روزهای پرنوسان بورس در نخستین ماه از فصل پاییز

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1094

روزهای پرنوسان بورس در نخستین ماه از فصل پاییز

بورس در مهرماه، روزهایی پرنوسان را پشت سرگذاشت، حاشیه‌های مربوط به کشف ماینر،  تغییرات مدیریتی در سازمان بورس، خروج نقدینگی، جدل بر سر حذف یا تداوم قیمت‌گذاری دستوری و احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از عواملی بودند که به تلاطم و نوسانات بازار سرمایه در نخستین ماه از فصل پاییز دامن زدند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، بازار سرمایه در ۶ ماه نخست سال رشدی نزدیک به ۶ درصد را تجربه کرد که این میزان، قدری پایین‌تر از انتظار فعالان بازار سرمایه بود.

به دنبال اعتراض سهامداران از روند بازار در ٦ ماه نخست سال، کارشناسان معتقد بودند که با توجه به روند نزولی شدید شاخص بورس در سال ٩٩، سهامداران نباید توقع رشد سنگین از بازار سهام داشته باشند، بلکه معاملات بازار باید در ابتدا به وضعیت ثبات دست پیدا کند و سپس در انتظار رشد شاخص بورس در این بازار بود.

آغاز رشد شاخص بورس از خردادماه

معاملات بورس پس از فراز و نشیب های بسیاری که در نخستین روزهای سال جاری تجربه کرد اما از خردادماه و با پایان یافتن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران، وارد مدار صعودی شد و به رشدی قابل توجه دست پیدا کرد.

با وجود امیدواری های ایجاد شده در بین سرمایه گذاران تحت تاثیر بازگشت رشد به معاملات بازار سهام، اما این بازار از شهریور ماه و به دلیل اعمال برخی از ریسک ها روند خود را تغییر داد و زمینه ورود دوباره شاخص بورس بر مدار نزولی فراهم شد.

 شتاب در افت شاخص بورس منجر به حیرت سهامدارانی شد که تحت تاثیر پیش بینی کارشناسان حاضر در بازار، آینده ای پررونق را برای این بازار متصور بودند و با گمان پایان یافتن روند نزولی شاخص بورس اقدام به ورود دوباره نقدینگی های خود به این بازار و سرمایه گذاری در بورس کردند.

در نخستین روزهای ورود شاخص بورس به مدار نزولی، کارشناسان ایجاد چنین روندی را در بازار بعد از رشدی که شاخص بورس از خرداد ماه تجربه کرد طبیعی دانستند، همچنین در کنار آن نیز یادآور این موضوع مهم شدند که سرعت افت شاخص بورس در چند وقت اخیر بیش از انتظارها بود و بازار نباید با چنین شتابی وارد مدار نزولی می شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 50
  • امروز: 160
  • دیروز: 349
  • هفته: 2,144
  • ماه: 5,865
  • سال: 22,008