وعده استاندار برای تقویت تجهیزات رفاهی و گردشگری کویر لوت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 844

 وعده استاندار برای تقویت تجهیزات رفاهی و گردشگری کویر لوت

منطقه شهداد کرمان واقع در قلب کویر لوت که روزی مرکز گذر اشرار و ترانزیت مواد مخدر محسوب می‌شد، با تقویت زیرساخت های گردشگری توسط دولت و بخش خصوصی طی چند سال اخیر ، علاوه بر تامین امنیت، زمینه جذب گردشگر و سرازیر شدن ثروت بسیاری به این نقطه از استان کرمان را موجب شده است. توسعه مراکز اقامتی و هتل‌ها، تامین امکانات رفاهی و گردشگری، مرمت بناهای تاریخی و تقویت زیرساخت‌ها و صنایع دستی تنها بخشی از اقدامات دولت و بخش خصوصی طی چهار سال گذشته است که مثل یک پازل در کنار هم، زمینه رشد گردشگری و توسعه پایدار اقتصادی شهداد جهانی را فراهم کرده است. گردشگری باوجود اثرات مثبت بسیار اقتصادی به‌عنوان یک صنعت چند وجهی در توسعه اقتصادی هر جامعه‌ای به‌شمار می‌رود، به‌گونه ای که این صنعت در صورت شکوفا شدن، درآمد کشور را حتی از فروش نفت ما بیشتر می‌کند. این روزها جذب گردشگر به عنوان منبع درآمدی پایدار برای توسعه مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته زیرا گردشگری اثرات بی‌شماری همچون درآمدهای ارزی، افزایش سرانه درآمدی مردم منطقه و دولت، اشتغال‌زایی و افزایش سرمایه گذاری و توسعه تولیدات صنایع دستی و صادرات هویت اسلامی و تاریخی را به‌دنبال دارد و همین امر این صنعت را مورد توجه کشورها قرار داده است. متاسفانه سهم ایران از گردشگری جهان با وجود جاذبه‌های بسیار آن، اندک ارزیابی می‌شود و استان کرمان نیز با وجود ظرفیت‌های بالقوه فراوانی از جمله هفت اثر جهانی و ۷۰۰ اثر ثبت ملی، اقتصاد گردشگری ضعیفی طی ده‌های گذشته داشته و همین امر دولتمردان را بر آن داشت که با سرمایه‌گذاری و توجه ویژه به این حوزه از ظرفیت بی‌نظیر گردشگری برای توسعه پایدار مناطق مختلف استان بهره ببرند. در نهایت چهار سال گذشته کویر لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و این کویر بین سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی واقع شده است. وجود مزیت‌های بی‌شمار لوت در استان کرمان و منطقه شهداد از جمله گرمترین نقطه کره زمین، سابقه تمدنی پنج هزار ساله و وجود جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری همچون کلوت‌ها، تپه های تخم مرغی، نبکا و دریاچه نمکی و طبیعت بکر توجه تمامی دنیا را و به ویژه مسئولان استان کرمان را برای جذب گردشگر و توسعه اقتصادی به استفاده از این سرمایه خدادادی جلب کرد.   نماینده معین(یاور) اقتصادی بخش شهداد گفت: عملیات اجرایی واحد اقامتی و گردشگری اکوکمپ ستاره لوت از چهار سال پیش آغاز شده و هم اینک دارای ۳۴ واحد، رستوران، باغات و چهار کیلومتر پیاده راه در هشت هکتار توسط هواپیمایی ماهان به عنوان معین اقتصادی شهداد احداث شده است. وی با بیان اینکه ضمن اشتغالزایی، نیروهای کار بومی را برای اداره این مجتمع اقامتی آموزش دادیم افزود: مواد اولیه بومی از جمله نخل و هنرهای بومی و محلی در ساخت اکوکمپ ستاره لوت استفاده‌ شده است. همچنین احیای مرکز اقامتی رفاهی شب های کلوت که یک خرابه از دهه‌های قبل بود، از سال ۹۰ مجددا برای تبدیل به یک مرکز اقامتی در نزدیکی کلوت‌ها آغاز شده است.

تقویت امکانات و تجهیزات رفاهی و گردشگری

زینی‌وند افزود: برنامه ریزی خوبی روی دریاچه غیردائمی شهداد انجام شده و در حوزه زیرساختی نیز اقدامات از زمان‌بندی جلوتر است و همچنین با هماهنگی فرماندار اعتباراتی به این طرح‌ها تخصیص یافته است. وی با بیان اینکه منطقه کلوت ها و دریاچه شهداد به این صورت نباید رها شود ، گفت: لذا از نظر امنیتی و بهداشتی و رفاهی باید سایتی با ورودی ویژه تعریف شود که سرویس بهداشتی و سایر موارد مورد نیاز گردشگران را داشته باشد. وی با بیان اینکه تمامی کویر لوت به زودی زیر ذره‌بین نیروهای امنیتی ما قرار می‌گیرد، گفت: به فرماندار تاکید کردم که محدوده گردشگری و ورودی خاص و سایر موارد مورد نیاز تعیین شود که بخش خصوصی درآمدی از این منطقه داشته باشد و امکانات حداقلی ظرف چندماه آینده برای مردم در اطراف دریاچه تامین شود. استاندار کرمان تاکید کرد: شرکت‌های گردشگری و فرماندار کرمان به‌سرعت طرحی ارائه کنند که حداقل امکانات به منطقه بیاید و این فرایند در استان نیز پیگیری می‌شود. وی نظر گردشگران را در مورد وضعیت کویر و امکانات گردشگری شهداد جویا شد و  تصریح کرد: امکانات و تجهیزاتی همچون بالن و موتور و وسایل کویرنوردی برای تقویت گردشگری این خطه توسط معین اقتصادی خریداری شده که به جذابیت‌های این منطقه می‌افزاید. وی با اشاره به نقش نبکاها به‌عنوان گلدان‌های طبیعی در دل کویر لوت گفت: برنامه ریزی لازم برای بهبود وضعیت دریاچه و کلوت‌های شهداد انجام شده است.

تقویت زیرساخت‌های گردشگری و راه‌های شهداد 

همچنین طی بازدید استاندار کرمان از محور شهداد _ نهبندان و دریاچه کویر شهداد سیدعلی حاج‌سیدعلیخانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای این استان گزارشی از وضعیت این محور ارائه داد و با اشاره به تخریب ۳۵ کیلومتر از مسیر در سیل ۹۸ گفت: تا الان سه مرتبه این جاده دچار تخریب سیل شده است.  رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: محور شهداد – نهبندان از سال گذشته به علت سیلاب بسته شد که با اقدامات کوتاه مدتی این مسیر باز شده اما وضعیت زمین و شرایط منطقه ای تا این لحظه امکان ایجاد فعالیتی جامع و کامل را نداده، در هر صورت اقدامات انجام شده، پاسخگوی نیاز مردم نیست. پورابراهیمی ادامه‌داد: مقرر شد در راستای بازگشایی کامل محور شهداد – نهبندان نشستی مشترک به اتفاق استاندار کرمان، مجموعه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و وزیر راه و شهرسازی تا ۲ هفته آینده در تهران داشته باشیم. وی افزود: در این نشست برای تغییر مسیر ۳۵ کیلومتر اصلی تخریب شده و بازسازی این قسمت از محور شهداد – نهبندان در شرایط کنونی تصمیم‌گیری شود که به سرعت بتوانیم بازگشت به شرایط قبل از سیلاب را داشته باشیم زیرا این محور، مسیر اصلی تردد استان‌های کرمان – خراسان جنوبی بوده است. استاندار کرمان نیز از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان خواست تا کار مطالعاتی این محور تا دهه فجر به اتمام برسد که براساس آن اقدام اصولی برای محور یاد شده، صورت گیرد. نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تکمیل جاده گودیز – شهداد و اندوهجرد به شهداد را بیش از ۲ تا ۲.۵ برابر کوتاه تر می‌کند گفت: اعتبارات این طرح در دستور کار است و در مصوبات شورای برنامه‌ریزی شهرستان نیز قرار دارد. وی بیان داشت: همچنین مجبوریم هزینه سنگینی را برای احداث پل‌های در مسیر سیلاب انجام دهیم که در این زمینه به مجموعه مدیریت این استان پیشنهاد دادیم که اجرای آب‌نماها را عملیاتی کنیم که مسیر را هموار کند و استاندار کرمان امروز قول مساعدی در این راستا داده است. وی ادامه داد: امیدواریم با اعتبارات امسال و سال آینده بتوانیم ظرف یک سال آینده این محور را برای مردم شهداد و اندوهجرد اجرایی کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 1
  • امروز: 16
  • دیروز: 335
  • هفته: 2,611
  • ماه: 7,857
  • سال: 24,459