کارگران معدن آسمینون دوباره معترض شدند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1116

 کارگران معدن آسمینون دوباره معترض شدند

 یک روز بعد از انسداد جاده بین المللی منوجان-بندرعباس به واسطه تجمع کارگران معدن آسمینون همچنان تصمیمی در این رابطه گرفته نشد.

مرضیه قاضی‌زاده| کاغذ وطن

گزارش 

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان منوجان می‌گوید از سال ۹۸ تا به کنون هیچ اعتراضی از سمت کارگران این معدن در اداره کار من باب حقوق و هیچ مسئله دیگری صورت نگرفته. به گفته خسروی از لیست خواسته‌های کارگران که در تاریخ اردیبهشت ماه ۹۹در کمیسیون کارگری مطرح شده تمامی برآورده شده و حقوق هیچ یک از این کارگران زیر ۶میلیون تومان نیست

 کارگران معدن آسمینون منوجان صبح روز گذشته جاده بین المللی منوجان-بندرعباس را مسدود کردند. این دومین تجمع اعتراضی در سال جاری است  که با مسدود کردن راه همراه بوده.همزمان با این اعتراضات شورای تامین به ریاست فرماندار منوجان نیز تشکیل شده که البته هیچ مصوبه‌ای در این رابطه نداشته است. پیگری‌های «کاغذ وطن» از محمد محمودی، فرماندار منوجان نیز گویای این است که تا عصر سه‌شنبه هیچ تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

  اواخر اردیبهشت ماه امسال بود که سه روز تونل هرمزگان – منوجان مسدود ماند. موضوعی که کار را به خط و نشان استاندار کشید. زینی وند گفته بود:« راهبندان و این‌گونه تجمعات تعرض به حقوق عمومی است و همانگونه برای دستیابی به حقوق کارگران حمایت کردیم، همین جا اعلام می‌کنم بستن جاده از جرایم خطرناک است.» اعتراضات در نهایت با پادرمیانی و وعده حل مشکل حقوق و امنیت شغلی کارگران حل و فصل شد. مالک معدن ۳۰اردیبهشت ماه به همراه رییس سازمان صمت جنوب و سایر مسئولان در جمع کارگران حاضر شده بود.  مسلم مروجی گفته بود که کارگر و کارفرما حرف همدیگر را بهتر می‌فهمند، بعد هم از وعده تکراری حل مشکلات گفته بود:« مطالبات کارگران حل و فصل شده و در یک کلام می‌گویم بین کارگران و کارفرما آشتی به وجود آمد.»

تغییر شیوه اعتراض: از تجمع مقابل استانداری تا بستن راه

این آشتی اما چندان دوام نداشت. معدن آسمینون منوجان تق و لق است. این را کارگرانی می‌گویند که بعد از تعطیلات عید۱۴۰۰ به محل کارشان برگشتند که فهمیدند از کار بیکار شدند .هزارو ۲۰۰نفری که آن زمان به واسطه تعطیلی کارخانه به بهانه نبود سیمان به سمت اداره کار و دریافت حقوق بیکاری راهیشان کردند. خواسته‌های کارگران همان خواسته‌های یک سال قبل است: امنیت شغلی، حقوق مشخص و منصفانه  و طرح طبقه بندی مشاغل.

شیوه اعتراضات اما از سال ۱۴۰۰به بعد تغییر کرده. تا سال ۹۹کارگران خواسته هایشان را به صورت مسالمت آمیز و با تجمع در مقابل استانداری بیان می‌کردند. ۱۵دی ماه ۹۹یکی از همین مواقع بود. کارگران با بنری با عکس ریاست جمهوری مقابل استانداری تجمع کرده بودند. روی بنر با خط درشت و خوانا نوشته شده بود: «بالاترین تولید کننده کرومیت در خاورمیانه اما پایین ترین حقوق و مزایای کارگری» این اعتراض سه ماه قبل از تعطیلی یک باره کارخانه و از کار بیکار شدن‌شان بود.

تعریف مسیر جایگزین برای رانندگان

شیوه اعتراضات از بعد از این تعطیلی و از کار بیکار کردن یکباره کارگر تغییر کرد. این دومین تجمع اعتراضی  است که همراه با بستن جاده اتفاق می‌افتد. صبح روز گذشته راهداری با صدور اطلاعیه ای از انسداد کامل مسیر خبر داد و بعد هم مسیر جایگزین را تعریف کرد:«رانندگان می‌توانند از مسیر جایگزین کهنوج- زیارتعلی -رودان یا کهنوج منوجان هشت بندی رودان تردد کنند.»

اعتراضات از روز دوشنبه شروع شد

اعتراضات اگر چه از روز گذشته با بستن جاده بین‌المللی منوجان-بندرعباس نمود عینی پیدا کرده. اما به گفته اصغر حیدری، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان منوجان این اعتراضات از روز دو شنبه و همزمان با دست از کار کشیدن کارگران این معدن آغاز شده است. خواسته اصلی کارگران اصلاح طرح طبقه بندی مشاغل است. مسلم مروجی، رییس سازمان صمت جنوب کرمان در همین رابطه به «کاغذ وطن» می‌گوید:«اعتراضات به خاطر مطالبه حقوق و سختی کار است. بار قبل که اعتراض داشتند بحث‌های فنی هم مطرح بود که سازمان صمت پای کار ایستاد و مشکل معدن برطرف شد اما این اعتراضات صرفا به خاطر مطالبات کارگی و خصوصا طرح طبقه بندی مشاغل است که من روز گذشته که با مدیر شرکت گفت و گو کردم به من گفته شد که طرح را تحویل اداره کار دادند و روند طبیعی طرح در حال طی شدن است.»

طرح اصلاح طبقه بندی مشاغل مرداد ماه امسال به اداره کار تحویل داده شده است. رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان منوجان در این باره به «کاغذ وطن» می‌گوید:«کارفرما از مردادماه  موافقتش را با اصلاح طرح طبقه بندی مشاغل اعلام کرده و این طرح باید در وزارتخانه پیگیری شود و روال قانونی در حال طی شدن است اما متاسفانه کارگر بد بار امده. کارگر قانون را قبول ندارد و اعتراضشان را با بستن جاده نشان می‌دهند.»

حقوق هیچ کارگری زیر ۶میلیون تومان نیست

خسروی مدعی است که از سال ۹۸ تا به کنون هیچ اعتراضی از سمت کارگران این معدن در اداره کار من باب حقوق و هیچ مسئله دیگری صورت نگرفته. به گفته خسروی از لیست خواسته‌های کارگران که در تاریخ اردیبهشت ماه ۹۹در کمیسیون کارگری مطرح شده تمامی برآورده شده و حقوق هیچ یک از این کارگران زیر ۶میلیون تومان نیست:«در این مجموعه حداقل حقوق معدنکاران بابت ۶ساعت کار مبلغ ۶میلیون تومان است و معوقاتشان هم فقط یک ماه عقب افتاده است، در این اعتراض عوامل پشت پرده دخیل هستند و باید به این موضوع رسیدگی شود.»

 رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان منوجان معتقد است که این اعتراضات  نتیجه تحریک کارگران توسط شخص یا اشخاصی صورت گرفته:«راستش را بخواهید این اعتراضات نتیجه  دخالت بی جا هست، با توجه به اینکه معدن همجوار هرمزگان و کرمان است و ۷۵درصد نیروها هم رودانی هستند این افراد تحت تاثیر تحریک‌هایی از شهرستان های همجوار قرار گرفتند و فکر می‌کنند که اگر به این شیوه اعتراض کنند، کارشان پیش می‌رود.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 19
  • امروز: 16
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,926
  • ماه: 7,564
  • سال: 25,128