صف نفت به شرق کرمان رسید

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1122

صف نفت به شرق کرمان رسید

 الهام پی‌پَر

گزارش 

اختلال در نحوه توزیع فرآورده های نفتی در جنوب کرمان در حالی ادامه دارد که حالا مردم در شهرستانهای شرقی استان نیز برای تهیه نفت صف کشیده اند.

عدم تکمیل شبکه سراسری گاز در جنوب و شرق استان کرمان موجب شده است در حالی که بسیاری از مردم کشور سال ها قبل استفاده از نفت را کنار گذاشته و فراموش کرده اند اما مردم محروم این مناطق برای تهیه یک سیلندر گاز و یا چند لیتر نفت سهمیه بندی شده همچنان در صف های طولانی در شرایط کرونایی در انتظار باشند.

نکته قابل توجه اینکه با وجود پیگیری های رسانه ها و وعده های گاه و بی گاه مسئولان اما اقدام مناسبی برای اصلاح سیستم توزیع نفت انجام نشده است.

خبرنگار ما چند روز قبل در گزارشی تحت عنوان «صف های طولانی گازوئیل در جنوب کرمان/ سوالی که باید بررسی شود» مشکل توزیع نفت و گاز را در شهرستانهای جنوبی استان پیگیری کرد اما تا امروز هیچ اقدامی برای رفع صف های طولانی انجام نشده است و مردم شهرستان های مختلف به خصوص جیرفت و عنبرآباد و روستاهای مختلف این منطقه بخشی از روز خود را در صف های طولانی می گذرانند که اکثرا بی نتیجه می ماند.

در هوای سرد روزها باید در صف های بی حاصل منتظر باشیم

حالا خبرها از وجود صف های طولانی تر در شرق استان و به خصوص در شهرستان ریگان خبر می دهد. مریم صولتی یکی از شهروندان ریگانی است که به خبرنگار ما گفت: در این هوای سرد پاییز هیچ وسیله ای برای گرم کردن خانه ام ندارم و اگر اینگونه پیش برود باید هیزم جمع کرده و خانه ها را گرم کنیم.

وی افزود: سه هفته است من در ادارات مختلف سرگردان شدم از فرمانداری به بخشداری می روم و هیچ کاری نمی شود و فقط یک پرونده آبی رنگ زیر بغلم داده اند، آیا تامین سوخت سهمیه ای برای من که یک زن سرپرست خانوار هستم و چندین فرزند کوچک دارم کار مشکلی است.

وی ادامه داد: من نمی دانم این کامپیوترها و اینترنتی که مقابل این افراد است برای چیست، مگر قرار نبود دولت الکترونیک داشته باشیم پس چرا پرونده سازی می کنند و مردم را در صفهای طولانی از این اداره به یک اداره دیگر می فرستند.این شهروند می گوید: من سه بچه یتیم دارم و هر روز باید با این وضعیت کرایه های سنگین به این ادارات بروم و کارم هم راه نمی افتد.

وی گفت: در این سرمای کویر کجا بروم، بچه هایم را چگونه گرم کنم اینکه به هر خانوار یک سهمیه تعلق بگیرد و در مراکز مشخص توزیع شود چه کار مشکلی است که مسئولان در اجرای دقیقش مانده اند؟ یکی دیگر از ساکنان شهرستان ریگان در گفتگو با بازار می گوید: سه روز است از روستای «کوه شاه» به شهر ریگان می آیم که بتوانم مشکل نفت را برطرف کنم اما هنوز هم سرگردان هستم.

یک هفته انتظار برای دریافت سوخت

فاطمه ادامه داد: متاسفانه امروز وقتی به اداره مربوطه مراجعه کردم حجم زیادی از پرونده ها را بیرون انداختند و گفتند صاحبان این پرونده ها هفته آینده مراجعه کنند! من با اعضای خانواده ام باید یک هفته دیگر در سرما صبر کنیم تا مشکل این ادارات رفع شود؟ این چه نوع برنامه ریزی است.

وی گفت: در این سرمای طاقت فرسا آیا مسئولان این ادارات هم در خانه هاشان نفت ندارند؟ از مسئولان استان می خواهیم سری به شهرستان بزنند و مشکلات را بررسی کنند و دلیل تعلل در انجام فوری کارها را جویا شوند.

هر روز می گویند سیستم قطع است

ابراهیم محمدی یکی دیگر از شهروندان ریگانی است که به خبرنگار ما اظهار کرد: هر روز می گویند سیستم ما قطع است! این چه سیستمی است که همیشه قطع است؟ در این سرما چرا باید مردم در صفهای طولانی و متراکم ساعتها معطل بمانند و بعد از مدتی پرونده ها را بیرون بریزند و بگویند سیستم قطع است و بروید و چند روز دیگر بیایید. مسئولان می دانند که رفت و آمد از یک روستاها که راه آسفالت ندارد و برای مردمی که ماشین ندارند یعنی چه؟

وی ادامه داد: مردم در این جاده ها که فقط با موتور می توان در آنها رفت و آمد کرد، هر روز باید تردد کنند که شاید بتوانند مشکل نفت را حل کنند. سه هفته است باید بروم و بیاییم اما کاری نشده است.

حسن سبحانی یکی دیگر از شهروندان ریگانی است که گفت: سه هفته قبل پرونده ام را تحویل دادم امروز که مراجعه کردم پرونده ها را در سالن ریختند و گفتند هر کس پرونده اش را بردارد و دو هفته دیگر مجدد مراجعه کند، هیچ کس هم جوابگو نیست.

مشکل به زودی رفع می‌شود

فرماندار ریگان نیز در این خصوص گفت: با توجه به اینکه در شهرستان ریگان ناحیه نفت وجود ندارد قبلا مردم باید برای رفع مشکلات به شهر بم می رفتند و ۱۰۰ کیلومتر راه را باید طی می کردند.

امین باقری افزود: از سال گذشته برنامه ریزی کردیم برای اینکه مردم مشکلاتشان حل شود، این خدمات را به شهر ریگان آوردیم.

وی در خصوص صف های طولانی و شیوع کرونا گفت: طبق آخرین تصمیم قرار شد عاملان فروش نفت به رابطان بین مردم و شرکت نفت تبدیل شوند و دیگر مردم به آنها مراجعه کنند و ان شاالله ظرف چند هفته به مشکلشان رسیدگی می شود.

وی گفت: اگر نیاز باشد تعداد کارمندان را افزایش می دهیم و حتی خدمات را بم ارائه می دهیم که طی یکی دو هفته مساله را جمع کنیم که کردم از این نگرانی خارج شوند.

مردم ریگان که یکی از محروم ترین مناطق کشور است این روزها با مشکلات زیادی در زمینه خدمات زیر ساختی مواجه هستند که رفع آن ها به تامین اعتبار ویژه از سوی دستگاه های بالا دستی برای خدمات رسانی به مردم بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 12
  • دیروز: 92
  • هفته: 1,247
  • ماه: 4,757
  • سال: 17,496