دلال بازی آفت نخلداران

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1067

کرمان، قطب خرمای کشور

دلال بازی آفت نخلداران

 دغدغه نخلداران کرمانی همزمان با فصل برداشت خرما آغاز شده و در این روزها بیش از هر چیز کوتاه شدن دست دلالان از جیب کشاورزان و صادرات این محصول به بازارهای جهانی اهمیت دارد.

   توسعه صادرات غیرنفتی در کشور ما یکی از استراتژی‌های مهمی است که همواره در برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور مورد تاکید بوده و در این میان توجه به حوزه کشاورزی اهمیت ویژه‌ای دارد؛ در ایران به دلیل گستردگی و تنوع اقلیم‌های آب و هوایی محصولات کشاورزی متنوع و با کیفیت بالایی کشت می‌شود که در نوع خود کم نظیر و گاهی بی‌نظیر است.

خرما از جمله محصولات کشاورزی مهم کشور ما است که بیشترین اقلام آن در شش استان خوزستان، هرمزگان، کرمان، بوشهر، فارس و سیستان و بلوچستان کاشت می‌شود و بالاترین میزان سطح زیر کشت و تولید خرما، متعلق به استان کرمان است.

تولید 25 درصد خرمای کشور در استان کرمان است و عمده محصول خرما استان در جنوب و شرق کرمان تولید می‌شود تا جایی که هزاران نفر در تمام طول سال را به انتظار تابستان می‌نشینند تا حاصل دست‌رنجشان را از درختان نخل برگیرند.

برداشت خرما مدتی است که در نقاط مختلف استان کرمان آغاز شده و تعداد زیادی از مردم کرمان این روزها در حال برداشت محصول و بسته‌بندی آن هستند تا کام مردم زیادی از کشورمان و حتی دیگر کشورها را با این محصول ناب، بی‌نظیر و مرغوب شیرین کنند.

کرمان را می‌توان یکی از مهمترین قطب‌های تولید خرما در کشور بدانیم، با این وجود هر ساله فصل برداشت محصول، زمان آغاز مشکلات و دغدغه‌های نخلداران است و گاهی آفت خشکیدگی محصولشان را تهدید می‌کند و گاهی به واسطه نبود نقدینگی و تنگی دست مجبورند محصول خود را با قیمت ناچیز به دلالان و واسطه‌ها بفروشند.

دلال بازی مهمترین آفت کشاورزی استان کرمان است

ذبیح‌الله اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 25 درصد خرمای کشور در استان کرمان تولید می‌شود و دلال بازی یکی از مهمترین آفت‌های کشاورزی استان کرمان است و اظهارداشت: از کشاورزان می‌خواهیم به هیچ عنوان محصول خرمای سال جاری خود را به دلالان نفروشند و با این کار زمینه افت قیمت را مهیا نکنند.

او ادامه داد: کشاورزان و نخلداران ما به دلیل نداشتن منابع مالی و سرمایه در گردش مجبور می‌شوند محصول خود را به دلالان و واسطه‌ها با قیمت پایین بفروشند و معضل وجود دلالان یکی از مشکلات و معضلات کشاورزان و باغداران استان کرمان است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و 300 هزار تن تولید خرمای استان کرمان بوده و برآورد می‌شود که تولید خرمای استان کرمان در سال جاری کاهش داشته و به زیر یک میلیون و 200 تن برسد افزود: تولید خرما در همه استان‌های کشور با کاهش مواجه شده است.

او با اشاره به لزوم توسعه صادرات محصول خرمای استان کرمان بیان کرد: تنها 289 هزار تن از محصول خرمای استان در سال گذشته صادر شده و بقیه آن مصرف داخلی کشور بوده است که این میزان باید به 50 درصد برسد.

اعظمی با بیان اینکه توسعه برخی از اقلام پرطرفدار خرما در استان از جمله خرمای کلوته و مجول باید افزایش داشته باشد ادامه داد: در حال حاضر میزان تولید ما 6 تا 7 تن خرما در هکتار است که نخلداران ما باید تلاش کنند افزایش تولید خرما در واحد سطح را داشته باشیم و به 15 تن خرما در هکتار برسد.

60 هزار هکتار سطح زیر کشت خرما در استان کرمان

محمدرضا پورخاتون معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد‌کشاورزی استان کرمان نیز با بیان اینکه محصول خرما یکی از محصولات کشاورزی است که از جایگاه و ظرفیت خوبی در کشور و استان کرمان برخوردار است اظهار داشت: استان کرمان با چیزی در حدود 60 هزار هکتار سطح زیر کشت، تقریباً رتبه نخست کشور را دارد.

او با بیان اینکه محصول خرمای استان کرمان علاوه بر سطح زیر کشت بالا،از نظر کیفیت نیز زبانزد است گفت:خرمای مضافتی استان کرمان که یکی از انواع خرماهای مرطوب بوده که از کیفیت خوب و منحصر به فردی برخوردار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد‌کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه حدود 60 هزار هکتار سطح زیر کشت خرما در استان کرمان است که چیزی در حدود 350 هزار تن خرما از آن برداشت می‌شود افزود: محصول خرمای استان کرمان از تنوع بسیار زیادی برخوردار است.

او با عنوان اینکه 90 درصد خرمای استان کرمان، خرمای مضافتی بوده که از کیفیت بالایی برخوردار است گفت: سالانه چیزی بین 80 تا 85 هزار تن از این خرما صادر می‌شود.

پورخاتون با اشاره به اینکه اخیراً یکی از موضوعاتی که در دستور کار قرار گرفته توسعه صادرات خرما در استان کرمان است ادامه داد: با اقدامات انجام شده، اتفاقات خوبی در حوزه صادرات خرما افتاده است.

او با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در بحث صادرات خرمای مضافتی وجود دارد، رطوبت بالای خرمای مضافتی است که برای حمل و نقل آن حتماً تجهیزات سردخانه‌ای نیاز بوده و حمل و نقل آن هزینه بر است افزود: به همین دلیل به دنبال صادرات ارقام دیگر خرما هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به سرمایه گذاری و توسعه ارقام نیمه خشکی چون پیارم و مجول در استان کرمان بیان کرد: خوشبختانه استقبال خوبی از این نوع از خرما شده است.

او با بیان اینکه حدود 20 تا 25 هزار نفر از مردم استان کرمان، در این حوزه در حال کشت و‌کار هستند افزود:سرمایه گذاری‌های خوبی نیز برای صنایع پس از برداشت خرما در استان کرمان در حال انجام است و اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده که امیدواریم با همت کشاورزان و تلاش بیش از پیش مسئولان شاهد اتفاقات خوبی در استان باشیم.

صادرات نجات بخش کشاورزی استان کرمان 

سیدمهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز با بیان اینکه کیفیت خرمای استان کرمان خوب است اما خرماداران ما از مسائل زیادی رنج می‌برند اظهار داشت: امیدواریم که با توسعه صادرات، میزان خرمای صادر شده استان کرمان را به 50 درصد خرمای تولیدی برسانیم.

او با بیان اینکه خرما معمولاً در مناطق محروم استان کرمان کاشت و معیشت قشر عظیمی از مردم این مناطق از این راه تأمین می‌شود گفت: باید تلاش کرد بهره‌وری این محصول را بالا ببریم تا کشت این محصول برای کشاورزان سود خوبی به دنبال داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه باید باید بتوانیم خرمای رقابتی تولید کنیم، قیمت خرما در داخل کشور را اقتصادی کرده و روش‌هایی برای رونق خرما در داخل کشور ایجاد کنیم افزود: صادرات نجات بخش کشاورزی استان کرمان است.

او با بیان اینکه تسهیلات حوزه کشاورزی باید رقابتی شود گفت: نرخ تسهیلاتی که ما به کشاورزان و صادرکنندگان می‌دهیم چهار تا پنج برابر کشورهای رقیب است.

طبیب‌زاده با بیان اینکه کشاورزان ما باید بتوانند در بازارهای جهانی رقابت کنند گفت: تجارت بین‌الملل صحنه رقابت است و باید به کشاورزان کمک کرد تا در بازار جهانی قدرت رقابت پیدا کنند.

او با اشاره به اینکه قیمت خرما تابع عرضه و تقاضا است ادامه داد: هر نوع دخالت و اظهار‌نظر غیر‌کارشناسی در این حوزه تبعات خود را داشته و بازار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

کرمان نیازمند صنایع بسته بندی، برندسازی و توسعه صنایع تکمیلی خرما است

سعید برخوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان از پیش بینی تولید 150 هزار تن خرما در هفت شهرستان جنوبی این استان خبر داد و اظهار داشت: 31 هزار و 300 هکتار سطح زیر کشت خرما را در جنوب استان کرمان بوده که جنوب کرمان رتبه دوم تولید خرمای کشور را دارد.

او با بیان اینکه ارقام خرمای کشت شده در جنوب کرمان شامل مضافتی، کلوته، مرداسنگ، خنیزی، زاهدی و … است که برداشت آن در ارقام زودرس آن از اواخر تیرماه آغاز شده و تا پایان مهر ادامه دارد گفت: یکی از راه‌های اعتبار بخشی به بازار خرمای منطقه برندینگ و بسته بندی مناسب است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان صنایع بسته بندی و برندسازی محصول خرما و در کنار آن توسعه صنایع تکمیلی را راه رونق و پویایی اقتصاد خرما در جنوب استان دانست و افزود: باید زمینه افزایش صادرات خرمای استان در بازارهای جهانی را فراهم کنیم.

تولید سالانه 150 هزار تن خرما در شمال استان کرمان

مهدی لطفعلی‌زاده مدیر باغبانی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان نیز اظهار داشت: استان کرمان به جز منطقه جنوب آن، با سطح زیر کشت بالغ بر 28 هزار هکتار شامل نهال و بارور، باغات نخیلات و تولید سالانه بیش از 150 هزار تن محصول و تعداد 18 هزار بهره بردار یکی از مناطق مهم خرما‌خیز کشور محسوب می‌شود.

او افزود: مناطق عمده تولید محصول خرما در شمال استان در شهرستان‌های بم، نرماشیر، ریگان، فهرج، شهداد و ارزوئیه است که یکی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان، برنامه ریزی جهت جایگزینی ارقام تجاری و نیمه خشک مانند پیارم و مجول در سطح استان است.

توسعه کشت ارقام تجاری و نیمه خشک خرما در استان کرمان

او بیان کرد: میزان سطح زیر کشت خرمای پیارم حدود 600 هکتار و خرمای مجول در سطح 40 هکتار است که در مناطق خرما‌خیز استان در سال‌های اخیر کاشت شده و سالانه حدود یک هزار و 200 تن محصول تولید و روانه بازار می‌شود.

لطفعلی زاده تصریح کرد: خرما یکی از محصولات مهم مناطق گرمسیری استان است که به لحاظ امنیت غذایی، اشتغال، درآمدزایی حفظ محیط زیست که از پیشروی کویر جلوگیری کرده است و توسعه پایدار کشاورزی یک محصول مهم و استراتژیک می‌باشد.

او بیان داشت: کیفیت مطلوب خرما استان ناشی از وضعیت مناسب آب و هوایی برای کشت و پرورش این گیاه است. همچنین ارزآوری، ایجاد اشتغال مولد به طور مستقیم و غیر مستقیم در صنایع جانبی و قابلیت رقابت در بازارهای جهانی از جمله مزیت‌های این محصول است

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 22
  • امروز: 34
  • دیروز: 328
  • هفته: 2,243
  • ماه: 6,028
  • سال: 22,210