افق گردشگری بم با اجرای بام‌لند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 993

فرماندار بم:

افق گردشگری بم با اجرای بام‌لند

 فرماندار بم گفت:در سال های قبل شهرستان بم همیشه کوچکتر شده بود وسعت بم به۵ هزار و ۱۰۰کیلومتر مربع رسیده بود اما اکنون با الحاق ریگ های یلان ، دارستان و کویر به بم وسعت شهرستان بم تقریبا دو برابر و بم بزرگ ،بزرگتر خواهد شد .

به گزارش کاغذ وطن هادی شهسوارپور روز گذشته در جلسه کارگروه گردشگری شهرستان بم که به منظور بررسی طرح اولیه شهرک گردشگری بام لند بم که توسط شرکت گردشگری ویزار ایرانیان برگزار گردید عنوان کرد: یکی از جاذبه های گردشگری کشور شهرستان بم و نقاط گردشگری آن بوده است و متاسفانه یکسری ناملایمات طبیعی مانند حادثه زلزله سال ۸۲ باعث شد تا نگاه ها از سوی گردشگری بم خارج شده و به سمت برآورده شدن احتیاجات اولیه شهرستان بم برود.

او افزود: شهرستان بم با تمام ظرفیت ها و پتانسیل ها می توانست موقعیت بهتری داشته باشد اما بعد اززلزله سال ۸۲ مجبور به باز‌سازی از پایه و اساس شد و مطمئنا برای شروع هر کاری نیاز به برنامه ریزی چه کوتاه مدت یا بلند مدت است .

فرماندار بم اظهارداشت: وضعیت موجود بم باید ساماندهی شده و شهرداری شهر را برای پذیرش هر چه بهتر گردشگر آماده کند و فرهنگ گردشگری نیز در شهر رواج داده شود زیرا ظرفیت های حاضر ایده آل بوده و پاسخ گوی ورود گردشگر است.

شهسوارپور تاکید کرد: منطقه دهبکری از قدیم خواستگاه گردشگری شرق استان کرمان بوده است و ظرفیت هایی که برای ما عادی به نظر می رسد برای مردم بسیاری از نقاط مختلف دنیا بسیار جذاب است .

به گفته او شهر بم با وجود ۴ اثر ثبت جهانی و۴۶ رشته قنات فعال که پرآب ترین قنوات به شمار می روند ظرفیت هایی دارد که در هیچ کجای ایران چنین ظرفیت هایی وجود ندارد.

شهسوارپور توضیح داد: اکنون نگاه کرمان هم به گردشگری بم نیست و مثلث گردشگری شهداد، ماهان و کرمان را تشکیل داده اند بنابراین ما باید روی پای خودمان بایستیم و از ظرفیت ها و توانایی خودمان استفاده کنیم .

فرماندار بم خاطرنشان کرد: وجود سه ظرفیت صنعت ،کشاورزی و گردشگری در بم اگر به صورت ویژه پیگیری شود بسیار نتیجه بخش خواهد بود.

او عنوان کرد: اگر طرح های گردشگری در مسیر خودشان قرار گرفته و پیگیری شوند برای آینده گردشگری بم بسیار مفید خواهد بود به طوری که اگر۵۰  درصد این طرح ها در ۳ الی۵ سال آینده به بهره برداری برسد حداقل سالیانه یکصد هزار گردشگر خارجی وارد بم خواهد شد.

شهسوارپور می گوید یکی از ظرفیت های خدادادی ما کویری بود که برای ما تهدید به حساب می آمد و همیشه نگران مسائل امنیتی آن بودیم که ما از این تهدید به عنوان یک فرصت در جهت جذب گردشگر استفاده کرده ایم

او از الحاق بخش بکر و پرجاذبه کویر به بم خبر داد و افزود: کویر یکی از ظرفیت هایی است که می تواند گردشگری استان کرمان را گسترش دهد

فرماندار بم درخصوص طرح گردشگری بام لند بم گفت: منطقه ای که این طرح در آن احداث خواهد شد خاص و ویژه است و مطمئنا تغییرات اساسی در آن منطقه رخ خواهد داد .

شهسوارپور ادامه داد: در شهر بم اتفاقات خوبی از جمله تغییر مبلمان شهری، پیاده روسازی و ایجاد مسیر گردشگری رقم خورده است همچنین باغ های اطراف ارگ که به عنوان یک آسیب به شمار می روند باید این باغ ها را به خانه های بوم گردی تبدیل کنیم .

او می گوید با داشتن یک منطقه ویژه اقتصادی به راحتی می توانیم امکانات رفاهی یک گردشگر را تامین کرده و در اختیار آن‌ها قرار دهیم .

فرماندار بم در پایان بیان کرد: نگاه گردشگری به سمت بم آمده و ظرف پنج سال آینده شاهد شکوفایی صنعت گردشگری در استان کرمان به دلیل شرایط ویژه ای که در بم وجود دارد خواهیم بود.

واکنش مدیر پایگاه جهانی لوت به اظهارات فرماندار بم:

طرح منطقۀ ویژۀ گردشگری در کویر مجوز پایگاه را ندارد

 اجازۀ اجرای طرح‌ بدون تایید شورای راهبردی را نمی‌دهیم

فردای‌کرمان ـ گروه جامعه: مدیر پایگاه جهانی لوت در استان کرمان به اظهارات فرماندار بم در خصوص ایجاد منطقه‌ی ویژه گردشگری در کویر واکنش داد.

شهسوارپور فرماندار در این‌باره گفته است: «ما بکرترین نقاط کویری را در بم داریم و به‌زودی یک منطقه‌ی ویژه گردشگری در کویر به مساحت پنج‌ هزار هکتار احداث خواهد شد».معین افضلی مدیر پایگاه لوت اما به فردای‌کرمان گفت که تاکنون چنین طرحی به پایگاه ارائه نشده است. وی تاکید کرد که هر اقدامی در بیابان لوت باید با تائید پایگاه و شورای راهبردی بیابان انجام شود در غیر این‌صورت، بنا به وظایف قانونی، مانع از اجرای آن خواهیم شد.وی با بیان اینکه نه طرحی از سوی فرمانداری بم به پایگاه ارائه شده و نه از این برنامه ما را باخبر کرده‌اند، افزود: «ما از طریق رسانه‌ها از این موضوع اطلاع پیدا کرده‌ایم در حالی‌که هر تغییر و تحولی در بیابان لوت، باید طبق ضوابط مشخصی انجام شود؛ به همین دلیل نیاز به بررسی و تایید پایگاه و شورای راهبردی لوت دارد».افضلی در پاسخ به این پرسش فردای‌کرمان فارغ از فرایندی که فرمانداری بم هم‌اکنون پیگیری می‌کند، آیا امکان راه‌اندازی منطقه‌ی ویژه گردشگری در لوت وجود دارد یا خیر؟ توضیح داد: «باید ابتدا طرحی تهیه و شرایط سنجیده تا معلوم شود که آیا اجرای آن امکان‌پذیر است یا نه؟ اگر بله، اعتبارات چنین طرحی از چه طریقی قرار است تامین بشود؟ آیا فرمانداری بم این چنین طرحی را در اعتبارات دیده است؟».وی در عین‌حال گفت: «اینکه بخواهیم بخشی از ریگ یلان را مثلا از فهرج بگیریم و به بم بدهیم منظقی نیست. همین الان، اعتراضاتی از سوی شهداد و فهرج نسبت به این چنین اقدامی از سوی فرمانداری بم به ما منتقل شده است».افضلی اظهار کرد: «لوت متعلق به سه استان کرمان، سیستان‌وبلوچستان و خراسان‌جنوبی است و اینکه بخواهیم بخشی از آن مثلا ریگ یلان را به بم یا دیگر شهرهای مجاور بدهیم ممکن نیست و پایگاه هم رویکرد بخشی‌نگری ندارد».مدیر پایگاه جهانی لوت در پاسخ به این پرسش فردای‌کرمان که اکنون چه اقدامی درباره‌ی این تصمیم شهرستان بم انجام می‌دهید؟ گفت: «هیچ مکاتبه‌ای تاکنون با ما نداشته‌اند که بخواهیم پاسخی رسمی بدهیم. پایگاه اجازه‌ی اجرای هیچ طرحی که تاثیرات و تخریب‌های آن بررسی نشده را نخواهد داد و جلوی آن را طبق قانون باید بگیرد».

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 26
  • امروز: 34
  • دیروز: 234
  • هفته: 1,497
  • ماه: 7,897
  • سال: 27,007