کنترل فرونشست در استان کرمان با کاهش برداشت آب‌های زیرزمینی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1118

کنترل فرونشست در استان کرمان با کاهش برداشت آب‌های زیرزمینی

مدیرکل زمین ‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی استان کرمان گفت:برای کنترل شرایط و کاهش فرو نشست،کشاورزان باید همکاری کنند تا برداشت از منابع آب زیرزمینی کاهش پیدا کند و به موازات آن مسئله طرح انتقال آب با جدیت پیگیری شود تا منابع آب مطمئن‌تری در استان فراهم شود.

علی رشیدی با بیان اینکه فرونشست از جمله مسائلی است که طی چند سال اخیر تقریبا بحرانی شده است، گفت:علت خاص این امر به دلیل بهره‌برداری بیش از اندازه از منابع آب زیرزمینی است.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی استان کرمان با اشاره به اینکه برخی از کشورها،مسئله فرونشست را زودتر از ما تجربه و آن را مدیریت کرده اند،ابراز‌کرد:در کشور و استان ما عمده برداشت منابع آب زیرزمینی است و این اقدام موجب به هم خوردن میزان بیلان آب‌ها زیرزمینی شده است و از سوی دیگر خشکسالی‌های سالیان اخیر مزید بر علت کسری مخزن و کمبود منابع آب زیرزمینی و در نتیجه نشست زمین،ایجاد درز و شکاف‌هایی شده که بر روی سطح زمین رویت می‌شود.

او تصریح‌کرد:استان کرمان در زمینه فرونشست سابقه دیرین دارد و این مسئله در کشور اولین بار در استان کرمان در سال ۱۳۴۶ در دشت رفسنجان گزارش شده است و در دشت‌های شمالی استان کرمان در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ نیز در شهرستان‌های سیرجان،رفسنجان،زرند و در اواخر دهه ۷۰ نیز در دشت‌های جنوبی استان به دلیل توسعه کشاورزی و برداشت بی‌رویه از منابع آب در دشت‌های جنوب و شرق استان مسئله فرونشست را تجربه کرده‌اند. او اظهار‌کرد:در حال حاضر بیشترین میزان فرونشست را در مناطق ارزوئیه و عنبرآباد داشته‌ایم همچنین در مناطق دشت جنوب کرمان در باغین،دشت چاری و دیگر مناطق چندین سال درگیر مسائل فرونشستند که در۲سال اخیر میزان این مسئله تشدید شده است. او ادامه‌داد:مناطقی که درگیر فرونشست هستند،تمام ابنیه و سازهای آن نیز تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و در این بین برخی از مناطق روستایی و شهرها بیشتر از این مسئله متأثر شده‌اند. رشیدی با اشاره به اینکه بر‌اساس مطالعات سازمان زمین شناسی،بیشترین میزان فرونشست در دهه ۸۰ مربوط به دشت رفسنجان با حدود ۳۰سانتیمتر برای یک دوره اندازه‌گیری بوده است،عنوان‌کرد:در عنبرآباد میزان فرونشست ۱۸ سانتیمتر و ارزوئیه ۱۳ سانتیمتر داشته‌ایم.

مدیرکل زمین ‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی استان کرمان ابراز‌کرد:اینگونه نیست که امسال اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی داشته باشیم و بلافاصله اثر فرونشست را مشاهده کنیم؛چرا که این اثر با تاخیر چند ساله خود را نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه باید تمهیداتی برای کنترل فرونشست اندیشیده شود و کنترل مصرف،تنها راه چاره است تصریح کرد: وضعیت استان ما خشک است و از شمال تا جنوب استان نیز کشاورزی انجام می‌دهند و استفاده از منابع آب زیرزمین وجود دارد و در این شرایط باید تکالیفی که برای استان در سند ملی سازگاری با کم آبی آمده، انجام شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 30
  • امروز: 55
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,634
  • ماه: 7,888
  • سال: 25,742