آغاز فصل کشت جنوب‌کرمان و معطلی در صف‌های سوخت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1346

آغاز فصل کشت جنوب‌کرمان و معطلی در صف‌های سوخت 

سمیه خدیشی – با اجرای طرح جدول منطقه‌ای یا همان کدینگ در شهرهای جنوبی کرمان و محدودیت دریافت روزانه سوخت مراجعه کنندگان برای دریافت سوخت مورد نیاز خودرو مجبور به انتظار در صف‌های طولانی هستند.این طرح با شروع فصل کشت و کار مردمان جنوب ‌کرمان باعث سرگردانی طولانی مدت آنها در انتظار دریافت سوخت شده است.

تعداد جایگاه‌های سوخت جوابگوی

 مراجعه کنندگان نیست

این طرح که در جهت ردیابی سوخت و با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت اجرا می‌شود سرگردانی مردم را در هفت شهرستان جنوب کرمان به دنبال داشته است. در مرتفع کردن این مشکل سهمیه روزانه سوخت از ۳۰ لیتر به ۴۰ لیتر افزایش یافت اما این افزایش هم نتوانست کاری از پیش ببرد چرا که این حجم دریافتی سوخت جوابگوی سوخت شهروندانی که کار اکثر آنها کشاورزی است و روزانه فاصله زمین کشاورزی را چندین بار باید طی کنند نمی‌دهد و از طرفی خرابی و مستهلک بودن پمپ‌های جایگاه و بعضا تعداد کم جایگاه‌ها بالاخص در شهرستان‌هایی چون قلعه گنج  کار را سخت تر و مشکل را دوچندان کرده است.. 

سید باقر نورالدینی در خصوص مشکلات سوخت گیری در شهرستان‌های جنوبی کرمان  در گفتگو با فارس گفت: در این حوزه‌ها با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌های کشوری و استانی، طرح جدول منطقه‌ای ایجاد شد.

او با اشاره به اینکه این طرح برای مدیریت مصرف سوخت و تداوم امر سوخت رسانی در مجاری عرضه بوده است، افزود:با توجه به اینکه شاهد رشد غیرمتعارف مصرف، در برخی نقاط استان بودیم احتمال داده شد که عرضه خارج از شبکه وجود دارد و این تصمیم به اجرا شدن طرح مذکر گرفته شد و یکی  از اهداف مهم این طرح، جلوگیری از عرضه خارج از شبکه بوده است.

به گفته نورالدینی در ابتدای این طرح، برداشت ۳۰ لیتر در هر شبانه روز به وسیله کارت سوخت انجام می‌شد که پس از گذشت یک ماه، طبق پایش‌هایی که صورت گرفت، دریافتیم این طرح به کاهش و مدیریت مصرف کمک می‌کند. 

با اجرای طرح جدول منطقه‌ای، قاچاق

 کاهش یافته است

او بیان داشت: اگر چه به هدف مورد نظر در این طرح رسیدیم؛ ولی به علت مراجعه زیاد هموطنان، این سهمیه به ۴۰ لیتر افزایش داده شد و سهمیه کارت‌های آزاد مجاری عرضه را هم، افزایش دادیم و اکنون شرایط بهبود یافته است، هر چند که تا پایان این ماه، دوباره پایش‌های مدنظر انجام خواهد شد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان  تصریح کرد: این طرح جدول منطقه‌ای، تاکنون به بخش عمده‌ای از اهدافش رسیده و در مقابل مشکلاتی برای مردم از جمله  شلوغی صفوف که دلیلش هم می‌تواند خرابی و مشکل دار بودن نازل‌های جایگاه‌های عرضه سوخت رسانی باشد، ایجاد کند. 

او افزود: علی‌رغم اینکه به طور مرتب به همت همکاران پشتیبان سامانه هوشمند، به تعویض این نازل‌های معیوب اقدام می‌شود؛ ولی با گذشت زمان مجددا خرابی برای این نازل‌ها تکرار می‌شود.

به گفته نورالدینی این نازل‌های سوخت بسیار حساس بوده و نیاز به تعمیرات تخصصی و خاص دارند و شرکت‌های محدودی در مرکز به تعمیر و برطرف کردن عیوب آن‌ها می‌پردازند.

او با اشاره به اینکه خوشبختانه استان کرمان در امر تعمیر پیشگام شد، افزود: اکنون با راه‌اندازی یک کارگاه محلی در شهر کرمان  و با استفاده از توان نیرو‌های متخصص استانی  با سرعت عمل و زمان کمتر، تعمیرات نازل‌ها در کرمان انجام و نازل‌های نیاز به تعمیر به جایگاه‌ها برگردانده و نصب می‌شوند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان بیان داشت: یکی از دلایل عمده خرابی این کارت خوان‌های نازل‌ها، استفاده نکردن صحیح هموطنان  برای سوخت گیری خودرو‌ها است. 

او با بیان اینکه هموطنان در حفظ و نگهداری کارت‌های سوخت دقت کنند، از مردم خواست: در صورت مشاهده ایراد در کارت سوخت خود، از گذاشتن شیء زیر کارت‌ها و به کار بردن در دستگاه که باعث آسیب به کارت خوان‌ها می‌شود، جدا خودداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 17
  • امروز: 13
  • دیروز: 249
  • هفته: 1,670
  • ماه: 7,782
  • سال: 25,523