خوراکی‌ها در صدر گرانی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 939

خوراکی‌ها در صدر گرانی

نرخ تورم بهمن در مرز ۳۵درصد

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از تورم خانوارها نشان می‌دهد کرمانی‌ها در طول یک سال گذشته برای خرید کالا و یا خدمات یکسان ۳۴.۴ درصد بیشتر از مدت‌زمان مشابه در سال قبل هزینه کردند.

براساس این گزارش، نرخ تورم سالانه (۱۲ماه منتهی به بهمن ۹۹) در کل کشور ۳۴.۲ درصد بوده. این نرخ در استان کرمان ۳۴.۴ درصد اعلام شده تا کرمان جزو ۱۳ استانی باشد که نرخ تورم بیشتری از میانگین کشور دارند.ماه قبل نیز این نرخ در استان کرمان ۳۲.۵ درصد بوده که ۰.۳ درصد از میانگین کشوری بیشتر بود.در همین حال نرخ تورم ماهانه (بهمن‌ماه) در کرمان ۲درصد اعلام شده اما این نرخ در کشور ۲.۵ درصد است. در شرایطی شیب گرانی در بهمن نسبت به دی‌ماه امسال در کرمان کمتر از کشور بوده که نرخ تورم سالانه آن بیشتر است. این عبارت می‌تواند بیانگر این موضوع باشد که شیب گرانی در کرمان نسبت به متوسط کشور کمی کند شده اما از آنجایی که در ماه‌های پیشین گرانی چشمگیرتر بوده، نرخ تورم ۱۲ ماهه در کرمان همچنان بالاتر از کشور گزارش شده است.در یک سال گذشته خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمول آن‌ها با ۶۴ درصد، بیشترین تورم را در کرمان داشته‌ است. پس از آن، پوشاک و کفش با ۶۲.۸ درصد بیشترین تورم را داشته‌ است.

در حالی نرخ تورم سالانه منتهی به بهمن در گروه حمل و نقل ۳۸.۸ درصد اعلام شده که در دی ماه این نرخ ۶۳.۸ درصد اعلام شده بود.هم‌چنین کرمانی‌ها برای بهداشت و درمان در یک سال گذشته ۵۲.۳ درصد بیشتر از سال قبل هزینه کرده‌اند.

گرانی بیشتر برای شهری ها

گزارش مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد خانوارهای شهری در استان کرمان تورم بیشتری تجربه کردند.نرخ تورم برای این خانوارهای شهری ۳۴.۹ درصد و خانوارهای روستایی ۳۳.۲ درصد بوده.البته در سطح کشور تورم سالانه خانوارهای روستایی (۳۵) بیشتر از خانوارهای شهری (۳۴.۱) بوده.در این گزارش تورم ماهانه (دی تا بهمن) خانوارهای کرمانی ۲.۵ درصد عنوان شده.این نرخ برای خانوارهای شهری کرمان ۲.۴ و روستایی  ۳.۳ درصد بوده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 0
  • دیروز: 92
  • هفته: 1,235
  • ماه: 4,745
  • سال: 17,484