محصولات کشاورزی مرجوعی؛

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1140

محصولات کشاورزی مرجوعی؛

سمی فقط برای همسایه

اعظمی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس: بدون شک بعضی محصولات کشاورزی مصرفی مردم سالم نیست 

و این ماجرای برگشت خوردن باز هم تکرار خواهد شد.

محصولات کشاورزی همچنان برگشت می‌خورند. به همان دلیل سابق؛ باقیمانده سموم. قصه تکراری که یک بار با فلفل دلمه‌ای، بار دیگر با کیوی و یک بار هم با سیب زمینی خود را در خبرها بازارهای صادراتی ایران نشان می‌دهد . واکنش جهاد کشاورزی اما نسبت به این موضوع تکذیب بود. معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی که درهمان روزها اول ایران را جزو کشورهایی قلمداد کرد که کمترین مصرف کود شیمیایی در واحد سطح را دارند. روز گذشته اما اعظمی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس به صراحت اعلام کرد که بدون شک بعضی محصولات کشاورزی مصرفی مردم استاندارد کافی نداشته و سالم نیست.

اولین موضوع گیری نسبت به مرجوع شدن محصولات کشاورزی از سمت جهاد کشاورزی بود. محمدمهدی برومندی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی 24 آذرماه اطمینان داده بود که تمامی محصولات تولیدی ایران در سلامت کامل‌اند. او گفته بود:« کمترین مصرف کود شیمیایی در واحد سطح را در دنیا سوریه و مراکش دارند و پس از این کشورها ایران در رتبه سوم قرار دارد و مصرف کود در ایران از کشورهای اروپایی و بسیاری کشورهای دیگر کمتر است. اطمینان می‌دهم که محصول کشاورزی و غذای ایران در سلامت کامل است و برخی صحبت‌های مطرح شده در خصوص غیراستاندارد بودن محصولات و میزان نیترات در محصولات کشاورزی کاملاً بی اساس است.»

او حتی در مورد تولیدات گلخانه ای تضمین داده بود:« محیط‌های گلخانه‌ای مسئول فنی هستند و نظارت کلی بر این تولیدات صورت می‌گیرد.»

 سازمان حفظ نباتات اما با این اطمینان پاسخ نمی‌دهدو واکنش سازمان غذا و دارو نیز همچنان سکوت است. حسین عزیزی، مدیرکل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که مگر وزارت بهداشت مسئول سلامت مردم نیست و چرا اختلاف نظر درباره سلامت محصولات کشاورزی ایرانی وجود دارد؟ گفته بود: همه این مسائل فعلا به جهاد کشاورزی مربوط است و باید از آنها بپرسید. اگر هم قرار است هماهنگی صورت بگیرد باید جلسه برگزار شود که طول می‌کشد و فعلا تمام مسئولیت‌های این موضوع با جهاد کشاورزی است.

*در مورد بازگشت محصولات برای باقیمانده سموم بزرگنمایی شد

 این گفته 21 آذرماه بیان شده بود و۱۵روز بعدش هم شاهپور علایی مقدم، معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، پررنگ شدن خبر برگشت این محموله‌ها از بازارهای صادراتی را فضاسازی رسانه‌ای برای مقاصد خاص تلقی و تأکید می کند علت اصلی مرجوع شدن اینگونه محموله‌ها تغییر و به‌روزرسانی قوانین و مقررات کشورهای هدف صادراتی و ناهمخوانی محصولات کشاورزی صادر شده با قوانین و مقررات جدید بوده است. 

 او 6دی ماه گفته بود:« سالانه ۱۲۰میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی، دام، طیور و شیلات در ایران تولید می شود که بخشی از آن صادر می‌شود. در نتیجه، در تولید محصولات کشاورزی، تازه کار نیستیم و از نحوه استفاده مناسب از سموم برای تولید این نوع محصولات اطلاع داریم.  در مورد مرجوع شدن برخی محموله‌های صادراتی محصولات کشاورزی بزرگ‌نمایی می شود. از ابتدای امسال تاکنون ۴.۵میلیون تن محصولات مختلف کشاورزی به بازارهای هدف مانند کشورهای اوراسیا، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و… صادر شده است. اگر در زمینه کنترل دوره باقیمانده سموم یا مواد شیمیایی روی محصولات کشاورزی سوء مدیریتی وجود داشت، باید این موضوع در همه محصولاتی که صادر می شود، مشهود باشد.»

در تازه‌ترین واکنش ها، اما  مجمع ملی سازمان های مردم نهاد در نامه ای به رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، ضمن گوشزد کردن وظایف سازمان حفظ نباتات، خواستار اقدام سازمان بازرسی کل کشور در برخورد با این موضوع شده است.

*برگشت محصولات کشاورزی به همین جا ختم نمی‌شود

روز گذشته اما در نهایت ذبیح الله اعظمی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس از ناسالم بودن محصولات برگشت خورده گفت. او در این رابطه گفته است: «بدون شک بعضی محصولات کشاورزی مصرفی مردم استاندارد کافی نداشته و سالم نیست و این ماجرای برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران در آینده نزدیک باز هم تکرار خواهد شد.»

ذبیح الله اعظمی در مورد سیب‌زمینی‌های برگشت خورده از ترکمنستان گفت: «متأسفانه تولیدکنندگان عمده ما، اصول حرفه‌ای کاری را رعایت نمی‌کنند چرا که سازمان یا نهادی تا به حال از آنها نخواستند که این اصول را رعایت کنند. به عبارت دیگر فشاری از سوی وزارت جهاد کشاورزی یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روی آنها نبوده است؛ بنابراین، تولیدکنندگان به میزان دلخواهشان کود دادند. گویا سیب زمینی‌های برگشت خورده از ترکمنستان نیترات زیادی دارد.»

به گفته عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس ۱۵ یا ۲۰ سال پیش هم سیب زمینی‌هایی که به آذربایجان فرستادیم، برگشت خورد. او در طی صحبت‌هایش اشاره ای هم به مصرف گسترده این محصولات ناسالم در کشور کرده:« تنها مسئله صادرات این محصولات نیست. بحث اصلی مردم خودمان هستند که باید این کالاها را مصرف کنند. ما باید دلمان برای خودمان بسوزد.»

پیش از این عباس صمدی، کارشناس ارشد گیاه پزشکی و کارشناس سموم کشاورزی در خصوص عودت محصولات کشاورزی به دلیل احتمال وجود باقی‌مانده سموم بر آنها، به «پیام‌ما» گفته بود: «سالهاست که ما این موضوع را گوشزد می‌کنیم و از کشاورزان می‌خواهیم که در مصرف سموم دقت کنند. این موضوع مثل یک بمب ساعتی در جامعه است که باعث افزایش سرطان می‌شود. بهتر است بگوییم شده است. در جامعه کوچک اطراف خودمان می‌بینیم که کسی نیست که یکی از اطرافیانش درگیر با سرطان نباشد. بخشی از این موضوع به استفاده از سموم در کشاورزی بر می‌گردد. سمومی که استفاده از آنها رشد محصول، میزان محصول و کیفیت آن را -در ظاهر- افزایش می‎دهد اما به همان میزان از سلامت آن کاسته می‌شود.»

به گفته این کارشناس ارشد گیاه پزشکی مصرف سموم خطرناکی مثل مالاتیون یا پرمترین یا کودهای نیتراته، تبعات بسیار خطرناکی دارند و منجر به سقط جنین و سرطان خواهد شد. او در این باره گفته است:«نیترات یکی از عوامل اصلی سقط جنین است. یکی از عوامل اصلی سرطان روده و دستگاه گوارش در ایران وجود نیترات عنوان شده است. جامعه پزشکی هم این موضوع را تایید کرده است. هر ذره از این سموم که وارد بدن فرد می‌شود در بخشی از بدن جذب بافت‌های چربی می‌شود و به مرور تشکیل توده می‌دهد و بعد از مدتی هسته اصلی بیماری‌ سرطانی را تشکیل می‌دهد. اختاپوس سموم محصولات کشاورزی در جامعه به شکل وحشتناکی در حال رشد است. گلخانه‌هایی که در اطراف شهرها می‌بینیم مرکز تولید مرگ هستند. چون هیچ نظارتی روی چگونگی تولید محصولات در آنها صورت نمی‌گیرد» صمدی معتقد است که ماجرای سموم به همین جا ختم نمی‌شود:«آسیب‌های وارد شده به سلامت مصرف کننده تنها بخشی از تبعات مخرب استفاده بی‌رویه از سموم در کشاورزی است، محیط زیست و آب و خاک هم از این آسیب در امان نیستند. »

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 42
  • امروز: 197
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,622
  • ماه: 7,406
  • سال: 24,798