اغلب رشته‌های دانشگاهی تناسبی با بازار کار استان کرمان ندارد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1360

اغلب رشته‌های دانشگاهی تناسبی با بازار کار استان کرمان ندارد

 

مدیرکل کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با بیان اینکه اغلب رشته‌های دانشگاهی تناسبی با بازار کار استان ندارد، گفت:‌ بعضی رشته‌ها هیچ بازار کاری ندارند، اما باز هم در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

مجتبی مصباح با اشاره به وضعیت اشتغال استان، اظهار داشت: در سال‌های اخیر میزان ورودی دانشگاه‌ها افزایش پیدا کرده که به همین نسبت متقاضیان بازار کار نیز افزایش پیدا کرده است و متاسفانه اغلب رشته‌های دانشگاهی تناسبی با بازار کار استان کرمان ندارد.

او با اشاره به اینکه دانشجویان باید قبل از انتخاب رشته این موضوع را در نظر بگیرند که رشته‌ای که می‌خواهند در آن تحصیل کنند اصلاً بازار کار دارد یا ندارد، گفت: البته باید به این نکته هم توجه داشت که اشتغال حتماً استخدام شدن در یک مرکز دولتی و کارمندی نیست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با بیان اینکه تعاونی‌ها یک بستر اشتغال‌زایی هستند که دانشجویان می‌توانند با هم یک فعالیت اقتصادی را تعریف کنند، افزود: با تشکیل تعاونی، می‌توانند از تسهیلات ارزان قیمت با نرخ سود پایین و دوره بازپرداخت بلندمدت بهره‌مند شده و از این طریق هم خودشان مشغول کار شوند و هم چند نفر دیگر را دارای شغل کنند.

او با اشاره به اینکه تسهیلات خرد اشتغال‌زایی روستایی نیز به متقاضیان پرداخت می‌شود، بیان کرد: نرخ سود این تسهیلات 6 درصد است، این تسهیلات حتماً در روستاها پرداخت می‌شود و در سال اول هم نباید اقساط پرداخت کنند.

مصباح با بیان اینکه جامعه از کمبودها کمتر اذیت می‌شود و چیزی که بیشتر ناراحتی و نارضایتی را به همراه دارد، تبعیض‌ها است، ادامه داد: استخدام شرکت‌های بزرگ استان باید نظام‌مند شود و حتماً از طریق آزمون و بر اساس تخصص و مهارت افراد، پذیرش داشته باشند و پیگیر این موضوع هستیم.

او با اشاره به اینکه فارغ‌التحصیلان می‌توانند با گذراندن دوره‌های تخصصی مهارتی در بازار اشتغال وارد شوند، بیان کرد: وزارت علوم و آموزش عالی کشور نیز باید با نیازسنجی بازار رشته‌های دانشگاهی را ارائه کند.

او با اشاره به اینکه در سال جاری 100 هزار و 374 نفر تعهد شغل استان کرمان است، افزود: تا امروز 49 هزار نفر شغل ایجاد شده و در سامانه رصد نام آنها ثبت شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 31
  • امروز: 242
  • دیروز: 261
  • هفته: 2,983
  • ماه: 7,654
  • سال: 24,095