حکایت مرغی که بدون بال از قفس بازار کرمان پرید

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 946

حکایت مرغی که بدون بال از قفس بازار کرمان پرید

 مثنوی هفتاد من کاغذ، بال مرغی است که در مغازه‌های توزیع فرآورده‌های خام دامی کرمان وجود دارد 

و اما خود مرغ موجود نیست.

اسفند‌ماه است و به قرار سال‌‌های گذشته،مردم در تکاپوی تهیه اقلام مورد نیاز شب عید‌شان هستند، هر چند شیوع ویروس کرونا موانعی جدی را برای دور هم نشینی و میهمانی‌ها ایجاد کرده است، اما نمی‌توان خرید یک مرغ و خوردن یک غذای خانوادگی را در ایام عزلت شیوع ویروسی مرگ‌بار منکر شد.

اما مشکل اینجاست برای خرید یک مرغ گاها باید ساعت‌ها و بلکه روزها خیابان گردی کنی و بعد از آن، این کالای اساسی را با قیمتی گزاف البته اگر بتوانی خریداری کنی.موضوع آن زمان جالب‌تر می‌شود که برخی فروشگاه‌های عرضه کننده مرغ، بال، ران، سینه و سایر قسمت‌های مرغ را دارند اما خودش را نه! 

سوال اینجاست،پریدن مرغ از قفس بازار کرمان بدون سایر اندام‌ها شاید؛ اما بدون بال ممکن است؟ 

حال آنکه کمبود مرغ آنهم در زمانی که نهادهای دامی به طور ۱۰۰درصد توسط دولت بین مرغداران توزیع می‌شود کمبودش چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟.

یا آنکه چرا مسئولان اقدام به راه‌اندازی شرکت تعاونی تولید‌مرغ از صفر تا صد در سایر شهرستان‌های استان پهناور کرمان همانند رفسنجان نمی‌کنند.

برای رسیدن به پاسخ این سوال که البته قطع به یقین ردپای برخی واسطه‌ها و دلالان در آن‌ها پیداست به سراغ مسئول تعاونی شهرستان رفسنجان می‌رویم.

فقدان زنجیره تولید مرغ در کرمان محسوس است

مدیرعامل تعاونی مرغداران رفسنجان با بیان اینکه وظیفه من تامین مرغ این شهرستان است گفت: فقدان زنجیره تولید مرغ در کرمان محسوس است و این مهم برای شهرستان ما نیز مشکل می‌آفریند.

محمد شهرآبادی افزود:ما حدود ۶۰تُن تولید داریم و با این مقدار تولید می‌توانیم کل شهرستان رفسنجان را پوشش دهیم اما در زمان کمبود مرغ ما باید جور بی‌برنامگی شهرهای دیگر را بکشیم و مقدار زیادی از این تولید را برای شهرهای دیگر بفرستیم.مدیرعامل تعاونی مرغداران رفسنجان اظهار‌داشت: نبود زنجیره تولید و توزیع مرغ در شهرستان‌های استان کرمان به منظور نظارت بر بازار تولید تا توزیع مرغ به شدت محسوس است.او با بیان اینکه اکنون از ۶۲تُن مرغ تولیدی رفسنجان حدود ۲۲تُن در این شهرستان و بقیه در کرمان، کوهبنان، کهنوج، رودبار و منوجان توزیع می شود تصریح کرد: این اتفاق موجب کمبود مرغ در بازار رفسنجان نیز شده است.شهرآبادی با بیان اینکه حدود ۲۰روز است که نهاده‌های خام دامی به طور ۱۰۰درصد به مرغداران واگذار می شود گفت: این کار بخش زیادی از مشکلات مرغداران را برطرف کرده است.او تاکید کرد:تولید و توزیع مرغ در شهرهای استان کرمان بدون برنامه و بدون حضور تعاونی انجام می‌شود و این امر پای واسطه‌ها را به این چرخه باز و روند تولید و توزیع مرغ را دچار مشکل می‌کند.

مدیرعامل تعاونی مرغداران رفسنجان افزود:سایر شهرها پیش‌بینی نیاز بازار را در شب عید نکرده بودند و این مشکل با توزیع مرغ رفسنجان به سایر شهرها برای این شهرستان هم مشکل آفرین شد.او با بیان اینکه تعاونی مرغداران رفسنجان برای جلوگیری از کمبود مرغ در بازار،همیشه ذخیره مرغ دارد اظهارداشت: در ایامی که تعطیل است این ذخیره را وارد بازار می‌کنیم.شهرآبادی از مسئولان خواست،تعاونی مرغداران رفسنجان که با برنامه‌ریزی و روی روال کار می‌کند را درگیر مشکلات خودشان نکنند.

او افزود:ضربه‌های وارد شده به بازار مرغ،رفسنجان را به دلیل داشتن زنجیره تولید و تعاونی مرغداران بسیار کم‌تر از سایر مناطق درگیر می‌کند.مدیرعامل تعاونی مرغداران رفسنجان اظهار‌داشت:وجود تعاونی‌های تولید مرغ به دلیل حذف واسطه‌ها می‌تواند در تنظیم بازار و پیش‌گیری از نوسانات قیمتی موثر باشد. 

او افزایش قیمت ماه‌های گذشته مرغ را تامین نشدن نهاده‌های دامی عنوان کرد و گفت:اکنون این مهم به صورت ۱۰۰درصد تامین می‌شود.مدیرعامل تعاونی مرغداران رفسنجان افزود:در این شهرستان زنجیره تولید مرغ در دست تعاونی است و این امر موجب می‌شود کمتر با مشکل روبرو شویم اما در دیگر نقاط استان کرمان،نظیر این زنجیره تولید و تعاونی وجود ندارد.او تاکید کرد:با وجود نظارت دقیق توسط تعاونی،جوجه‌ریزی و کشتار در رفسنجان طبق روال انجام می‌شود و کسی نمی‌تواند از این روند تخطی کند.

بازار مرغ کرمان گرفتار واسطه‌ها است

شهرآبادی گفت:بازار مرغ در استان کرمان بیشتر گرفتار واسطه‌ها و دلالان است و رفسنجان تنها شهرستان در این استان است که به دلیل حضور زنجیره تولید و تعاونی‌ها جایی برای ابراز وجود واسطه‌ها ندارد.او تاکید‌کرد:زنجیر تولید در رفسنجان از خرید لوازم مرغداری‌ها، تحویل جوجه یک روزه و توزیع نهاده‌ها به مرغدار تا توزیع در سطح شهر و نظارت بر فروشگاه‌های عرضه را بر عهده دارد.

مدیرعامل تعاونی مرغداران رفسنجان تصریح‌کرد: این تعاونی پنج خودرو توزیع مرغ دارد و از افرادی که توزیع را بر عهده دارند به عنوان ناظر نیز استفاده می‌شود.

ظرف چند روز آینده مشکل کمبود مرغ در کرمان رفع می شود 

رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه هم اکنون از استان‌های هم‌جوار مرغ وارد استان می‌کنیم گفت: حدود ۱۹۵ تُن در روز توزیع گوشت مرغ انجام می‌شود و ظرف چند روز آینده مشکل مرغ در کرمان برطرف خواهد شد.مهدی حسینی‌نژاد افزود: برای توزیع مرغ منجمد در استان کرمان یک‌هزار تُن مصوب شده بود که تاکنون ۲۵۰تُن در شمال و ۱۵۰تُن در جنوب کرمان اختصاص یافته است و ۶۵تُن گوشت منجمد گوساله نیز موجود است.او اظهار‌داشت:ورودی و خروجی کشتارگاه‌های استان کرمان کاملا رصد می‌شود به طوری‌که طی ۱۵روز گذشته ۱۲ تُن تولید مرغ در این استان بوده و تقریبا روزانه ۱۰۰تُن مرغ در کرمان کمبود است.

ایجاد ۶۵ هزار قطعه ظرفیت جوجه ریزی در کرمان

رئیس سازمان جهاد‌کشاورزی استان کرمان نیز در این ارتباط گفت: ۶۵هزار قطعه ظرفیت برای جوجه‌ریزی در این استان ایجاد شده که برای راه‌اندازی آن نیاز به مجوز داریم.عباس سعیدی افزود:همچنین ظرفیت جوجه‌ریزی بین یک میلیون و  ۷۰۰تا یک میلیون و  ۸۰ قطعه در استان کرمان شناسایی شده که در صورت صدور مجوزها می توانیم این تعداد قطعه جوجه‌ریزی داشته باشیم.

قطعه‌فروشی مرغ ممنوع /نیازمند نظارت دقیق بر شبکه توزیع هستیم 

استاندار کرمان نیز در نشست تنظیم بازار استان دستور پیگیری‌های لازم برای دریافت مجوزها را صادر کرد.علی زینی‌وند گفت: نحوه تامین مرغ و جوجه‌ریزی به گونه‌ای است که به‌زودی عرضه و تقاضا به تعادل می‌رسد.او افزود:ساختار شبکه توزیع نباید بهم بخورد و باید بر همین شبکه نظارت دقیق داشته باشیم و تاکید می‌کنم با هر کسی که در شبکه توزیع اخلال ایجاد می‌کند، به شدت برخورد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 1
  • امروز: 54
  • دیروز: 790
  • هفته: 1,264
  • ماه: 4,860
  • سال: 17,446