شیب آرام گرانی میلگرد به علت اخبار قطعی برق

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1487

شیب آرام گرانی میلگرد به علت اخبار قطعی برق 

گزارش؛ دنیای اقتصاد 

در حالی که بهای ارز در بازار آزاد به‌‌‌دلیل انتشار اخبار سیاسی مثبت در حال کاهش است، بررسی معاملات محصولات فولادی از رشد آرام اما پیوسته قیمت‌ها در این بازار خبر می‌دهد. به نظر می‌رسد اعمال محدودیت مصرف برق برای این صنعت در فصل تابستان اصلی‌‌‌ترین دلیل رشد قیمتی است.

در نتیجه رشد قیمت میلگرد نیز خریداران از عرضه‌‌‌های روز گذشته استقبال نکردند و ترجیح دادند خرید‌‌‌های خود را به آینده موکول کنند. از طرفی عرضه‌‌‌های شمش فولاد طی روز سه‌شنبه از استقبال بهتری برخوردار شد. در واقع واهمه نوردکاران از کاهش تولید واحد‌‌‌های ذوب در ماه‌‌‌های پیش‌رو به دلیل قطعی برق و در نتیجه رشد قیمت فولاد موجب افزایش تقاضا برای این محصول شده است. 

رشد آرام قیمت‌‌‌ محصولات فولادی در بورس‌کالا ادامه دارد. روز گذشته رینگ داخلی بورس‌کالای ایران میزبان عرضه بیش از 83‌هزار تن میلگرد بود و خریداران نیز تقاضایی معادل 68‌هزار تن را برای این مقطع طویل فولادی به ثبت رساندند. همچنین میزان عرضه این مقطع طویل فولادی نسبت به هفته دوم خردادماه حدود 50‌درصد کاهش را تجربه کرد. در نتیجه برتری عرضه بر تقاضا در معاملات چهارشنبه گذشته نیز رقابت قیمتی چشمگیری برای میلگرد مشاهده نشد.

در حالی که بهای ارز در بازار آزاد و انتظارات تورمی در ذهن فعالان بازار به‌‌‌ دلیل انتشار اخبار سیاسی مثبت روند کاهشی را طی می‌کند، قیمت پایه محصولات فولادی از جمله میلگرد همچون هفته‌‌‌های سابق با روندی آرام اما افزایشی است. 

روز گذشته نوردکاران هر کیلوگرم میلگرد را به‌طور متوسط با نرخ پایه 23‌هزار و 700تومان در این بستر معاملاتی عرضه کردند که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس قیمت تمام‌شده این مقطع طویل فولادی به حدود 26‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید که حاکی از رشد 400تومانی این محصول نسبت به عرضه‌‌‌‌‌‌های هفته گذشته است. 

رشد قیمتی میلگرد بورسی در حالی رخ می‌دهد که ارزش این کالا در بازار آزاد با نوسان جزئی همراه بوده و حتی برخی شرکت‌ها کاهش قیمت داشته‌‌‌اند. از طرفی بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد که میلگرد در بازار آزاد با نرخی بین 26 تا 28‌هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم معامله شده و در نتیجه می‌‌‌توان گفت از نظر قیمتی انگیزه‌‌‌ای برای خرید از بورس‌کالا وجود ندارد. 

از طرفی جو نااطمینانی در بازار داخلی مشهود است؛ چرا که انتشار اخبار مربوط به از سرگیری مذاکرات برجام امید‌‌‌ها را نسبت به آغاز دوباره مذاکرات افزایش داده است. تحلیلگران نیز معتقدند در صورتی که توافق‌‌‌های سیاسی شکل گیرد، به‌‌‌دلیل کاهش انتظارات تورمی و افت تقاضا برای ارز‌‌‌‌‌‌های شاخص، انتظار می‌رود که بهای ارز در بازار آزاد نیز کاهش یابد.

کاهش ارزش ارز به همراه آزاد شدن دارایی‌‌‌های بلوکه‌شده کشور می‌تواند سبب بهبود نسبی در روند بازار داخلی شده و بازار‌‌‌های صادراتی نیز تقویت شود؛ مساله‌ای که در نهایت به رونق در صنعت فولاد منجر می‌شود.

به دلیل تعطیلی‌‌‌های هفته جاری، عرضه شمش فولاد در بورس‌کالا همچون روال هفتگی در دوشنبه انجام نشد و فولاد‌سازان محصول خود را سه‌‌‌شنبه 16 خرداد ماه در این بستر معاملاتی عرضه کردند.

سه‌‌‌شنبه گذشته حدود 111‌هزار تن شمش بلوم در رینگ داخلی بورس‌کالا عرضه شد و خریداران نیز تقاضای بیش از 13‌هزار تنی را برای این محصول به ثبت رساندند.

در نتیجه این رقابت قیمتی نیز هر کیلوگرم شمش  XSP که با نرخ پایه 21‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شده بود، با رشد 5 درصدی ‌‌‌با میانگین قیمت 21‌هزار و 500 تومان معامله شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 4
  • امروز: 238
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,473
  • ماه: 7,626
  • سال: 25,110