گمانه‌ها از پیشرفت مخفیانه تونل انتقال آب هلیل

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1180

گمانه‌ها از پیشرفت مخفیانه تونل انتقال آب هلیل 

 شورای راهبردی است و هنوز این کمیته در استان تشکیل نشده است

مرضیه‌ قاضی‌زاده|کاغذ وطن

تونل انتقال آب از هلیل رود شبانه پیش می‌رود. تونلی که دفتر دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست کشور صراحتا اعلام کرد که هیچ مجوزی نه برای انتقال آب و نه حتی سد صفارود صادر نکرده اما در بودجه ۱۴۰۱ اعتبار گرفت. پروژه‌ای که سه سال پیش  با مخالفت فعالان زیست محیطی و با حکم قضایی تعطیل شد اما این بار در سکوت خبری و با تغییر شیفت کاری به شب در حال پیش رفتن است.

 شروع ساخت تونل به سال ۹۳ بر می‌گردد.  تونلی با طول ۳۸کیلومتر که به بهانه تامین آب شرب کرمان و مناطق تابعه اعتبار گرفت تا ۵ساله به اتمام برسد. اواسط سال ۹۷ اما عملیات اجرایی این تونل با پیشرفت اعلامی ۷۰درصدی با حکم دستگاه قضا تعطیل شد. استاندار وقت کرمان گفته بود که ادامه فعالیت این پروژه منوط به ارائه نظر کارشناسی رسمی خواهد بود.

*درخواست مردم از دادستان استان برای توقف پروژه

مردم جنوب کرمان طی نامه‌ایی به دادستان استان کرمان -که رونوشت آن به جلیل مختار جلیل مختار نماینده آبادان و مخالف انتقال آب ارسال شده است-  خواهان انتشار مستندات قانونی پروژه انتقال آب هلیل رود به کرمان شده‌اند.این نامه در حالی ارسال شده که پیش از این در تاریخ ۱۵ آذر ۱۴۰۰ تعدادی از مردم معترض به انتقال آب سرشاخه های هلیل رود به کرمان از ساعت ۸ تا ۴ بعد از ظهر، با نصب چادر در مقابل ورودی کارگاه تونل انتقال آب از سمت گلزار بردسیر، مانع انجام عملیات حفاری تونل شدند.

طبق گفته مسئولین سازمان محیط زیست سامانه سد و انتقال آب هلیل رود فاقد مجوز محیط زیستی بوده است. موضوعی که حتی حمید جلالوندی، مدیر دفتر ارزیابی سازمان حفاظت از محیط زیست هم آن را تایید کرده است. جلالوندی آذرماه امسال به «زیست آنلاین» گفته بود:«این دفتر هیچ مجوزی برای سد صفا رود و سامانه انتقال آن (تونل هلیل رود) صادر نکرده است.» با این وجود پیگیری‌های «کاغذ وطن» از سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان کرمان گویای این امر بود که پروژه انتقال آب از هلیل رود در بودجه ۱۴۰۱ نیز اعتبار گرفته است. مدتی بعد از اعتبار گرفتن این طرح اما اخباری مبنی بر تغییر شیفت کاری مجریان تونل انتقال آب در فضای مجازی دست به دست شد. موضوعی که مسئولان کشوری آن را شایعه خواندند. دو روز قبل ذبیح الله اعظمی، نماینده جیرفت و عنبرآباد در یک فایل صوتی به انتقال لوله های سیمانی از چهار محال بختیاری به سمت کرمان گفته بود و نسبت به اجرای این پروژه هشدار داده بود. نماینده جیرفت و عنبرآباد متذکر می‌شود که عده ای اجرای دوباره این تونل را شایعه خواندند اما او تاکید دارد که اگر این امر حقیقت داشته باشد با یک فراخوان عمومی به همراه  مردم به محل اجرای پروژه خواهد رفت.او در این فایل صوتی می‌گوید:« دوستان به من  گفتند، اجرای دوباره طرح شایعه است. بنده هم گفتم که این موضوع را بررسی کنید و به ما اطلاع دهید در غیر این صورت بنده به عنوان نماینده مردم با یک فراخوان عمومی به محل اجرای طرح می‌روم و دیگر تبعاتش با خودتان است.» اعظمی تاکید دارد که اجرای پروژه منوط به جواب کمیته شورای راهبردی است و هنوز این کمیته در استان تشکیل نشده است.

*تونل انتقال آب از هلیل‌رود غیر کارشناسانه است

اعظمی در این فایل صوتی با اشاره به نداشتن پیوست محیط زیستی این تونل را غیر کارشناسانه می‌خواند:«این انتقال آب پیوست زیست محیطی ندارد و 2 الی ۳روستا تخلیه شدند و ده هزار درخت گردو خشک شده است. به غیر از این، تونل بایستی  ۳۵کیلومتر پایین تر احداث می‌شده اما یک کار غیر کارشناسانه انجام شده است.»

مسئولان استانی شروع دوباره عملیات اجرایی این تونل را شایعه خواندند اما یک منبع آگاه در آب منطقه‌ای استان کرمان شروع دوباره این پروژه را تایید می‌کند. این منبع آگاه به «کاغذ وطن» می‌گوید که  آب‌بندی این پروژه در حال انجام است و دو الی سه روز دیگر جلسه کمیته امنیت در استانداری کرمان در خصوص این موضوع تشکیل خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 10
  • امروز: 17
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,596
  • ماه: 7,850
  • سال: 25,704