آرامگاه مشهور ایلخانی کرمان در خطر نابودی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1531

  آرامگاه مشهور ایلخانی کرمان در خطر نابودی

یک باستان‌شناس در خبری اعلام کرد: شکاف در بدنه و گنبدخانه بنای مشهور ایلخانی در شهرستان انار استان کرمان گسترش پیدا کرده و این بنای ارزشمند را در معرض نابودی قرار داده است.

محمدرضا نسب‌عبداللهی گفت: این آرامگاه در بدنه، ایوان و گنبدخانه مدت‌هاست دچار شکاف شده است، اما تاکنون اقدامی برای جلوگیری از گسترش این شکاف‌ها انجام نشده و بیم آن می‌رود که آسیب‌ها، استواری بنا را به‌ویژه در گنبدخانه از بین ببرد.

به نقل از ایسنا، این باستان‌شناس افزود: گنبد این آرامگاه ایلخانی دارای معماری خاصی است و باید پیش از فروریختن، از سوی میراث‌فرهنگی و اوقاف برای مرمت آن اقدامات فوری انجام شود.

به گفته نسب‌عبداللهی، ساخت‌وساز غیراصولی در آرامگاه، تغییرات در کف‌سازی فضاهای داخلی و خارجی، مسدود شدن طاقچه‌های رواق‌های شرقی و غربی، از بین رفتن بخش زیادی از نقاشی‌های گنبدخانه بر اثر گچ‌کاری، تغییر ورودی مجموعه از جبهه غربی به جنوبی، تخریب بعضی از فضاهای اصلی بنا، تغییرات در ابعاد و اندازه‌های ورودی‌های فضاهای داخلی بنا، مسدودشدن روزنه‌های زیرگنبد، تخریب مقرنس‌های زیر گوشه‌سازی‌های گنبد، تغییر اعیان مجموعه و گسترش آن در جبهه جنوبی، تخریب دیوار اصلی جهت شرقی، تخریب سقف اتاق‌های طبقه اول برای ایجاد پلکان، اجرای اندود گچ روی تزئینات داخلی بنا، اجرای اندود گچ و خاک روی بدنه‌های داخلی رواق‌های شرقی و غربی و اجرای اندود سیمان بر روی کف‌پوش‌های داخلی و خارجی بنا» از جمله آسیب‌های انسانی است که در طول سالیان گذشته به این آرامگاه ایلخانی وارد شده است.

او گفت: مصالح اصلی این آرامگاه ایلخانی خشت و گل بوده است، اما حدود دهه قبل ساخت و سازهایی در آن انجام شد که بنا را از شکل و شمایل اصلی خارج کرد و منظر آن را از بین برد.

 این باستان‌شناس بیان کرد: این آرامگاه به نام «بشر حافی» شناخته می‌شود و به نظر می‌آید فردی که در این آرامگاه به خاک سپرده شده از مریدان بشر بن حارث، یکی از عارفان و صوفیان سرشناس قرن سوم هجری باشد.

 

البته بنا بر تصریح کتاب تاریخ بغداد از آثار قرن پنجم هجری، بشر بن حارث مشهور به بشر حافی که از عارفان و صوفیان زمان خود بود در سال ۲۲۷ هجری در بغداد درگذشت و در مزارستان باب حرب بغداد به خاک سپرده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :