فقر الزاما فخر نیست !

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1108

فقر الزاما فخر نیست !

حمید حاجی زاده

یادداشت مهمان

درست همین لحظه که این متن را در ساعت ۱۴:۴۵ روز جمعه می نویسم شبکه خبرتلویزیون ایران در برنامه ی ایرانگردی نشان می دهد که گزارشگرش به روستاهای فوق العاده محروم استان سیستان و بلوچستان رفته است ولی آن چنان از خوبی های زندگی در طبیعت و دوری از امکانات شهرنشینی صحبت می کند که حتی به پاهای برهنه ی کودکان هم اشاره می کند و آن را نماد همزیستی با طبیعت می شمرد.

این هنرمندی تا آنجا پیش می رود که خانه های مردم را که از نی ساخته شده و فاقد اولین امکانات زیستی ( آب لوله کشی و برق و …..)  است را خوب می داند و از زن بلوچ که در گودالی نان می پزد تصویر گرفته و اصرار دارد اثبات کند که نداشتن آشپزخانه نه تنها ایرادی ندارد که عادت به طبیعت است. این در حالی است که آب برداشتن از گودال برای شرب را نشان می دهد و مردم را نشان می دهد که برای رسیدن به همان گودال هم یکساعت و نیم مسیر را طی می کنند.

این برنامه هوتک ( چاله های آبگیر) را نشان می دهد و بجای آن که از دستهای قطع شده ی بچه هایی که برای برداشتن آب گرفتار تمساح شده اند صحبت کند زندگی با آن ها را لذتبخش و مسالمت آمیز جلوه می دهد.

ثانیه های میلیونی رسانه ملی به پخش برنامه ای می گذرد که به این شکل تلاش دارد فقر مردم سیستان را تئوریزه کرده وجنبه های مثبت برای آن بسازد و به مدعیان اثبات کند که زندگی در این به اصطلاح روستا مزایای بسیاری دارد که مردم در شهرهای پیشرفته از آن محرومند.

این نگاه از یکطرف هدر دادن منابع ملی در ثانیه های میلیونی تنها رسانه ی ملی است و از طرفی هم توهین به شعور میلیونها بیننده است که از شبکه خبر انتظار پخش اخبار واقعی و تحلیل های قابل دفاع را دارند.

پیشنهاد می کنم ایشان و حامیان و همفکران محترمشان از تهران جمع کنند و شش ماه را در همان شرایط زندگی کنند و حالا که طبیعت نشینی اینقدر مزایا دارد و رایگان هم هست آن را از دست ندهند. از شما چه پنهان این پیشنهاد را برای مدیران ارشد و مرتبط با فقر مردم ، البته برای مدت محدود تری ، هم دارم و فکر می کنم مزایای بیشماری برای جامعه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 169
  • امروز: 191
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,571
  • ماه: 7,970
  • سال: 26,172