در افزایش سهم مالیات در استان دخالتی نداریم

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1177

مدیرکل مالیاتی استان کرمان در گفت‌وگو با کاغذ وطن:

در افزایش سهم مالیات در استان دخالتی نداریم 

کاغذ وطن در مصاحبه اختصاصی با مدیر کل جدید امور مالیاتی به بررسی دلایل افزایش مالیات در استان و سهم هر بخش پرداخته است

 مرضیه قاضی‌زاده| کاغذ وطن

پیش‌بینی دریافت مالیات استان در سال ۱۴۰۱ به یک باره دو برابر شده. میزانی که با تولید صورت گرفته در استان همخوانی ندارد و مشخص نیست که دقیقا کدام بخش اقتصاد باید زیر بار آن رود. متولیان اجرای این دستور اما مدعی‌اند که نقشی در این مالیات ستانی ندارند. حمید زینل پور،‌ مدیر کل امور مالیاتی استان کرمان که یک ماهی است به این سمت منصوب شده به «کاغذ وطن» می‌گوید:«دست استان یا اداره امور مالیاتی نیست که عددی را تعیین کند و یا اظهارنظری در خصوص مالیات استان داشته باشد.» توصیفی که او از این اداره ارائه می‌کند مدعی این نکته است که اداره کل مالیات استان صرفا نقش مجری سازمان مرکزی را دارد، اما باز هم این سوال بی پاسخ است که چرا میزان مالیات ستانی از استان حتی از رقم تکلیف شده هم بیشتر بوده است!

 در این گفت‌وگو که در دفتر کار مدیرکل مالیات انجام شد به سهم مالیات هر بخش اشاره شد. 

زینل پور در این مصاحبه تاکید دارد که هیچ مالیات علی‌الراسی در استان گرفته نشده و خسارت وارده به اصناف و یا بنگاه‌های کوچک مقیاس نیز به حدی نبوده مشمول کاهش مالیات باشد .

*آقای زینل پور،سهم مالیات استان از کل مالیات اخذ شده در کشور از ۲.۷درصد در سال ۹۸ به ۵.۲درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است. به طوری کلی رویه اداره مالیاتی استان در سنوات قبلی افزایش میزان مالیات ستانی از استان بوده است. شما در دوره مدیریتی خود چه رویه‌ای را در پیش خواهید گرفت؟

ببینید در بحث تعیین سهمیه و مالیات مجامع مختلفی مثل سازمان مدیریت و دولت یک تصمیم‌گیری می‌کنند و براساس آن شاخص‌ها یک عددی را تعیین می‌کنند و دست استان یا اداره امور مالیاتی نیست که بیاید یک عددی را تعیین کند و یا اظهار نظری داشته باشد. مالیات یک مسئله ملی و در سطح کلان است. اگر این شاخص‌ها مغایرتی با واقعیت استان داشته باشند، مجامعی مثل مجلس و کمیسیون‌هایش در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌کنند. ما نمی‌توانیم بگوییم این عدد مالیاتی که تعیین شده عدد بزرگی است و باید متخصصان و افرادی که این شاخص‌ها را تعیین می‌کنند، این امر را تشخیص دهند. ضمن اینکه احتمالا افرادی در استان پیگیر این امر هستند تا ببینند درصد و یا رشدی که برای مالیات استان تعیین شده با واقعیت اقتصاد همخوانی دارد یا خیر. به هر حال ما که نمی‌خواهیم مالیات اضافه‌ای از استان بگیریم، یکسری  افراد شاخص‌ها و ظرفیت‌های استان را دیده‌اند و البته ممکن است درصدهای تعیین شده با واقعیت‌های استان مغایرت‌های کوچکی داشته باشد.

به هر روی ما از سال ۹۸ ما مالیات ابرازی را براساس اظهارات مودیان وصول می‌کنیم و مالیاتی به صورت علی الراس نداریم. اینکه بگوییم این عدد مالیات به چه شکل است باید مجامع و کمیسیون‌هایی که این عدد را تعیین کردند، پاسخ بدهند.

*شما تاکید دارید  که مالیات علی الراس نداریم. در حوزه اصناف که بیشترین شکایت‌ها هم در همین حوزه است،‌ چگونه مالیات مشخص می‌شود؟

در بحث اصناف کسی که تا یک میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان فروش داشته باشد بر مبنای خود اظهاری با او برخورد می‌شود. فرد اظهارنامه را ارائه و بر مبنای  خود اظهاری مالیاتش تعیین می‌شود و سازمان مالیاتی نیز وارد این مسائل نمی‌شود.  ضمن اینکه مالیات چندانی از اصناف وصول نمی‌شود و سهم این بخش از کل مالیات دریافتی ۲الی ۳درصد است. به هرحال اصنافی که عدد فروششان از سقف یک میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان بالاتر رود باید اسناد و مدارک خرید و فروشش را  ارائه بدهند و مدارکشان بررسی شود. متاسفانه این افراد  یا اسناد و مدارکی ارائه نمی‌دهند و یا آگاهی به قانون ندارند و همین امر باعث شده تا مدارکشان را ناقص ارائه کنند و یا اظهارنامه خود را تحویل ندهند. به جز این، برخی از این افراد فروششان با فروشی که در سامانه ما ثبت شده تطابق نداشته و همین امر منجر به تغییر مالیات می‌شود.به هر حال این افراد باید قانون را رعایت و به قوانین اشراف داشته باشند تا قرار نباشد عددی را کتمان کنند که سازمان مالیاتی هم جریمه و هم مالیات را از این عده اخذ کند.

*همین سهم حداکثر سه درصدی بیشترین ارباب رجوع‌های اداره مالیاتی هستند و بیشترین شکایت هم در همین حوزه است. به گفته شما سهم مالیاتی این قشر حداکثر سه درصد از کل مالیات بوده است، چگونه وقتی کل مالیات استان دو برابر شده با لحاظ ثابت ماندن این سهم،‌ میزان مالیات پرداختی اصناف دو برابر نمی‌شود؟

ببینید ما بر اساس درآمد مالیات می‌گیریم. ما که نمی‌گوییم الان که رشد مالیاتی استان دو برابر شده است، اصناف هم باید دو برابر مالیات بپردازند. طبق قانون مالیات‌ها ما چیزی به عنوان مالیات علی‌الراس یا مالیات تعیین شده نداریم. افراد باید براساس مستندات و درآمد واقعی خود مالیات بپردازند و تنها در صورتی که فرد درآمدش را کتمان کند، مالیاتش بالا خواهد رفت. 

ما در بحث فرار مالیاتی باید تلاش کنیم که این مالیات را وصول کنیم ولی در اصناف جزء چیزی که خود اظهاری می‌کنند ما هیچ گونه مالیات بیشتری نمی‌گیریم و بنایی نیست که عدد مالیاتی آن‌ها را بالا ببریم و قانون هم به ما چنین اجازه‌ای نداده است.

*یعنی اصناف همان عدد سال گذشته را به عنوان مالیات خواهند پرداخت؟ به هر حال اصناف هیچ دفاتر مالی ندارند و طبیعتا مدرکی هم برای اثبات افزایش نداشتن درآمدشان هم ندارند.

این دیگر خود اظهاری است. ما باید ببینیم خود اظهاری سال ۱۴۰۱ درصد افزایش چگونه است. شیوه نامه می‌گوید شما نسبت به سال قبل اگر اینقدر مالیات  را افزایش دهید ما می پذیریم که معمولا هم درصدها بسیار پایین است.

*شما تاکید دارید که میزان مالیات به صورت کشوری تعیین می‌شود و استان در آن دخالتی ندارد، اما ما هر سال بیشتر از میزان تعیین شده،‌ مالیات پرداختیم. دیگر دلیل این چه بوده است؟

ما در سال‌های قبل که وصولی‌ها را بودجه‌ای کنترل کردیم، درصدهای افزایش ۱۰ الی ۱۵درصد بوده است و آن هم مربوط به یکسری صنایع و شرکت‌های بزرگ بوده است که یکسری معافیت‌های مالیاتی‌شان تمام شده و یا در بحث مالیات بر ارزش افزوده میزان فروششان افزایش چشمگیری داشته است.

ببینید طبق آماری که کشور به ما داده مالیات گرفته شده ما در کرمان  نسبت به مالیات ابرازی تفاوت چندانی ندارد و درصد افزایش ما نسبت به کل کشور کمتر بوده است. به هر حال شرکت‌های بزرگ ما قانون مدار هستند و دفاتر اسناد و مدارک دارند وسعی می‌کنند تا مالیات‌های خود را به موقع پرداخت کنند و افزایشی که ما داشتیم در ابرازی‌ها و رسیدگی‌هایی بوده که انجام داده ایم.

* مالیات استان به تفکیک بخش‌ها به چه صورت است و به طور خاص سهم صنایع و بنگاه‌های بزرگ در میزان مالیات پرداختی استان چقدر است؟

حدود ۸۳درصد از مالیات پرداخت شده توسط اشخاص حقوقی است که هم شامل ارزش افزوده است و هم مالیات عملکرد این افراد. مالیات حقوق هم ۱۰درصد است و مشاغل ۲ تا ۳درصد و مابقی هم سایر منابع مثل نقل و انتقالات و ارث است .

*این نسبت‌ها مربوط به امسال است یا این  نسبت‌ها همواره در تمام سالها بوده است؟

بله تقریبا این رنج همواره بوده است. البته ممکن است در بعضی از سال‌ها این درصد‌ها مقداری بالا و پایین شده باشد اما معمولا این درصدها در تمام سال‌ها بوده است. 

*اگر این میزان ثابت است پس چه طور از اصناف و یا بنگاه‌های کوچک  طبق درآمدشان مالیات گرفته شده است؟ به هر حال بعد از سال ۹۸ و کرونا درآمد اصناف و بنگاه‌های کوچک به میزان قابل توجهی کاهش یافت و حتی بعضی از این‌ها ورشکست شدند، منطق حکم می‌کند که با پرداخت مالیات کمتر این سهم نیز کاهش یافته باشد.

این موضوع تورم باعث شد که فروش‌ها به میزانی کاهش پیدا کند، اما در این مدت یکسری مشاغل جدید هم اضافه شده و فروش‌ها و تورم باعث شده تا سهم مالیات این بخش‌ها ثابت باشد. البته من فکر می‌کنم در دو الی سه سال اخیر نسبت به ۵سال قبل قدری سهم مالیاتی بخش اصناف مان کمتر شده باشد. به هر حال میانگین کشوری مالیات مشاغل ۸درصد است اما در استان کرمان سهم این بخش ۲الی ۳درصد است.

مشاغلی که ضرر و زیان کردند تالارها و حمل و نقل بود که به آن صورت ما خسارتی نداشتیم که بگوییم مشاغلی که به ما مالیات می‌دانند، آسیب آن چنانی دیده باشند. 

*با توجه به صحبت‌های شما بار افزایش مالیاتی استان بر دوش حقوقی‌ها و صنایع خواهد بود. آیا مشخص شده که چقدر از این مالیات بر عهده شرکت‌های بزرگ خواهد بود؟

ببینید ما در صنایع بزرگ بر اساس سودشان مالیات می‌گیریم. من صحبت شما را متوجه نمی‌شوم. ما که نمی‌خواهیم به صنایع تحمیل کنیم که فلان عدد را مالیات بپردازند. اصلا چنین مطلبی وجود ندارد. صنایع یکسری اسناد و مدارک و دفتر به ما می‌دهند و ما به آن رسیدگی‌ می‌کنیم و در چارچوب قوانین مالیات آن‌ها تعیین می‌شود. 

*آقای مدیرکل به هر حال میزان مالیات پیش بینی شده استان از ۹هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به حدود ۲۳هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده است. این میزان افزایش با چه تحلیلی بوده است؟ آیا در سال ‍۱۴۰۱ قرار است جهش خاصی در استان بیفتد و یا درآمد ما دو برابر شود که ۱۲۹درصد مالیات بیشتری بپردازیم؟

ببینید در بحث  تامین سهمیه یکسری شاخص و معیار را در نظر دارند که برنامه و بودجه و دستگاه‌های متولی درصدی را برای مالیات در نظر می‌گیرند.این مالیات را احتمالا براساس تولید ناخالص داخلی استان محاسبه کردند و به یک عددی رسیدند که آن را تعیین کردند. به هر حال این موضوع کشوری تعیین می‌شود و مجامع کرمان پیگیر این امر هستند تا این مالیات را کاهش دهند. البته ناگفته نماند که بعضی صنایع مثل فولاد و معادن ما توسعه‌هایی در استان داشتیم. 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 29
  • امروز: 67
  • دیروز: 254
  • هفته: 1,744
  • ماه: 7,917
  • سال: 27,588