جادههای خاکی؛ دستانداز رونق کشاورزی و معادن
گزارش| ایلنا
بخشدار ساردوئیه: ۷۰ درصد راههای روستایی این بخش خاکی هستند که باعث عدم پیشرفت در بخش کشاورزی، معادن و گردشگری در این منطقه شده است
بخش ساردوئیه بالغ بر ۳هزارو ۲۰۰ کیلومتر مربع وسعت با پتانسیلهای لازم در بخشهای کشاورزی، معدن و گردشگری دارد. این بخش از توابع شهرستان جیرفت در جنوب استان کرمان دارای تنوع آب و هوایی خوبی است. به طور مثال اگر در یک قسمت از بخش ساردوئیه در فصل زمستان بارش برف و باران میبارد، در بخش دیگری انواع محصولات جالیزی و به خصوص مرکبات برداشت می شود.
عباسعلی مسلمی در دراینباره گفت: جنوب استان کرمان رتبه سوم تولید مرکبات کشور را به خودش اختصاص داده که بیشترین سطح زیر کشت این مرکبات در بخش ساردوئیه انجام میشود. مرکبات این بخش به لحاظ کیفیت از مرغوبیت بالایی برخوردارند چرا که از سم برای این درختان میوه استفاده نمیشود و کاملا ارگانیک هستند. منطقه آب و هوایی خوب و طبیعتی بکر دارد که کشاورز نیازی به استفاده از کود و سم برای محصولاتش نمیبیند.
* راه خاکی مانع پیشرفت کشاورزی
او افزود: اما با وجود تمامی اینها مردم با مشکلات راههای ارتباطی دست به گریبان هستند و اهالی روستاها که در بخش تولید کننده مرکبات هستند برای حمل آنها به مرکز شهرستان باید هزینه های فراوانی بپردازند چراکه جاده های شان مالرو و سخت گذر بوده و تنها خودروهای کمکدار میتوانند رفت و آمد کنند و خودروهای سایپا برای ۱۲ الی ۲۰ کیلومتر برای حمل بار مرکبات اهالی روستا ۷ میلیون تومان کرایه میگیرد و این در حالی است که از مرکز شهرستان یعنی جیرفت تا تهران را هم همین خودروها برای حمل بار همین مبلغ را دریافت میکنند.
بخشدار ساردوئیه عنوان کرد: کشاورز چارهای جزء پرداخت این کرایه سنگین را ندارد چرا که مهاجرت کردن سرزمین آبا و اجدادیاش و رفتن به حاشیه شهرها کار بسیار دشواری است و برای کشاورزان خرده پا که حدود ۲۰ میلیون تومان برداشت محصول شان میشود اصلا اینکه بخواهد ۷ میلیون تومان فقط کرایه حمل بارش را بپردازد به صرفه نیست.
مسلمی اضافه کرد: البته هر چند اهالی روستاها به دلیل عدم ارائه خدمات مجبور میشوند به شهرها مهاجرت کنند و باری بر دوش این شهر بیافزایند. در حالی که همین اهالی در روستاهای شان خانه و زندگی داشتهاند. و تنها شغل شان که کشاورزی است را به دلیل نبود راه ارتباطی مناسب از دست دادهاند. بنابراین باید زیرساختهای ارتباطی این اهالی ساخته شود که بیش از این مجبور به ترک زمینهای آبا و اجدادی شان نشوند.
*لزوم تامین زیرساخت برای رونق کشاورزی
او گفت: وقتی زیر ساختهای جاده ای این بخش فراهم شود کشاورز خیلی راحت میتواند محصولش را به بازار هدف منتقل و عرضه کند و آورده و سهمی که دلال از او میگیرد و یا کرایهای که بابت بارش میپردازد نصف و یا هزینههایش کمتر میشود.
این مسئول بیان کرد: ۱۷۰۰ کیلومتر در بخش ساردوئیه راه خاکی و آن هم راه روستایی و مالرو داریم. حتی در اطراف خود مرکز شهرستان یعنی جیرفت مناطق بسیار زیبایی وجود دارد که به دلیل نبود راه هنوز کسی نتوانسته ورود کند. اگر زیرساختهای جادهای مناسب فراهم شود هیچ کشاورزی حاضر نیست زندگیاش را رها و در حاشیه شهرها کارگری کند. همانجا به کار کشاورزی و باغداریاش ادامه میدهد و حتی از ظرفیت خانهاش برای بوم گردی استفاده میکند.
مسلمی تصریح کرد: برای مشکل راهها در ساردوئیه نیاز به اعتبارات ملی داریم و اعتبارات شهرستانی و استانی جوابگوی تامین زیرساخت راهها در این بخش نیست. کرمان پهناورترین استان کشور است و به میزان گستردگی اش مشکلات زیادی نیز دارد.
او ادامه داد: سالانه در جنوب استان چهارو نیم میلیون تن برداشت انواع محصولات کشاورزی را داریم که ساردوئیه هم به عنوان بخشی از جنوب استان استان جزو این تولید کنندگان است. از ۱۰ رقم محصولات کشاورزی که در ایران مصرف میشود ما رتبه اول تا سوم را داریم. هزاران هکتار محصولات کشاورزی را در جنوب استان کرمان داریم و تنها باغ کشت و صنعتی جیرفت ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار است.
*آسان شدن استخراج معادن با حل مشکلات زیرساختی جادهها
این مسئول در بخش دیگری در صحبتهایش به معادن در بخش ساردوئیه نیز اشاره کرد و گفت: به بخش معادن ساردوئیه بهشت گمشده معادن میگویند و ما انواع مختلف معادن را هم در این بخش داریم که اگر مشکلات زیرساختی جاده ای برطرف شود، اکتشاف و استخراج معادن هم آسان تر خواهد شد.
مسلمی افزود: ما وقتی میگوییم ۱۷۰۰ کیلومتر راه روستایی خاکی داریم و نیاز به بازسازی دارند در واقع این عدد برای منطقه ای کویری و صاف تا کوهستانی و سخت گذر بسیار فرق میکند. هزینه ساخت یک کیلومتر راه در دشت ۳ میلیارد تومان و در بخش ساردوئیه که کوهستانی و سخت گذر است همین اعتبار به ۱۵ میلیارد تومان هم میرسد و اینجا دیگر اعتبارات شهرستانی و استانی جوابگو نیست و نیاز به اعتبارات ملی داریم که در سطح ملی دیده شویم.
او ادامه داد: وقتی مسئولان میگویند ما اعتبار ملی میدهیم اما خروجی این هزینهها چیست؟ باید بگویم بهترین خروجی محصولات کشاورزی ارگانیک و مرکباتی است که در این بخش تولید میشود. این خروجی میتواند معادنی بزرگی باشد که با دسترسی راه های ارتباطی مناسب مورد اکتشاف و استخراج قرار بگیرند البته هر چند قرارگاه خاتم در بحث معادن ورود کرده و یا صنعت و معدن هم دارد تا حدودی فعالیت میکند ولی کارها در این بخش به کندی پیش میرود چرا که وقتی یک پیمانکار یا یک معدن کار میآید و میبیند آنجا ظرفیت عظیم معدنی را دارا است ولی وقتی که راه نیست، صرفه اقتصادی ندارد رها میکند و میرود.
مسلمی افزود: در بسیاری از مهاجرت روستاییان به شهرها شاهد هستیم به دلیل عدم شرایط مالی مناسب مجبور به سکونت در حاشیه شهرها شده اند و این افراد هنگام خرید زمین برای ایجاد آلونکی برای زندگی گیر افراد دلال و ناباب افتادهاند که با کلاهبرداری مبلغی از آنها بابت ملک گرفتهاند و هنگام دریافت سند متوجه میشوند که کاربری این زمین کشاورزی بوده و مسکونی نیست و اینجا هم باز بیشترین ضربه به این روستاییان وارد میشود.
عباسعلی مسلمی بخشدار ساردوئیه: مردم با مشکلات راههای ارتباطی دست به گریبان هستند و اهالی روستاها که در بخش تولید کننده مرکبات هستند برای حمل آنها به مرکز شهرستان باید هزینههای فراوانی بپردازند چراکه جاده مالرو و سخت گذر بوده و تنها خودروهای کمکدار میتوانند رفت و آمد کنند