چالش اصولگرایان بر سر انتخاب نماینده دولت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1070

کشمکش بر سر انتخاب استاندار کرمان بالا گرفت

چالش اصولگرایان بر سر انتخاب نماینده دولت

پس از انتشار خبری مبنی بر دیدار برخی از نمایندگان کرمان با وزیر کشور و گفتگو بر سر انتخاب استاندار حامیان دولت سیزدهم در استان به مساله واکنش نشان دادند، پورابراهیمی نشست خبری برگزار کرد و از دیدار نمایندگان دفاع کرد جلالی اما تصمیم نمایندگان را مصوبه مجمع نمایندگان ندانست

زکیه سلیمی 

گزارش 

انتخاب استاندار کرمان وارد فاز تازه‌ای شد. در حالی که هنوز تنها تکلیف استاندار ۲ استان مرزنشین کشور مشخص است اما فعالان سیاسی کرمان برای مشخص شدن تکلیف نماینده دولت در این استان شتاب بیشتری دارند.

انتشار  خبری غیررسمی  مبنی بر حمایت تعدادی از نمایندگان مجلس از استاندار فعلی کرمان برای ابقا در جلسه ای با وزیر کشور کافی بود تا برخی از اصولگرایان استان برای اعلام اعتراض، دست به کار شوند.

ابتدا لیدر این عده، حجت الاسلام عرب پور اعتراض خود به نمایندگان مبنی بر حمایت از زینی وند را اعلام کرد.

همین کافی بود که تعدادی از اصولگرایان حامی دولت سیزدهم دست به کار شوند و اعتراض خود را در اینستاگرام استوری کنند. این عده ماندن زینی‌وند را ادامه دولت روحانی می‌دانند و ماندن او را ادامه وضعیت موجود ارزیابی می‌کنند.

پورابراهیمی: پیشنهاد ما سردار معروفی است

اما چه چیز نمایندگان اصولگرای مجلس را مجبور کرده که از زینی‌وند حمایت کنند؟ 

حواشی پیش آمده پورابراهیمی یکی از دو نماینده حوزه انتخابیه کرمان و راور را به نشست مطبوعاتی کشاند تا پاسخ منتقدین همفکر خود را بدهد.

او گفت: در نشست با وزیر کشور، نمایندگان استان گفتند که اگر علاقمند هستید از نیروهای موجود استفاده کنید ما ممنوعیتی برای شما نمی‌گذاریم.

پورابراهیمی افزود: ما به دولت اعتقاد داریم و به وزیر کشور گفتیم ممانعتی در انتخاب استاندار برای کرمان نداشته و اگر سیاست شما این است که از نیروهای موجود در استان استفاده شود مشکلی در ابقای استاندار فعلی نداریم.

او ادامه داد: در بحث دوم بیان کردیم که اگر می‌خواهید تغییراتی ایجاد کنید پیشنهاد دادیم که سردار معروفی فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان به‌عنوان استاندار انتخاب شود که از افراد نزدیک به شهید قاسم سلیمانی است.

برخی اتاق تقسیم قدرت در استان راه‌اندازی کردند

پورابراهیمی با بیان اینکه بعضی‌ها اتاق تقسیم قدرت در استان راه‌اندازی کرده و بخشداران را هم انتخاب کردند که اصلاً قابل قبول نیست گفت: باید به تصمیم دولت احترام گذاشت و اجازه بدهید دولت کار خود را انجام دهد.

به نظر می‌رسد اصولگرایان که حالا با طیف‌های مختلف هم شناخته می‌شوند برای اجماع بر سر گزینه واحد اختلاف دارند. آنها به لحاظ گزینه‌ برای تصدی استانداری هم خیلی دست‌شان باز نیست. برای مثال برخی از چهره‌های شاخص این گروه بازنشسته هستند و قانون اجازه بکارگیری آنها را نمیدهد. از طرفی برخی از اصولگرایان پا به سن گذاشته هم آب‌شان با جوانتر‌ها در یک جو نمی‌رود. برای نمونه با مطرح شدن جواد وکیلی به جز گروهی از حامیان وی هیچ استوری برای حمایت از وکیلی بر سردر صفحات مجازی حامیان گفتمان اصولگرایی برافراشته نشد.

از سویی دیگر گزینه‌ای همچون بهنام سعیدی هم نتوانست دل تصمیم‌گیران ارزشی استان را ببرد. 

اشخاصی همچون جلال ماب و معروفی هم ترجیح دادند به نمایندگی دولت در استان کرمان دست رد بزنند.

اصولگرایان مجلس نشین، همچون حسن پور و زاهدی هم ترجیح دادن در صندلی نمایندگی مردم بمانند و سکان‌داری استانداری را نپذیرفتند.

تجربه‌ی سیستان و بلوچستان

سابقه انتخاب استاندار در سیستان و بلوچستان اما نشان از آن دارد که دولت سیزدهم مشورت نمایندگان استان، نماینده ولی فقیه و نهادهای امنیتی را می‌گیرد اما در تصمیم خود مستقل عمل می‌کند. اتفاقی که در مورد استاندار سیستان افتاد و با وجود مخالفت‌های درون استان سرپرست و قائم مقام وزارت  صمت دولت روحانی استاندار سیستان و بلوچستان شد.

اما حالا به نظر می رسد همه گزینه های مطرح شده تا کنون در حد گمانه زنی رسانه ای بوده است.

گروهی از نمایندگان از ماندن زینی وند حمایت می کنند هرچند زینی وند حمایت وحیدی وزیر کشور و محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور را نیز با خود دارد و در کنار آنها گروهی دیگری از نمایندگان نیز بر گزینه هایی چون صابری و رئوفی اصرار دارند، البته شنیده می شود ستاد آیت الله رئیسی و جریان پایداری در کرمان هم فقط مخالفت با ماندن زینی وند و گزینه های  راست سنتی دارند و هنوز  بطور جدی به معرفی گزینه ای  نپرداخته اند.

واکنش نماینده رفسنجان

در همین حسین امروز نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس تلویحا به اظهارات روز گذشته‌ی  پورابراهیمی واکنش نشان داد .

حسین جلالی گفت: دوره مدیریت رئیس قبلی مجمع به سر آمده و رئیس جدید هنوز تعیین نشده است و هم‌چنین مجمع مصوبه‌ای در خصوص معرفی گزینه‌های استانداری به وزارت کشور نداشته است.

او در توصیف انتخاب استاندار گفت: باید افرادی سکان مدیریت کلان استان‌ها را به دست بگیرند که با شاخص‌ها و ملاک‌های مورد نظر رئیس جمهور محترم و بدنه نیروهای انقلابی کشور تناسب داشته باشند و از تحرّک، پویایی و نشاط لازم برخوردار باشند.

زینی‌وند: نمایندگان را قسم دادم که برای ماندنم تلاش نکنند

پای زینی‌وند استاندار کرمان هم بالاخره به حواشی باز شد. پس از اظهارنظرهای رسمی و غیر رسمی نمایندگان و فعالان سیاسی او در دفاع از خود گفت:  ممکن است افرادی که در فضای عمومی اطلاع کافی ندارند، تصور کنند که استاندار تلاش بر ماندگاری دارد، اما همه آنهایی که باید بدانند و خداوند می‌داند که من تلاش بر رفتن می‌کنم، اما بر ماندن خیر.”

او گفت:  با هر ۱۰ نماینده استان کرمان تعامل دارم و هیچ تلاشی از سوی نمایندگان برای اصرار بر ماندن من در استان کرمان ندیده‌ام، خودم آن‌ها را قسم دادم که هیچ وقت این تلاش را نکنید.

به هر صورت بایستی منتظر ماند و دید بالاخره چه کسی در دولت رییسی استاندار کرمان می‌شود و اینکه آیا حامیان دولت سیزدهم اگر گزینه مد نظرشان منصوب شد با او همراه می شوند یا ساز مخالف خواهند زد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 77
  • امروز: 23
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,424
  • ماه: 7,834
  • سال: 25,867