رئیس نظام‌مهندسی ساختمان استان کرمان به «کاغذ وطن» گفت: ۱۴۰ سازه ناایمن در شهر کرمان شناسایی شده

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1557

رئیس نظام‌مهندسی ساختمان استان کرمان به «کاغذ وطن» گفت: ۱۴۰ سازه ناایمن در شهر کرمان شناسایی شده
گزارش| مرضیه قاضی‌زاده
کاغذ وطن – متروپل که ریخت، ماست‌ها را کیسه کردند. برج‌های دوقلوی شهر آبادان، ظهر روز دوشنبه دوم خرداد ۱۴۰۱ فروریخت. خون ریخته شد، ۳۷ تن زیر خاک رفتند تا سرانجام شهرداری‌های سراسر کشور و مسئولان نسبت به ساختمان‌های ناایمن شهری حساس شدند. همان زمان مردم ۱۰۰ ملک ناایمن را به شهرداری کرمان معرفی کردند، اسامی که هیچ‌وقت پخش نشد. بعد از پیداشدن شکاف‌های یک پاساژ باز موج رسانه‌ای روی این امر شکل گرفت، ساختمانی که طوفان، رئیس نظام‌مهندسی ساختمان به «کاغذ وطن» می‌گوید هیچ عقبه‌ای در این سازمان ندارد.
متروپل نه مثل پلاسکوی تهران یک ساختمان قدیمی بود که فرسودگی، عامل فروریختن آن باشد و نه غیرقانونی ساخته شده بود. متروپل یک برج ۱۰ طبقه دوقلو بود که توسط یک هلدینگ ساخت‌وسازی در محله امیری آبادان ساخته شده و در شرف افتتاح قرار داشت. قتلگاه برخی شهروندان آبادانی که مالکش حسین عبدالباقی، در دولت گذشته چندین جایزه و لوح قدردانی گرفت و حتی تندیس چهره ماندگار صنعت در سال ۹۷ به او اهدا شد.
خون‌های ریخته شده، شهرداری‌ها و مردم سراسر کشور را نسبت به سازه‌های ناایمن شهری حساس کرد. ۱۰۰ ملک ناایمن از سمت مردم به شهرداری معرفی شد. سعید شعرباف تبریزی، شهردار کرمان گفته بود که حداقل ۱۰ موردش به‌صورت قطعی ناایمن است. سازه‌هایی که اتفاقاً دولتی و حتی از مساجد و تکایا هستند. شهردار در همین رابطه گفته بود: «شهردار کرمان با بیان اینکه اسامی ساختمان‌ها را نمی‌توانیم اعلام کنیم؛ اما قریب به ۹۰ ساختمان مهم دولتی و عمومی ناایمن در شهر کرمان داریم که این ساختمان‌ها شامل مسجد، مدرسه، بیمارستان و ساختمان‌های متعلق به نهادهای دولتی هستند که نیاز به بررسی سازه‌ای و ایمنی دارند و لیست آن‌ها بدون هیچ تعارفی ارسال شده و هیچ نهادی مستثنا نشده است.»
یک هفته بعد از ریزش متروپل، خبر شکاف‌های عمیق در یک پاساژ کرمان در فضای مجازی و رسانه‌ای دست‌به‌دست شد. سازمان نظام‌مهندسی کرمان اعلام کرده بود مجتمع تجاری یاد شده، خطر آنی ندارد؛ اما بخش‌هایی از آن نیاز به پلمب و غیرفعال‌شدن دارد. ساختمانی که حالا طوفان، رئیس نظام‌مهندسی ساختمان کرمان درباره‌اش به «کاغذ وطن» می‌گوید که این پاساژ هیچ عقبه‌ای در این سازمان ندارد. طوفان دراین‌رابطه ادامه می‌دهد: «پاساژ یاد شده هیچ عقبه‌ای در نظام‌مهندسی ندارد و خودشان رفتند و کار کردند و هیچ‌کدام از مهندسان ما نظارتی نداشتند، البته در مورد این پاساژ تمهیداتی انجام شده و مشاور ژئوتکنیک گرفتند و یک‌سری از اقدامات در حال انجام است و مشکلی نیست.»
تا برج ۹ سال گذشته اخطارهایی از سمت شهرداری برای ۲۵ سازه ناایمن صادر شده است. قاضی ویژه برای پرونده بررسی ایمنی ساختمان‌های کرمان تعیین شده. سینا بنی‌اسد، قاضی ویژه رسیدگی‌کننده به پرونده‌های مرتبط با ساختمان‌های ناایمن و سازه‌های غیرمقاوم و مخاطره‌آمیز در استان ۳۰ تیر ۱۴۰۱ گفته بود که تاکنون ١۵ پرونده در راستای صیانت از حقوق عامه در خصوص ساختمان‌های ناایمن در شهر کرمان تشکیل شده.
بعد از یکسال و ۴ ماه از ریزش متروپل هنوز و با وجود دو ابلاغ از سمت وزیر کشور دراین‌رابطه هنوز اتفاق خاصی در خصوص ساختمان‌های ناایمن کرمان رخ نداده و حتی شمار آن‌ها اعلام نشده است. به گفته رئیس نظام‌مهندسی ساختمان در یک‌پایش اولیه بالغ بر ۱۴۰ سازه ناایمن در شهر کرمان شناسایی شده است. طوفان دراین‌رابطه می‌گوید: «بر اساس تکلیفی که ما کردند ما ورود کردیم وبا یک‌پایش بالای ۱۴۰ ساختمان که طبق معیارها و شاخص‌های مربوطه در حیطه ارتفاع و مساحت بالای ۲ هزار متر شناسایی شدند که این سازه‌ها طبق پارامترهایی همچون نزدیکی به گسل و نوع ساخت‌وساز دچار مشکل هستند.»
آنچه مشخص است هنوز این ساختمان‌ها به طور کامل به سیستم قضایی استان معرفی نشدند. به گفته طوفان در روزهای آتی ۵ مورد از این ساختمان‌ها با مستندات کامل به سیستم قضایی ارجاع داده می‌شود. او البته متذکر می‌شود که حتماً نیاز به تخریب این ساختمان‌ها نیست و بسیاری از این موارد امکان اصلاح دارند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 4
  • امروز: 38
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,707
  • ماه: 7,621
  • سال: 25,299