده دامپزشکی نیست

 مدیر کل دامپزشکی جنوب کرمان ضمن تاکید بر قیمت مناسب دارو های دامپزشکی گفت: با توجه به اینکه بسیاری از مواد اولیه داروهای دامپزشکی با ارز دولتی وارد می شوند قیمت این داروها حتی در مقایسه با کشور های همسایه بسیار مناسب تر است که نظارت شدید تری را می طلبد که دارو خارج از چرخه، قاچاق نشود. به گفته احمدی اکثر دارو های دامپزشکی تولید داخل هستند و کیفیت قابل قبولی هم دارند. احمدی در مورد وظیفه دامپزشکی درباره دام هایی که به دلیل بلایای طبیعی تلف می شوند گفت: پیگیری برای جبران خسارات های دامی مثل 1500 راس دامی که در سیل رودبار جنوب تلف شد به عهده فرمانداری و دیگر ارگان های اجرایی است، مسئولیت دامپزشکی نظارت بهداشتی بعد از سیل است مثلا دفن دام ها تلف شده بهداشتی صورت گیرد یا پیگیری واکسیناسیون و پایش های بیماری بعد از سیل تا  بیماری های بعد از  بلای طبیعی، دام ها را درگیر نکند و اقدامات پیشگیرانه لحاظ شود.

ارتقای تجهیزات دامی و دامپزشکی در استان کرمان

 یکی از دغدغه هایی که این روز ها در بحث  مصرف گوشت به گوش می رسد ، نگرانی از میزان باقی مانده آنتی بیوتیک تزریق شده در گوشت مرغ است، مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به تجهیز تمامی کشتارگاه‌های کرمان به دستگاه پیش سردکن گفت در این باره گفته است: گوشت مرغ از نظر باقیمانده آنتی بیوتیک از طریق دستگاه های موجود، مورد پایش قرار گرفته و در آزمایشگاه‌های استان، نمونه گیری می‌شوند.  به گزارش باشگاه خبرنگارن جوان، حسین رشیدی، مدیرکل دامپزشکی استان کرمان وظایف گفته است: دامپزشکی استان کرمان ۲ وظیفه اساسی و مهم دارد.یکی از این وظایف، حمایت از تولید و سرمایه دامی اعم از انواع دام، زنبور، کرم ابریشم و… است که  باید در خصوص مبارزه با بیماری‌های شایع هم تحت حمایت قرار گیرند.رشیدی کمک به بهداشت عمومی از طریق پیشگیری و ریشه کن شدن بیماری‌های مشترک بین دام و انسان را دومین وظیفه دامپزشکی استان کرمان عنوان کرد. او با بیان اینکه منشا‌های دامی باید از سوی دامپزشکی نظارت و سپس تایید شوند، بیان کرد: هر نوع منشا دامی اعم از خوراک ناسالم به دام، موجب ایجاد بیماری و انتقال آن به انسان می شود، مانند فلز سرب در صورتی که در محصولات دامی به ویژه شیرخام  وجود داشته باشد به انسان منتقل می‌شوند.مدیر کل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: بیماری‌های دامی عموما واگیردار هستند و بیشتر مواقع موجب تلفات صد درصدی شده که این باعث ضربه به سرمایه گذار و افت تولید می‌شود.او با اشاره به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، افزود: تمامی کشتارگاه‌های استان کرمان مجهز به دستگاه پیش سرد کن شده اند که از بیماری‌های احتمالی در گوشت دام، جلوگیری شود.رشیدی گفت: لاشه‌های گوشتی دام قبل از توزیع و استفاده، ۲۴ ساعت در دستگاه نگهداری می شوند تا اگر آلودگی داشته باشند، برطرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 1
  • امروز: 53
  • دیروز: 328
  • هفته: 2,262
  • ماه: 6,047
  • سال: 22,229