رئیس اتاق بازرگانی کرمان: اجرای بخش‌نامه جدید نیمی از کارت‌های بازرگانی استان را باطل می‌کند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1556

رئیس اتاق بازرگانی کرمان: اجرای بخش‌نامه جدید نیمی از کارت‌های بازرگانی استان را باطل می‌کند
گزارش| اتاق کرمان
رئیس اتاق بازرگانی کرمان در پیش جلسه ستاد عالی پسته گفت: اجرای بخشنامه جدید مبنی بر “تعلیق کارت‌های بازرگانی با بازگشت ارز کمتر از ۶۰ درصد و عدم رفع این تعهد در مدت یک ماه”، بیش از ۵۰ درصد کارت‌های بازرگانی استان کرمان را باطل می‌کند.
سیدمهدی طبیب زاده، افزود:صدور این بخشنامه‌ها بر مشکلات صادرات استان افزوده و اجرای آن صادرات استان را با مشکل جدی روبرو خواهد کرد. وی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری جلسه تاثیرگذار ستاد عالی پسته، با مصوبات مناسب برای کشاورزی و صادرات کشور و استان انجام شده و امیدواریم با اولویت بندی مباحث بتوان تغییرات اساسی را در این حوزه ایجاد کرد.
تاثیر مسئله تعهد ارزی بر قیمت پسته
در ادامه این نشست رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان گفت: بزرگترین مشکل ما برگشت محدودیت‌های تعهد ارزی است که تاثیر خود را بر روی صادرات گذاشته و به نظر می‌رسد اگر نماینده بانک مرکزی در جلسه ستاد عالی پسته حضور نداشته باشد و تصمیمی در این رابطه گرفته نشود، این نشست تاثیری برای پسته نخواهد داشت.
سیدمحمدرضا ترابی موسوی، با بیان اینکه حل نشدن مسائل تعهد ارزی بر روی قیمت محصول پسته نیز تاثیرگذار خواهد بود، افزود: با توجه به حجم مناسب تولید پسته در سال جاری، صادرکنندگان نیاز به تامین مالی تسهیلات سرمایه در گردش دارند که امیدواریم این موضوع نیز پیگیری و برای آن تصمیمی اتخاذ شود. وی ادامه داد: تسهیل در روند صادرات توسط دستگاه‌های جهاد کشاورزی، استاندارد و غذا و دارو و همچنین موضوع انتقال آب از مزارع کم بازده به مزارع پربازده می‌تواند از مباحث مطرح شده در نشست ستاد عالی پسته باشد.
حل مسئله استاندارد اجباری برای صادرات پسته
در ادامه رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق کرمان بیان کرد: در حال حاضر مشتریان چینی متقاضی و خریدار پسته ایران هستند و اگر وضعیت کارت های بازرگانی و تعهدات ارزی تعیین تکلیف نشود، صادرکننده معتبر و خوشنام نمی تواند پسته را صادر کند. محمدعلی محمد میرزائیان خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود برای برگزاری نشست ستاد عالی پسته کشور، استاندار کرمان طی درخواستی مکتوب از بانک مرکزی، خواستار برگزاری جلسه مربوط به تعهدات ارزی پسته شود و نمایندگان همه استانهای پسته خیز نیز در این جلسه حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: مسئله مهم دیگر موضوع استاندارد و الزام انجام یک سری آزمایش ها مانند آفلاتوکسین است که این مسئله صادرات را متوقف کرده و در حال حاضر برخی محموله های صادراتی در مرزهای کشور به دلیل انجام آزمایش ها ۷ روز متوقف شده‌اند. محمد میرزائیان، با اشاره به اینکه فقط صادرات پسته به اتحادیه اروپا ملزم به داشتن استاندارد مربوط به آفلاتوکسین است، اظهار کرد: چرا وقتی کشورهایی مانند روسیه، ترکیه و کشورهای آسیای میانه از ما نتایج آزمایش‌هایی مانند میزان افلاتوکسین در محصول را نمی‌خواهند چرا باید در کشور نسبت به این موضوع سخت گیری و از صادرات آن جلوگیری شود؟ رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق کرمان گفت: اگر موضوع استاندارد اجباری برای صادرات پسته حل نشود، پسته‌های امسال صادر نمی‌شوند و قیمت پسته نیز بشدت کاهش خواهد یافت.
نگاه بسته در سیاست تعهد ارزی صادرات
در ادامه این نشست عضو هیات رئیسه اتاق کرمان گفت: در نشستی که با رئیس کل بانک مرکزی و معاون ارزی ایشان و همچنین معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه با نمایندگان بخش خصوصی شامل اتحادیه صادرکنندگان خشکبار و اتاق بازرگانی برگزار شد درخواست لغو تعهدات ارزی برای صادرات محصولات کشاورزی مطرح شد که متاسفانه با این موضوع موافقت نشد. آرش علوی اظهار کرد: در این نشست عنوان شد لیستی از صادرکنندگانی که موفق شده اند ۲۰ یا ۳۰ درصد تعهدات ارزی خود را رفع کنند و مورد تائید مجموعه های بخش خصوصی باشد، ارائه شود که پیگیر رفع مشکلات صادرات آنها شوند.
به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان،وی تصریح کرد: بزرگترین مانع قانونی پیش روی مسائل تعهدات ارزی، مبنای سختگیرانه در قانون مبارزه با قاچاق پول و ارز است که اصلاح آن باید توسط جهاد کشاورزی، بانک مرکزی و مجلس پیگیری و مذاکرات لازم انجام شود. علوی، بیان کرد: این مسئله باید در کوتاه مدت و بلندمدت حل شود و بانک مرکزی در این زمینه اختیارات کمی را داراست. عضو هیات رئیسه اتاق کرمان ادامه داد: شاید بتوان با برگزاری جلسات و پیگیری های بسیار، فرصتی برای رفع تعهدات ارزی سال های گذشته به وجود آید اما در مورد تعهدات ارزی آینده و ایجاد روش‌هایی برای برگشت قاعده مند ارز با قیمت واقعی بازار آزاد، به نظر مقاومت های بسیاری وجود دارد.
اخیراً طی نامه‌ای از معاونت برنامه‌ریزی و مقررات سازمان توسعه تجارت خطاب به مدیران سازمان‌های صمت خواسته شده تا کارت‌های بازرگانی که بازگشت ارزش آنها کمتر از ۶۰ درصد باشد، تعلیق شوند. اتفاقی که آرش علوی، عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی کرمان معتقد است در صورت اجرا در کرمان، صادرات را از استان خارج می‌کند.
آرش علوی، در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خطاب به مسئولان استانی با بیان اینکه وقتی اتفاقی برای گل‌گهر و مس می‌افتد، همه مسئولان پیگیری می‌کنند، گفت: صادرکنندگان خرد رها شده‌اند و از سال ۹۷ درگیر بحث تعهد ارزی هستیم و با ۶ وزیر و چهار رئیس‌کل بانک مرکزی صحبت کردیم و نیازمند حمایت مسئولان استانی هستیم.
عضو هیئت‌رئیسه اتاق کرمان در این جلسه متذکر شد که اگر مسئولان استانی دراین‌رابطه کمک نکنند صادرات استان با این نامه جدید از استان خارج می‌شود و احتمالاً افراد به سمت کارت‌های اجاره‌ای می‌روند.
پیش‌تر مهدی حسینی‌نژاد، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای به استاندار کرمان خواستار نوشتن نامه‌ای توسط استاندار به رئیس‌کل بانک مرکزی شده است. در این نامه قید شده است که از بین ۳۹۶ صادرکننده استان، ۲۰۸ شخص حقیقی و حقوقی رفع تعهد ارزی‌شان زیر ۶۰ درصد است که دچار مشکل خواهند شد.
گفتنی است در این نشست مسائلی مانند تعلیق چند ماهه صادرات برای صادرکنندگانی که برای بار دوم محموله برگشتی دارند؛ درخواست دریافت پروانه بهره برداری صادرکنندگان از وزارت بهداشت؛ حل مشکل قطعی برق ترمینال های پسته برای کاهش سموم افلاتوکسین در محصول پسته و درخواست لغو الزام به داشتن شماره شناسه(QR code) برای تمامی محصولات صادراتی؛ مطرح شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 16
  • امروز: 29
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,608
  • ماه: 7,862
  • سال: 25,716