تمامی بدهی‌ها تا سال ۱۴۰۳ صاف می‌شود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 990

مدیر‌عامل شرکت زغال سنگ کرمان مطرح کرد

تمامی بدهی‌ها تا سال ۱۴۰۳ صاف می‌شود

 براساس اطلاعات سازمان صنعت، معدن و تجارت، کرمان قریب به ۵ میلیارد و ۸۰۰ تن ذخایر قطعی و شناخته شده دارد. از این میزان ذخیره معدنی،‌ ۸۳.۸درصد مربوط به ۴ ماده آهن، مس، کرومیت و زغال سنگ است و مابقی نیز سهم ۳۸ ماده معدنی دیگر. نقش زغال سنگ در کرمان را از دو طریق دیگر هم می‌توان فهمید، اول سهم اشتغال این بخش و دوم محدوده‌هایی معدنی که این شرکت در اختیار دارد.

بر طبق آماری که باقر نیک طبع در نشست خبری خود ارائه داد، این شرکت 7معدن اصلی دارد و 7معدن فرعی که با مدیریت بخش خصوصی اداره می‌شود؛ جمعا 14 معدن تحت پوشش این شرکت است که اکثرا هم در بخش شمالی استان قرار دارند. به طوریکه 400 هزار هکتار از اراضی شمالی استان پهنه‌های معدنی زغال سنگ است. مساحتی نزدیک به کل مساحت شهرستان زرند.

زندگی اکثر مردم شمال استان به زغال سنگ گره خورده. این شرکت 3هزار و 16 نفر نیروی مستقیم دارد و 14 هزار بازنشسته. بعد خانوار را که 4 نفر در نظر بگیریم، بیش از 68 هزار نفر از جمعیت شمال استان کرمان معیشتشان وابسته به این شرکت است.

به گفته مدیر‌عامل این شرکت،درصد اشتغال مرتبط با شرکت زغال در برخی از شهرستان‌ها به 90درصد هم می‌رسد. این موضوع به قدری ملموس است که در برخی مناطق شمالی مثل زرند و پابدانا با پرداخت حقوق شرکت زغال سنگ است که تازه فروشگاه‌ها باز می‌شوند.

400 نیرویی که از سن بازنشستگی‌شان گذشته

کارگرانی که تا عمق چند صد متری زمین برای پیدا کردن نان می‌روند و حالا حتی خانه‌ای برای زندگی هم ندارند. یک سوم از این 3هزار نیرو وضعیت معیشتی مناسبی دارند و بیش از 400 نفرشان با وجود رد کردن 50سال کماکان بازنشسته نشدند. افرادی که به دو دسته تقسیم می‌شوند: دسته اولی پولی برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگی شان‌نیست و دسته دوم خلا بیمه‌ای دارند.

افرادی که گاها تا 5 سال از سابقه بیمه‌شان با تخلفات پیمانکاران رد نشده و حالا وضعیتشان هم نامعلوم است.هر چند که  این دسته  نیز همانند دسته اول، مشکل پرداخت پاداش پایان خدمت را خواهند داشت.

مدیر‌عامل شرکت زغال سنگ کرمان اما از وعده نماینده‌ها برای تامین این هزینه می‌گوید، هرچند که پرداخت پاداش از طریق مسکن نیز یکی از گزینه‌‌هاست.

کارگرانی که اسمشان هست و خودشان نیستند

شرکت زغال سنگ حالا آماده است که 35 نفر از این کارکنان را بازنشسته کند، افرادی که قراردادهایشان به زمان تشکیل شرکت بر می‌گردد و حاشیه‌های از حقوق نجومی و دخالت این افراد در امور اجرایی شرکت وجود دارد. نیک طبع این موضوع را تایید نمی‌کند، اما در نشست خبری خود بر این جمله تاکید دارد که با بازنشستگی این 39نفر باری از دوش این شرکت برداشته می‌شود. او البته به خبرنگار «کاغذ وطن» می‌گوید: «شفافیت لازم در این شرکت وجود ندارد و اسامی در بعضی از بخش‌ها چون استخراج و راننده وجود دارد که اصلا در این بخش‌ها کار نمی‌کنند.»

جدا از فسادی که در برخی از بخش‌هایی این شرکت وجود دارد، این شرکت با 5 نوع قرارداد مختلف به کارکنان خود حقوق می‌دهد. موضوعی که عملا موجب شده تا اختلاف بین پرداختی‌ها گاها به چندین برابر برسد. با طرح طبقه بندی حقوق از سال گذشته حالا قراردادها به دو نوع رسمی و انجام کار معین تقلیل پیدا کرده که به گفته نیک طبع تا یک ماه دیگر همه قراردادها به یک شکل واحد انجام کار معین در خواهد آمد.

افزایش دو تا سه برابری حقوق

نتیجه این طرح افزایش حقوق 2 تا سه برابر کارگران بوده. تا جایی که در مواردی که امکان افزایش حقوق نبوده از طریق کارت اعتباری خرید و یا پاداش و سایر مزایا وضعیت درآمدی کارکنان بهتر شده است.

شاید بتوان نکته بارز مدیریت نیک طبع را بر ساماندهی بدهی‌ها دانست. شرکتی که تا دو سال بیش 469 میلیارد تومان زیان انباشته داشت، حالا یک سال نیم است که زیان انباشته دیگری نداشته. به گفته نیک طبع تمام بدهی این شرکت تا سال 1403 پرداخت می‌شود و برنامه توسعه‌ای برا این شرکت پیگیری می‌شود.

زغال سنگی که تا یک سال پیش تنها خریدارش شرکت ذوب آهن اصفهان بود، حالا فولاد زرند ایرانیان را هم در زمره خریدارانش دارد.

انحصار ذوب آهن اصفهان شکست

70 درصد تولید سهم ذوب آهن اصفهان است و 30 درصد هم فولاد زرند ایرانیان است. اما چرا شرکتی که تا یک سال پیش می‌گفت فروشی برای فولاد زرند ایرانیان ندارد حالا از مواضعش کوتاه آمده؟

نیک طبع در نشست خبری خود این پرسش خبرنگار «کاغذ وطن» را این گونه پاسخ داد:« در ابتدای راه شرکت زغال سنگ تمام فروشش را محدود به شرکت ذوب آهن اصفهان کرد؛ چرا که ذوب آهن اصفهان طرح توسعه دارد و 4.5میلیون تن زغال می‌خواهد؛ این درحالیست که کل  زغال کشور 2 میلیون تن است و این شرکت اجبارا 2 تا 2.5میلیون تن زغال از کشور وارد می‌کند.»

یک سال پیش شرکت زغال سنگ با ذوب آهن اصفهان قرارداد سه ساله تامین 1.5میلیون تن زغال سنگ بست. آن هم در شرایطی که کل تولید زغال استان 800 هزار تن بود. پاسخ اینکه مابقی از چه طریق تامین شده را نیک طبع این گونه پاسخ داد: «ما با بخش خصوصی همکاری کردیم و زغال را از این طریق تامین کردیم.» شرکت‌هایی که جمعا 7 معدن دیگر زغالی را به این مجموعه اضافه کرد و این فهرست را به 14 معدن رساند.

برخلاف تصور عامه،مدیر‌عامل شرکت زغال سنگ منحصر کردن فروش زغال به شرکت ذوب آهن را یک سیاست کاری می‌داند:«با استفاده از این ترفند شرکت فولاد زرند ایرانیان را تشنه زغال کردیم و قدرت مانور شرکت را افزایش دادیم.»

سرمایه‌گذاری ترک‌ها در زغال سنگ کرمان

شرکت زغال سنگ کرمان حالا 7 پهنه معدنی دیگر نیز به مجموعه اختیاراتش اضافه کرده. معادنی که بخشی از آن‌ها‌ نتیجه سرمایه گذاری ترک‌هاست و بخشی دیگر چینی‌ها برنامه ریزی شرکت توسعه بازار مجموعه است . تا جایی که به دنبال کاهش 20 درصدی هزینه‌ها با اجرای پروژه خط ریلی زرند به پابدانا و از آنجا به راور است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 17
  • امروز: 32
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,611
  • ماه: 7,865
  • سال: 25,719