عنوان مطلب

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 910

 مردم بین هرمزگان و کرمان سرگردانند؛

روستایی بلاتکلیف بین هرمزگان و کرمان

روستای «خراوی» به خاطر قرارگیری در منطقه مرزی استان هرمزگان و کرمان، در تقسیمات کشوری سال ۷۶، به مناطق کرمان«به صورت اسمی» واگذار شد. ولی همه مراودات اداری و خدماتی ساکنان این روستا از جمله خدمات نهادهای حمایتی نظیر بهزیستی، کمیته امداد، بیمه‌های خدمات درمانی و حتی مشارکت در انتخابات کشور با شهرستان رودان در استان هرمزگان انجام می‌شود.

این روستا هیچ راه ارتباطی با کرمان ندارد و اگر مسئولان کرمان بخواهند از این روستا بازدید کنند،باید از مسیر شهرستان رودان در استان هرمزگان عبور کنند هرچند خود کرمانی‌ها مانند هرمزگانی‌ها،متوجه این موضوع نبودند که این روستا جزو استان کرمان است.

نکته جالب این روستا نداشتن مدرسه برای تحصیل دانش آموزان است. نزدیک‌ترین مدرسه ابتدایی به این روستا در فاصله حدود ۲۵ کیلومتری آن و در شهر رودخانه قرار دارد که با توجه به شغل دامداری خانوداه‌ها، این امکان وجود ندارد که برای تحصیل دانش آموزان خود در این مسیر تردد کنند.

امیرمحمد اقتدارزاده که به تازگی به سن مدرسه رسیده است به علت نبود حداقل حقوق تحصیل و باسوادی در این روستا،مجبور به ترک تحصیل است.

 وزارت آموزش و پرورش مجوز دایر کردن یک مدرسه چند پایه را به استان هرمزگان می‌دهد ولی به علت اینکه نام این روستا در لیست مناطق استان هرمزگان نیست،موفق به گرفتن کد و دایر کردن مدرسه نشدند.استان کرمان هم به علت نداشتن هیچ‌گونه راه ارتباطی به این روستا و تأمین نیروی انسانی و لوازم مورد نیاز، رغبتی برای ورود به این قضیه ندارد.

پدر امیرمحمد می‌گوید: پیگیری‌های زیادی برای تحصیل دانش آموزان این روستا انجام داده‌ایم ولی مسئولین وعده امروز و فردا می‌دهند و الان چهار ماه از سال تحصیلی گذشته است.

او ادامه می‌دهد: فرزند دیگر من نیز سال دیگر به سن مدرسه می‌رسد ولی به خاطر شرایط زندگی و تأمین معیشت خانواده نمی‌توانم آنها را به روستاهای دوردست برای تحصیل ببرم و به ناچار باید درس و مدرسه که بسیار به آن علاقه دارند را رها کنند.

یکی از اهالی دیگر این روستا می‌گوید: تدبیر و پیگیری از طرف مسئولین به این امر مهم وجود ندارد در صورتی که اگر مدرسه راه اندازی شود،دو سه خانواده که برای تحصیل فرزندانشان، مجبور به ترک روستا شده‌اند و آنجا با مشکلات زیادی روبرو هستند، به روستا باز گردند.

او خاطر نشان کرد: این روستا قبلاً داری یک دبستان بوده که زیر نظر آموزش و پرورش شهرستان رودان هرمزگان تا چند سال پیش فعال بوده ولی به علت نداشتن دانش آموز در آن برهه زمانی، مدرسه تعطیل و کد آن حذف شده است. اما نسل بعدی این روستا که به سن مدرسه رسیده‌اند با مشکل عدم راه اندازی مدرسه روبرو شده‌اند.

امیرمحمد می‌گوید: همیشه با خودم فکر می‌کردم که درس می‌خوانم و معلم خوبی می‌شوم ولی الان حتی نمی‌توانم سواددار شوم و این سرنوشت همه دوستان من در این روستا است.

او گفت: من نمی دانم مسئول راه اندازی مدرسه چه کسی است ولی خواهش می‌کنم که به فکر سواددار کردن بچه‌های این روستا هم باشند. ماهم می‌خواهیم مثل بقیه بچه‌های هم سن خودمان، درس بخوانیم.

مطابق قانون اساسی کشور، تحصیل و باسواد شدن حق همه افراد کشور است و باید شرایط تحصیل برای همه دانش آموزان دوره ابتدایی به صورت رایگان فراهم شود. بعد از گذشت ۴ ماه از سال تحصیلی سال ۹۹ و تأکید مقام عالی وزارت آموزش و پرورش بر پوشش حداکثری و برشمردن ترک تحصیل به عنوان خط قرمز آموزش و پرورش، منتظر حرکت عاجل این دستگاه برای اجرای حق اولیه دانش آموزان این روستا که همان نعمت سواد است،هستیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 43
  • امروز: 52
  • دیروز: 349
  • هفته: 2,036
  • ماه: 5,757
  • سال: 21,900