قرار بود سنگفرش شود، پارکینگ شد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1061

 مشکلات ورودی بازار تاریخی کرمان

قرار بود سنگفرش شود، پارکینگ شد

 چندوقتی است آسفالت خیابان مقابل تعدادی از ورودی‌های اصلی بازار تاریخی کرمان را برداشته‌اند تا ساماندهی کنند اما نه تنها از سنگفرش و آسفالت مجدد خبری نیست بلکه به محل پارک انبوه خودروها تبدیل شده آن هم با گردوخاک بسیار زیاد.

   طی روزهای گذشته شهرداری کرمان در ادامه و به دنبال پروژه سنگفرش و پیاده راه سازی محدوده های اطراف بازار کرمان به عنوان طولانی ترین راسته بازار سرپوشیده کشور، تعدادی از کسبه به وضعیت ناتمام ماندن پروژه هم معترض بودند.

اگرچه به دنبال اعتراضاتی مردم و کسبه در خصوص وضعیت خیابان شهید تجلی و پروژه‌های اطراف بازار کرمان، مسئولان شهری کرمان گفته اند پس از تهیه و تامین مصالح لازم برای اجرای سنگ‌فرش، مشکلات اطراف طولانی ترین راسته بازار کشور در راستای تقویت قلب گردشگری استان، ساماندهی می‌شود اما باتوجه به طولانی شدن کار و سامان نیافتن وضعیت، اعتراض ها همچنان ادامه دارد؛ آن هم در مقابل مکانی پرتردد و تاریخی.

بسیاری از اهالی و کسبه می گویند اگر مشکلی در اجرای طرح بود چرا آسفالت را برداشتند؟

گودبرداری های اخیر شهرداری و همچنین برداشت آسفالت با هدف پیاده راه سازی و ممنوعیت تردد خودروها ایجاد شده اما حالا که چند وقت از آن کار می گذرد، مسئولان شهری می گویند به علت مشکلاتی از جمله تامین مصالح، پس از برداشت آسفالت، این پروژه متوقف مانده است.

اگرچه وقتی سخنان سرپرست شهرداری کرمان را می شنویم به نظر می رسد برخی ناهماهنگی ها در عملکرد پیمانکار نیز محتمل است اما وضع موجود اینکه راسته مقابل بازار تاریخی کلانشهر کرمان این روزها به محلی برای پارک خودروها آن هم روی سنگ و خاک تبدیل شده و صدای شهروندان، گردشگران و بویژه کسبه را درآورده است.

مشکل زمانی مشهودتر و عمیق تر می شود که هر روز بویژه عصرها وزش بادهای موسمی نیز در این شهر وزیدن می گیرد. وزش بادهای فصلی و برخاستن ریزگردها و گردوغبار نیز بر این مشکل افزوده به طوری که در صورت سامان نیافتن در زمانی کوتاه، خیابان شهید تجلی واقع در محدوده بازار کرمان را به کانونی برای جولان بیماری‌های تنفسی نیز در شرایط فعلی بیماری کرونا تبدیل خواهد کرد.

عملیات اجرایی پروژه خیابان تجلی کرمان سرعت گیرد

نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرمان در نشست اخیر این نهاد به درخواست کسبه خیابان شهید تجلی(محدوده بازار کرمان) مبنی بر آب‌پاشی منظم و هر روزه این بخش از شهر اشاره کرد و گفت: این پروژه باید سرعت گیرد.

او در ادامه سخنان خود عملیات اجرایی انجام شده تاکنون را «اقداماتی خوب» توصیف کرد و با بیان اینکه باوجود اقدامات خوبی که انجام شده، کسبه خواستار اعلام زمان‌بندی دقیق برای اتمام پروژه خیابان شهید تجلی هستند.

شهرداری و رفع مشکل

همچنین در این زمینه محسن پوراسماعیلی سرپرست شهرداری کرمان که از زمان تقبل این مسئولیتش زمان زیادی نمی گذرد با بیان اینکه پروژه خیابان شهید تجلی را در شرایط خاصی تحویل گرفتیم و پیمانکار هم شرایط ویژه‌ای دارد، افزود: در حال حاضر مساله اصلی تهیه سنگ کوبیک برای سنگ‌فرش این محدوده است.

او با اشاره به اینکه معاونت حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهرداری، پیگیر تهیه این نوع سنگ است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهرداری‌ها براساس دستور دستگاه‌های نظارتی مکلف شده‌اند ازطریق سامانه‌های ویژه‌ای که به ساختار شهرداری اضافه شده‌، نسبت به خرید اقدام کنند و در این زمینه نیز درخواست مشخص شده و بعد از تهیه سنگ، کار را آغاز خواهیم کرد.

سرپرست شهرداری کرمان ادامه‌داد:‌البته شهرداری به‌صورت امانی و جدا از کار پیمانکار، سنگ‌فرش را اجرا خواهد کرد، چراکه واگذار کردن این امر به پیمانکار، زمان می‌برد و برنامه زمان‌بندی تحویل پروژه را با تأخیر مواجه می‌کند.

پوراسماعیلی ادامه داد: با توجه به خاکی بودن این محدوده، پیگیری می‌کنیم که تعداد دفعات آب‌پاشی بیشتر شود تا کسبه مشکل کمتری داشته باشند.

موضوع مشکل ساماندهی جلو بازار تاریخی کرمان به گونه ای بود که بخش مهمی از نشست روز دوشنبه شورای اسلامی شهر کرمان را نیز به علت ضرورت تسریع در اجرای پروژه پیاده راه سازی محدوده‌های اطراف بازار کرمان و همچنین رفع مشکلات پیش آمده برای ساکنان و کسبه این محدوده به خود اختصاص داده بود‌

راسته بازار کرمان نزدیک به سه کیلومتر متوالی تاریخ را در قالب موزه زنده معماری نمایش می‌دهد و همین امر مسئولان استانی و شهری کرمان را برآن داشته تا پروژه‌های گردشگری همچون پیاده راه سازی اطراف آن را در دستور کار خود قرار دهند.

در واقع اهمیت ماجرا از آنجا هویدا می‌شود که این بازار با بافت سنتی اطرافش و مجموعه های الحاقی متعددی از دوره ساسانی تا پهلوی اول، طی نزدیک به یکهزار و ۵۰۰ سال احداث شده و همین امر کافیست تا سالانه گردشگران بسیاری از سراسر جهان را به این منطقه سرازیر کند.

در واقع این مجموعه تاریخی ظرفیت بالقوه مناسبی برای اقتصاد استان کرمان به شمار می رود اما در عمل، فرآیند اجرای طرح‌های توسعه‌ای این منطقه به‌ هر علت با مشکل یا تاخیر مواجه می شود و این پرسش را ایجاد می کند که ای کاش متولیان، اهمیت موضوع مهم گردشگری از ابعاد مختلف اشتغالزایی تا تبادلات جهانی فرهنگی و اجتماعی آن را در حوزه عمل بخوبی در می یافتند.

و این درحالی است که غیر از شهر کرمان، جای جای این استان نمادی از تاریخ و عظمت تاریخی و گردشگری مردمی با عنوان دیار کریمان است؛ از تمدن چندهزار ساله جیرفت و هلیل رودش در جنوب گرفته تا روستای ثبت جهانی و دست کند میمند در غرب؛ و از اقلیم متفاوت و متنوع سراسر این استان تا دشت لوت و کلوت های منحصر به فردش در شهداد.

استان کرمان با هفت اثر ثبت جهانی بیشترین تعداد آثار ثبت جهانی را در بین استان‌های کشور دارد؛ارگ بم ( بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کند میمند با چندهزارسال قدمت، باغ زیبای شازده با ویژگی های منحصر به فرد معماری عمارت آن، دشت کویر لوت در منطقه شهداد کرمان که قدیمی ترین درفش جهان از آنجا به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم به ثبت جهانی رسیده است.

آثار طبیعی در شمال، جنوب و شرق استان کرمان بنا به جغرافیا و ویژگی های اقلیمی این مناطق هرکدام جذابیت و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد که می تواند هدف گردشگران داخلی و خارجی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 43
  • امروز: 97
  • دیروز: 335
  • هفته: 2,692
  • ماه: 7,938
  • سال: 24,540