بیماران کرونا هزینه رمدسیویر را می‌پردازند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1065

 بیماران کرونا هزینه رمدسیویر را می‌پردازند

مکارم، رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت: تعرفه هر ویال رمدسیویر هندی یک میلیون و 300 هزار تومان است و برای نوع ایرانی بالای 500 هزار تومان است.

کاغذ وطن

گزارش 

هزینه درمان بیماری کرونا کمرشکن است.با وجودی که سعید نمکی، وزیر سابق بهداشت نیمه فروردین ماه  و سید مسعود خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در هفته گذشته از رایگان بودن درمان در بیمارستان های دولتی گفته بودند و خاتمی پرداخت وجه را به ناز و کرشمه مردم و مراجعه شان به بیمارستان های غیر دولتی ربط داده بود. اما بررسی های «کاغذ وطن» نشان می‌دهد که بیماران در  جنوبی ترین و فقیر ترین نقطه استان کرمان برای دریافت یک ویال از داروی رمدسیویر باید بیش از 500 هزار تومان هزینه کنند. البته اگر بخت با آنها یار باشد و  رمدسیویر ایرانی در انبار موجود باشد؛ در غیر این صورت مجبور به دریافت رمدسیویر هندی با مبلغ یک میلیون و سیصد هزار تومان به ازای  هر ویال هستند.

*وزیر سابق بهداشت: درمان کرونا رایگان است

میانه فروردین ماه بود که سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، با ارسال نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر ایران از آنها خواست تا تمام بیماران مبتلا به کرونا که فاقد پوشش بیمه، بی بضاعت و یا اتباع خارجی هستند را پذیرش کنند. وزیر بهداشت اعلام کرد، هزینه‌درمان این افراد از محل منابع طرح تحول نظام سلامت محاسبه و در حساب‌های بستانکار آن دانشگاه لحاظ شود.

دستورالعمل وزیر بهداشت ایران که پس از موافقت رهبر جمهوری اسلامی با برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا صادر شد، شامل افرادی بود که تحت پوشش بیمه نبودند.

آن زمان علیرضا رئیسی، از معاونان وزیر بهداشت بیمه بودن اکثر مردم ایران را در شمار افتخارات ایران شمرده بود و تأکید کرده بود که بیمه‌های خدمات درمانی ۹۰ درصد هزینه درمان عفونت‌های کووید ۱۹ را پرداخت می‌‌کنند و بیماران کرونایی نباید دغدغه مالی داشته باشند.

*نماینده مجلس: ضامن ناز و کرشمه مردم که نیستیم!

 سید مسعود خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز 12شهریور ماه صراحتا از رایگان بودن داروی رمدسیویر گفته بود:« مردم عوام هستند یک دکترِ بی‌خودی دارو تجویز می‌کند و مردم می‌روند بازار و البته دوست دارند در بازار بگردند. اگر به بیمارستان دولتی بیایند رمدسیویر را باید رایگان به مردم بدهند اما مردم دوست دارند که بروند بخش خصوصی. ما ضامن ناز و کرشمه مردم که نیستیم.»

خاتمی همچنین از صادرات این دارو نیز خبر داده بود و هر گونه کمبود رد این دارو را رد کرده بود:«کمبودی در بحث دارو پیش نیامده چه کسی این‌ها را گفته است؟ در خصوص رمدسیویر اختلاف خودشان دارند و اتفاقا این دارو زیادی روی دست ما مانده است که نمی‌دانیم با آن چه کار کنیم، احتمالا رمدسیویر را صادر کنیم.»

کمتز از یک هفته از این اظهار نظر، مردم در جنوب کرمان همچنان هزینه های گزافی برای این دارو پرداخت می کنند. به گفته یکی از مخاطبان «کاغذ وطن»  برای دریافت سه ویال از داروی رمدسیویر بالغ بر 3 میلیون و 500 تومان هزینه دریافت می شود. این هزینه نه در بیمارستان ها خصوصی بلکه در بیمارستان دولتی امام خمینی (ره)از مردم دریافت شده است. به طوریکه این بیمارستان به ازاری هر ویال از این دارو یک میلیون و سیصد هزار تومان از مردم دریافت کرده. هزینه ای که با توجه به دریافت حداقل سه ویال از آن برای سه روز هزینه های بیمار را به بالای 3 میلیون تومان رسانده است.

*استاندار کرمان: دستگاه‌های نظارتی بازار سیاه دارو در استان را رصد کنند

این گرانی ها حتی صدای استاندار کرمان را هم درآورده. علی زینی وند، استاندار کرمان ظهر دیروز در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا استان کرمان در این باره گفته بود:«دستگاه‌های نظارتی بازار سیاه دارو در استان را رصد کرده و با متخلفان برخورد قاطع داشته باشند. قیمت داروهای این بیماری گران است و امکان تأمین آن توسط قشر متوسط به پایین جامعه نیست.»

*رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت: رمدسیویر زیر 500هزار تومان نیست

با این حال اصغر مکارم، رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از قانونی بودن دریافت این هزینه از بیماران می گوید. به گفته مکارم هزینه داروی رمدسیویر هندی به ازای هر ویال یک میلیون و سیصد هزار تومان و برای داروی ایرانی رمدسیویر بالای 500 هزار تومان است.

مکارم به «کاغذ وطن» میگوید: « ما در دانشگاه دو نمونه رمدسیویر داریم و تعرفه کاملا مشخص است.  هر یک ویال رمدسیویر هندی قیمتش یک میلیون و 300 هزار تومان است و برای نوع ایرانی اش بالای 500هزار تومان است که اخیرا با صحبت های رئیس جمهور قرار است قیمت نوع ایرانی اش پایین تر بیاید.»

درحالی هزینه های درمان بیماری کرونا سر به فلک می کشد که  ثبت نام واکسیناسیون نیز در این حوزه که شامل 7 شهرستان جنوبی قلعه گنج، منوجان، کهنوج، رودبار جنوب، فاریاب عنبرآباد و جیرفت با چالش مواجه است. به طوریکه صبح امروز تمامی این حوزه به جز منوجان ظرفیتشان برای ثبت نام واکسیناسیون تکمیل بوده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 7
  • امروز: 49
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,284
  • ماه: 7,437
  • سال: 24,921