عنوان مطلب

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1163

شانس اشتغال در کدام استان بیشتر است؟

نرخ بیکاری کرمان بالاتر از میانگین کشور

شانس شاغل شدن در کدام استان بیشتر است؟ پاسخ مرکز آمار ایران به این سوال، استان همدان است. چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در بهار ۱۴۰۰نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در این استان ۵.۶درصد است که ۰.۷واحد درصد از پایتخت نیز کمتر است. کرمان نیز دربین ۳۱ استان کشور، جایگاه ۲۶ را دارد و از هر صد نفر جویای کارش،‌۱۱نفر بیکارند.

طبق جداول مرکز آمار ایران کمترین میزان بیکاری مربوط به استان همدان است. بعد از آن تهران با نرخ بیکاری ۶.۳درصد در جایگاه دوم قرار گرفته است. بعد از تهران نیز به ترتیب دو استان زنجان و خراسان رضوی با نرخ بیکاری ۶.۷ و ۶.۸قرار گرفتند. قزوین نیز با نرخ بیکاری ۷.۱ به نوعی در جایگاه پنجم قرار گرفته و بعد از آن هم استان‌های خراسان جنوبی، مازندران و  آذربایجان شرقی قرار گرفتند.

کرمان اما از این نظر در جایگاه ۲۶ قرار گرفته است. به عبارت دیگر کرمان بعد از هرمزگان، کرمانشاه، یزد، چهار محال بختیاری و خراسان شمالی، ششمین استان از نظر درصد بالای بیکاری است. نرخ بیکاری در کرمان ۱۱.۴ درصد است؛ حتی اگر این درصد وبه سمت پایین هم رند کنیم، در کرمان از هر۱۰۰ نفر جویای کار یازده نفرشان بیکار می‌مانند

 *روند افزایشی نرخ بیکاری در کرمان

روند نرخ بیکاری در کرمان حکایت از افزایش جمعیت بیکاران در فاصله مهر ۹۹ تا مهر ۱۴۰۰ دارد. مهر ۹۹از هر ۱۰۰نفری که به بازار کار مراجعه می‌کرد، ۱۰ نفر بیکار می‌ماندند و بهار امسال این درصد به ۱۱.۴درصد رسیده است. این درحالی است که  امسال مسئولان استان مدعی ایجاد ۴۵ هزار و ۶۹۹ شغل در استان کرمان هستند.  حسین مهرابی، سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استان کرمان  هم در بیست و پنجمین  کارگروه اشتغال و کارآفرینی مدعی است  که استان کرمان جز ۵ استان  برتر کشور در  تحقق اشتغال بوده است.

نکته مثبت این گزارش برای کرمان افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، در این بازه زمانی یک ساله است. بنا به این گزارش نرخ مشارکت اقتصادی در بهار ۱۴۰۰به ۴۰.۲ درصد رسیده است. این درحالی است که بهار سال گذشته نرخ مشارکت اقتصادی در استان حدود ۳۹درصد بود.

 *نرخ بیکاری کرمان، کمتر از یزد!

طبق گزارش مرکز آمار ایران،  احتمال بیکار ماندن در کرمان کمتر از یزد است. این گزاره در نگاه اول شاید عجیب به نظر بیاد ولی راز این موضوع در نرخ مشارکت اقتصادی است.طبق این گزارش نرخ مشارکت اقتصادی در یزد ۴۹.۶ درصد است. به عبارت دیگر، در استان یزد حدود نیمی از جمعیت ۱۵سال به بالا دنبال کارند. این درصد حتی ۸.۲واحد هم از متوسط کشور و ۸.۹واحد از پایتخت بالاتر است.

نسبت اشتغال نیز که حاصل کسر، نسبت اشتغال ۱۵سال به بالا به کل جمعیت ۱۵ساله است، این موضوع را تصدیق می‌کند. یزد از نظر شاخص نسبت اشتغال به ۴۲.۷درصد رسیده است، یعنی ۴۲.۷درصد از یزدی‌های بالای ۱۵ سال شاغل هستند. این استان از نظر شاخص نسبت اشتغال در جایگاه سومین  استان کشور قرار دارد. رتبه اول مختص استان اردبیل با نسبت اشتغال ۴۳.۳درصد است. در اردبیل البته نرخ مشارکت اقتصادی نیز بالاست و حدود ۴۷.۵درصد است. رتبه دوم  نیز مشترکا به دو استان زنجان و گیلان با نسبت اشتغال ۴۳.۲درصد تعلق می‌گیرد.

اگر استان های کشور را از نظر شاخص نسبت اشتغال از بیشترین به کمترین مرتب کنیم. بعد از اردبیل، زنجان و گیلان، یزد به ترتیب استان‌های خراسان شمالی و آذربایجان غربی مشترکا با نسبت اشتغال ۴۰.۵ درصد قرار گرفتند و بعد از آن هم همدان و خراسان جنوبی با نسبت اشتغال ۴۰ درصد قرار گرفتند.

به طور کلی نسبت اشتغال متوسط نیز در کل کشور ۳۷.۷درصد است. نرخ بیکاری متوسط کشور نیز ۸.۸درصد است.

*نرخ متوسط بیکاری۸.۲درصد

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در بهار امسال از بین جمعیت ۶۲ میلیون و ۷۹۸هزار نفر بالای ۱۵ سال در کشور، ۲۵میلیون و۹۶۷هزار نفر جز جمعیت فعال و جویای کار هستند و مابقی که بالغ بر ۳۶میلیون و ۸۳۰ هزار نفر هستند جز جمعیت غیر فعال بوده و تقاضایی برای کار نداشتند. جمعیت غیر فعال در کشور حدود ۵۶درصد از جمعیت بالای ۱۵سال کشور را تشکیل می دهند و در مقابل ۴۱.۴درصد از جامعه برای پیدا کردن شغل به بازار کار مراجعه داشتند که به دو دسته شاغل و بیکار تقسیم می‌شوند. تا بهار ۱۴۰۰ به طور متوسط ۹۱.۲ درصد از افراد بالای ۱۵سالی که دربه بازار کار مراجعه داشتند، شاغل شدند و ۸.۸درصد نیز موفق به پیدا کردن شغل نشدند و در زمره بیکاران قرار گرفتند.

بیشترین سهم اشتغال مربوط به بخش خدمات با ۴۸.۸درصد است. بعد از آن نیز بخش صنعت با سهم ۳۳.۲درصدی قرار گرفته است. سهم بخش کشاورزی نیز حدود ۱۷.۹درصد است که ۰.۷واحد نسبت به بهار سال ۹۹ کاهش یافته است.

اگر بخواهیم سهم اشتغال هر بخش را نسبت به سال قبل قیاس کنیم،‌خواهیم دید که بیشترین تغییرات مربوط به اشتغال‌های ناقص بوده است. به طوریکه سهم اشتغال ناقص از ۷.۹درصد در بهار ۹۹ به ۹.۸درصد در بهار ۱۴۰۰رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 12
  • امروز: 100
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,525
  • ماه: 7,309
  • سال: 24,701