واکسن هنوز به کرمان نرسیده است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 926

واکسن هنوز به کرمان نرسیده است

سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان در پاسخ به این پرسش «فردای‌کرمان» که آیا واکسیناسیون کرونا در استان ما هم از سه‌شنبه آغاز می‌شود و چه افرادی در فاز اول واکسن را دریافت می‌کنند و چه فرایندی برای دریافت واکسن طی می‌شود؟ توضیح داد که هنوز واکسن به کرمان نرسیده است اما برای دریافت سهمیه، گروهی به تهران رفته‌اند و استان منتظر است تا آن‌ها سهمیه را تحویل بگیرند و هر زمان به کرمان برسند واکسیناسیون آغاز می‌شود. دکتر شفیعی همچنین گفت که هنوز میزان واکسنی که به استان تخصیص می‌یابد مشخص نیست.او اظهار کرد: «اگر واکسن به‌موقع وارد شود تا پایان زمستان امسال و اوایل فروردین‌ماه،  واکسیناسیون فاز یک که کارکنان بهداشت و درمان هستند انجام می‌شود».به گفته‌ی شفیعی، گروه اولی که واکسن را دریافت می‌کنند شامل پرسنل آی‌سی‌یوی بیمارستان‌های کرونا می‌شود.او تاکید کرد: «کسانی که مشمول دریافت واکسن هستند، نیاز نیست ثبت‌نام انجام بدهند و یا به جایی مراجعه کنند. این افراد، فراخوان خواهند شد».به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، دکتر مهدی شفیعی، عصر دوشنبه 20 بهمن‌ماه در نشست خبری در پاسخ به فردای‌کرمان توضیح داد: «واکسن را به این دلیل تزریق می‌کنیم که ایمنی مناسب در جمعیت ایجاد و زنجیره‌ی انتقال قطع شود. درباره‌ی واکسن‌هایی که مجوز مصرف در سطح دنیا گرفته‌اند از 76 درصد تا 92 درصد ایمنی‌زایی ذکر شده است؛ وقتی واکسن وارد کشوری می‌شود باید ظرف مدت حدود یک سال، 60 تا 70 درصد جمعیت را واکسینه کند تا زنجیره‌ی انتقال قطع شود که اپیدمی رخ ندهد و بیماری طغیان نکند».

او افزود: «پیش‌بینی این است درباره‌ی 80 میلیون جمعیت کشور تا پایان سال 1400 اگر بتوانیم به‌موقع واکسن را تامین کنیم 60 میلیون نفر واکسینه شوند ولی چون تولید واکسن در دنیا محدود است و قرار است کوواکس آن را عادلانه توزیع کند، واکسن به‌تدریج وارد کشورها می‌شود».او ادامه داد: «در این شرایط، سازمان جهانی بهداشت نیز براساس گروه‌های هدف، تزریق واکسن را توصیه می‌کند که چه کسانی در اولویت باشند تا به تدریج به سمت عموم جامعه برویم».

او با بیان اینکه کمیته کشوری و ستاد ملی کرونا، سند گسترش ایمن‌سازی واکسیناسیون کرونا را تدوین و ابلاغ کرده است، گفت: «واکسیناسیون طبق این سند، چهار فاز دارد که تا پایان سال آینده حدود 60 میلیون نفر باید آن را دریافت کنند و فاز اول کسانی هستند که مواجه بیش‌تر و مستمر با ویورس کرونا دارند؛ کادر درمان و بهداشت در بخش دولتی و خصوصی و سرپایی و خیریه‌ها شامل این گروه می‌شوند».شفیعی اظهار کرد: «بعد از آن، جانبازان شیمیایی و بالای 70 درصد و بعد هم، سالمندان و معلولان و کسانی که در مراکز تجمعی زندگی می‌کنند واکسن را دریافت می‌کنند».او با بیان اینکه در مراحل بعد، فاز دو و سه و چهار ادامه می‌یابد، افزود: «هرچه به گروه‌های آخر نزدیک می‌شویم سالمندان و کارمندان نهادها و افرادی دارای بیماری زمینه‌ای واکسن را دریافت می‌کنند».مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان ادامه داد: «اگر واکسن به‌موقع وارد شود تا پایان زمستان امسال و اوایل فروردین‌ماه،  واکسیناسیون فاز یک که کارکنان بهداشت و درمان هستند انجام می‌شود و از اردیبهشت‌ماه وارد فاز دوم می‌شویم».شفیعی گفت: «قرار است اولین واکسیناسیون فردا در کشور صورت بگیرد. همکاران برای تحویل واکسن به تهران رفته‌اند».

او در پاسخ به فردای‌کرمان بیان کرد: «هنوز میزان واکسنی که به استان تخصیص می‌یابد مشخص نیست».او با بیان اینکه واکسنی که وارد کشور شده 20 هزار دوز برای 10 هزار نفر است و سه هفته فاصله‌ی تزریق است، گفت: «گروه اول که شامل پرسنل آی‌سی‌یوی بیمارستان‌های ریفرال کروناست در اولویت قرار دارند. ما منتظریم همکاران اعلام کنند کی واکسن را تحویل می‌گیرند و اولین فرصت که وارد شد بر اساس لیست پرسنل آی‌سی‌یوهای کرونا اولویت‌بندی صورت می‌گیرد».

سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان درباره‌ی فرایندی که افراد برای دریافت واکسن طی می‌کنند، توضیح داد: «اطلاع‌رسانی عمومی یا ثبت‌نام برای واکسن نداریم. تمام این فرایند سیستماتیک است. طبق بانک‌های اطلاعاتی، افراد فراخوان می‌شوند. لیست پرسنل را داریم براساس آن مشمولان، فراخوان می‌شوند و بعد جانبازان فراخوان می‌شوند و در آخر هم،  آسایشگاه‌های بهزیستی طبق لیستی که وجود دارد فراخوان می‌شوند».

او تاکید کرد: «نگرانی در این خصوص وجود ندارد که گروه هدف چه باید بکند و کجا مراجعه کند. ما خودمان آن‌ها را فراخوان می‌کنیم».

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 10
  • امروز: 5
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,915
  • ماه: 7,553
  • سال: 25,117