خاموشی پمپ‌های آب

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1047

کشاورزان با کمبود گازوئیل مواجه شدند

خاموشی پمپ‌های آب

 این روزها باغ‌ها، مزارع و نخلستان‌های جنوب کرمان شاهد تلاش کشاورزان برای به ثمر رساندن محصولات کشاورزی است، مشکلات اقتصادی، دلال بازی، افت قیمت محصولات کشاورزی و قیمت بالای حمل و نقل و نهاده‌ها مشکلات این قشر را نسبت به گذشته بیشتر کرده اما نه تنها اقدامی برای حل مشکلات صورت نگرفته است بلکه هر روز بر بار مشکلات این قشر محروم افزوده می‌شود.

خشکسالی و کمبود شدید بارندگی در جنوب کرمان این روزها بسیاری از منابع آبی جنوب استان را خشک کرده و برکه‌های، چشمه‌ها و رودخانه‌ها خشک شده است.

رودخانه هلیل رود نیز پس از یک سال در نهایت روز گذشته بود که برای ساعاتی جاری شد اما این میزان حق آبه نتوانست دردی از کشاورزان دوا کند.

بسیاری از باغ‌های و نخلستان‌های جنوب کرمان در گرمای ۵۰ درجه‌ای این روزهای شهرستان‌های جنوبی کرمان در حال خشک شدن هستند و در این میان تنها منابع آب‌های زیر زمینی است که کشاورزی را زنده نگه داشته و هر سال این منابع محدود تر می‌شود.

اما طی روزهای اخیر کشاورزان با مشکل عدم وجود سوخت و گازوئیل برای روشن کردن پمپ‌ها مواجه شده‌اند و در حالی که گرمای شدید هوا در حال از بین بردن محصولات است اما سوختی برای روشن کردن پمپ‌ها وجود ندارد و مزارع و باغ‌ها در حال خشک شدن هستند.

باغ‌های مرکبات و نخلستان‌ها در حال خشک شدن هستند

یکی از کشاورزان می‌گوید: درختان و نخل‌ها در حال خشک شدن هستند و هر چه به مسئولان مراجعه و طرح مشکل می‌کنیم هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند.

محمد افراسیابی ادامه داد: برای مجموع باغ من در یک ماه یک بشکه و نیم گازوئیل اختصاص دادند که خیلی زود تمام شد و دیگر نمی‌توانیم پمپ را روشن کنیم.

او گفت: در بازار آزاد گازوئیل وجود دارد اما بسیار گران است و نمی‌توانیم سوخت تهیه کنیم در نتیجه مزارع و باغ‌ها در حال خشک شدن هستند.

ابراهیم تاجیک نیز یکی دیگر از کشاورزان است که می‌گوید: با این وضعیت سوخت نمی‌توانیم گندم و حبوبات کشت کنیم و درختان نیز خسارت جدی دیده‌اند.

او با اشاره به کاهش شدید بارندگی گفت: تنها امکان ما برای آبیاری برداشت آب از چاه‌ها است و در جنوب کرمان همه چاه‌ها با گازوئیل روشن می‌شوند.

تاجیک افزود: میزان سوخت اختصاص یافته نسبت به سالهای گذشته به شدت کاهش یافته است و اگر این وضعیت ادامه یابد با چالش جدی مواجه می‌شویم و درختان چندین ساله مرکبات و نخل‌ها از بین می‌روند

او از خشک شدن علوفه و یونجه کشاورزان خبر داد و گفت: چرا شرکت نفت، مسئولان جهاد کشاورزی جنوب استان و وزارتخانه به حال کشاورزان چاره نمی‌کنند؟ در بازار علوفه نیست و ما هم نمی‌توانیم علوفه تولید کنیم در این میان تکلیف دام‌ها چه می‌شود؟ کسی به این مشکلات فکر می‌کند؟ یا فقط پشت میزها می‌نشینند و حقوق می‌گیرند.

مدیر امور آب شهرستان منوجان در این خصوص گفت: پیرو مراجعات مکرر کشاورزان مبنی بر کمبود میزان سوخت موتور پمپ‌های کشاورزی ذکر چند نکته جهت تنویر افکار عمومی و اطلاع کشاورزان ضروری است.

با کمبود شدید منابع آب زیرزمینی مواجه هستیم

عباس عطاپور گفت: با توجه به اینکه میانگین بارش شهرستان منوجان طی چند دهه اخیر ۱۶۰ میلیمتر بوده اما طی چندین سال اخیر به پایین‌ترین میزان خود رسیده است مدیریت برداشت آب بسیار ضروری است چون خشکسالی منجر به افت شدید سطح آب زیرزمینی در منطقه شده است.او گفت: با توجه به موارد فوق طبق بخشنامه‌های صادره از وزارت نیرو به کلیه ادارات امور آب کشور با توجه به افت شدید آب‌های زیرزمینی و برای جلوگیری از کاهش بیشتر منابع آب که تبعات جبران ناپذیری از جمله نشست زمین را به دنبال دارد، اقدام به کاهش میزان آبدهی و اصلاح پروانه چاه مطابق دستورالعمل شده که به تبع کاهش آبدهی، قدرت موتور هم کاهش می‌یابد که این امر بر میزان سوخت دریافتی مؤثر است و این اقدامات مطابق دستورالعمل ارسالی از وزارتخانه انجام شده است و در نهایت میزان سوخت تخصیصی برای هر کشاورز در نظر گرفته شده است.

لزوم استفاده بهینه از آب و آبیاری مکانیزه

مریم سلاجقه کارشناس امور کشاورزی اداره کل هواشناسی استان کرمان نیز به تداوم خشکسالی در استان کرمان به خصوص در مناطق جنوبی استان اشاره کرد و گفت: خشکسالی در سال جاری آبی بی سابقه است و موجب بروز مشکلاتی برای کشاورزان شده است.او تصریح کرد: در شرایط کنونی نمی‌توان پیش بینی کرد که سال آبی آینده روند بهبود خواهد یافت به همین دلیل مدیریت مصرف آب بسیار مهم است.سلاجقه افزود: استفاده از روش‌های آبیاری مکانیزه، جلوگیری از تبخیر و یا جذب آب به زمین از جمله راهکارهای مصرف بهینه آب است که در این خصوص مسئولان باید چاره اندیشی کنند.در شرایط کنونی به نظر می‌رسد مسئولان به جای رفع مشکل کمبود آب، جلوگیری از آبیاری سنتی و تامین منابع پایدار آب و اصلاح الگوی کشت بهترین راهکار را کاهش آبدهی چاه‌های آب دیده‌اند که بیشترین خسارت را به بخش کشاورزی استان وارد می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 81
  • امروز: 44
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,445
  • ماه: 7,855
  • سال: 25,888