تویسرکانی می‌تواند آغازگر مدیریت شهری کرمان به سمت درآمدهای پایدار باشد؟ یک‌هشتم بودجه امسال از طریق جذب سرمایه‌گذاران تأمین می‌شود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1755

تویسرکانی می‌تواند آغازگر مدیریت شهری کرمان به سمت درآمدهای پایدار باشد؟ یک‌هشتم بودجه امسال از طریق جذب سرمایه‌گذاران تأمین می‌شود
گزارش| مرضیه قاضی‌زاده
بودجه است که ریل توسعه شهری را می‌چیند. پول که نباشد تمام کارهای عمرانی لنگ می‌زند. ۵.۵ برابر شدن دریافتی شهرداری از مالیات بر ارزش‌افزوده نسبت به سال ۱۴۰۰ تا اینجا کار دستی به سروگوش آسفالت شهر کشیده است؛ اما همچنان کارهای عمرانی روند مناسبی ندارد. تا اینجای کار بودجه شهر کرمان متمرکز بر فروش زمین، بالابردن عوارض و مالیات بر ارزش‌افزوده بوده موضوعی که رئیس کمیسیون بودجه شهر آن را تأیید می‌کند، سایر روش‌ها از اوراق مشارکت و مهم‌تر از همه جذب سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های شهری سال‌هاست مغفول مانده. «کرمان نو» در این گزارش به دنبال این بود که خروجی فعالیت‌ها شهرداری در معرفی پروژه‌هایش چه در آیدکس چه در نمایشگاه‌های مختلف چه بود؟ این بار محمد امینی زاده در گفت‌وگو با «کرمان نو» اذعان دارد که برای اولین‌بار بیش از هزار میلیارد تومان برابر یک‌هشتم از بودجه قرار است از طریق جذب سرمایه‌گذاران تأمین شود.
زمین فروشی برای تامین بودجه، اصطلاحی بود که بیشتر در زمان سکانداری عالم‌زاده بر شهرداری کرمان شنیده شد. دوره ششم شورای شهر اما بر آن بود که وابستگی شهرداری را به فروش زمین کم کند و درآمدهای پایدار برای این سیستم ایجاد کند. درآمدهایی که از وابستگی شهرداری کرمان به افزایش عوارض شهری و افزایش عوارض پروانه ساخت بکاهد. اواراق مشارکت، تسهیلات و جذب سرمایه‌گذاران در پروژه‌های شهری از مهمترین این روش‌ها هستند.
روش‌هایی که حسین چناریان رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای شهر کرمان در گفت و گو با «کرمان نو» به صراحت تایید می‌کند که در ۳ سال گذشته شهرداری کرمان نتوانسته سهمی از این درامدها داشته باشد. او در این باره می‌گوید: «اگر بخواهیم روندی را از بودجه‌های مصوب سال‌های اخیر یا حداقل در این ۳ ساله گذشته شورای ششم بررسی کنیم باید بگوییم که مثل سنوات قبلش، سرمایه‌گذاری و سایر روش‌ها هیچ سهم و بخشی در تامین درامدها و منابع مورد نیاز شهردرای در اجرای بودجه و پیشرفت و توسعه شهر نداشته است.»
او اذعان دارد که با رویکردی که در شورای ششم وجود دارد، تاکید شده که بتوانیم یک روند نسبتا متعادلی در بحث عوارض با توجه به شرایط اقتصادی که در مملکت وجود دارد، به تصویب برسانیم و تاکید داشتیم که از سایر روش‌های تامین مالی استفاده کنیم. به گفته او در بودجه سال ۱۴۰۲ هر دو بخش سرمایه‌گذاری و تسهیلات در بودجه لحاظ شده است، به صورتی که ۱۰۰ میلیارد تومان از بودجه از طریق تسهییلات و ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر هم از طریق سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده بوده است که ۲ مصوبه سرمایه‌گذاری مشارکتی به شهردرای ابلاغ شده و بایستی اجرا میشده است. به گفته او اما امسال بناست تا بیش از هزار میلیارد تومان از بودجه ۷ هزار و ۸۳۱ میلیارد تومان شهر از طریق جلب سرمایه‌گذاری تامین شود، میزانی که تقریبا ۱۰ برابر سال قبل است .
محمد امینی‌زاده رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر کرمان در خصوص جزییات بودجه امسال به «کرمان نو» می‌گوید: «بودجه به گونه‌ای تنظیمش ده که فشاری روی مردم نباشد، سهم عوارض در بودجه امسال هزار میلیارد تومان است. سهم فروش زمین هم هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و میزان تامیمن از طریق جذب سرمایه‌گذار هم هزار میلیارد تومان دیده شده است.» به گفته او ۲ هزا رو ۳۰۰ میلیارد تومان از بودجه امسال هم از طریق عوارض ارزش افزوده و هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از طریق ماده ۱۰۱ که مربوط به عوارض تفکیک مجدد زمین در محدوده وحریم شهرهاست تامین خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 11
  • دیروز: 138
  • هفته: 749
  • ماه: 4,019
  • سال: 44,043