کرمان ظرفیت درمانی کشورهای همسایه

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1180

ظرفیت‌های مغفول مانده گردشگری سلامت

کرمان ظرفیت درمانی کشورهای همسایه

الهام پی پر|  بازار 

گزارش

توریسم درمانی یا گردشگری سلامت یکی از مهم ترین حوزه ها در راستای توسعه گردشگری در استان پهناور کرمان است و می تواند در زمینه گردشگرپذیری نقش پررنگی داشته باشد.

 آن طور که کارشناسان می گویند برای موفق بودن در زمینه گردشگری سلامت باید چند آیتم را مورد نظر قرار داد. مهم ترین بخش در این زمینه توانمندی پزشکان و برخوردار بودن از تکنولوژی های روز دنیا و میزان هزینه های درمانی است.

متاسفانه با وجود اینکه استان کرمان در این زمینه ها دارای نقاط قوت بالایی است اما نبود تبلیغات مناسب باعث شده تا این استان مهجور واقع شود. صنعت توریسم درمانی این روزها در جهان به صنایع نفت و طلا برتری دارد و در عین حال صنعتی کم هزینه و درآمدزا است.

گردشگری پزشکی، گردشگری طبیعت درمانی و گردشگری تندرستی از زیرشاخه های گردشگری سلامت هستند. در گردشگری پزشکی افراد برای طی کردن روند درمانی خود و یا چک کردن وضعیت سلامتشان به مراکز درمانی که المان های لازم را داشته باشند، مراجعه می کنند.

در گردشگری طبیعت درمانی نیز افراد چشمه های آب گرم، کویر، دریاچه های نمکی، ماساژ طبی، محیط زیست جالب و آرام برای درمان بیماری های پوستی و تنفسی و… را مدنظر قرار می دهند.

اما در گردشگری تندرستی، گردشگر برای فرار از تنش های روزمره زندگی ماشینی و به دست آوردن مجدد قوای خود بدون دخالت پزشکی به سفر می رود. این گردشگران اغلب دارای بیماری جسمی نیستند و به دنبال آن هستند تا از طبیعت آرامش بگیرند و زندگی شهری را چند روزی فراموش کنند.

عرب ها به پزشکان ایرانی ایمان دارند

حسین حاج اکبر کرمانی، مدیر شرکت «نقش لوتوس پارسیان» که در حوزه گردشگری فعالیت دارد، می گوید: گردشگری سلامت واژه گردشگری را به دنبال خودش می کشد.او افزود: متاسفانه ما و دیگر فعالان عرصه گردشگری به واسطه کرونا ضربه مهلکی خوردیم و این حوزه تنها حوزه ای بود که در ادوار کرونا امکان صدور ویزای «T» یا درمانی برای آن وجود داشت.کرمانی افزود: سفر کردن به کشورهای مختلف با انگیزه های گوناگونی رخ می دهد و تمامی کشورهای جهان برای مدیریت ورود و خروج مسافر به کشور خود قوانین مختلفی را وضع و روادیدهای مختلفی را نیز تعریف کرده اند.

او تاکید کرد: ایران ۱۲ مدل روادید را برای ورود مسافران خارجی تعریف کرده که یکی از این روادیدها نوع «T» یا روادید درمان است.

او اضافه کرد: در حوزه درمان تاکنون بیشتر از عراق ورودی داشتیم و با فری ویزا شدن عراق برای ایران و اتفاقی که در افغانستان افتاد تیر خلاص را خوردیم اما سعی کردیم دوباره خود را احیا کنیم.

کرمانی افزود: تنها بازار هدف ما عراق نبود. کشورهای عربی پزشکان ایرانی را به شدت قبول دارند و به واسطه تکنیکال بودن علم پزشکی پزشکان ما با وجود نداشتن امکانات روز دنیا باز هم مورد علاقه ساکنان کشورهای حوزه خلیج فارس هستند.

این فعال حوزه گردشگری سلامت تاکید کرد: در شمال ایران هم از آذربایجان و تاجیکستان کانال های ارتباطی برقرار کردیم که بیمار بگیریم.

کرمان کریدور حرکتی پاکستانی‌ها

او افزود: استان کرمان می تواند کریدور حرکتی بیمارانی از پاکستان باشد و باید در این زمینه اقدام به مارکتینگ کنیم.

کرمانی ادامه داد: راه اندازی پرواز مستقیم کمک زیادی کرد که از حوزه عراق بیمارانی به کرمان بیایند و امروز از دو مبدا بغداد و نجف بیمارانی به کرمان می آیند، امیدواریم پروازهای استانبول و دبی نیز راه بیفتند.

او تصریح کرد: بیمارانی از پاکستان و کشورهای عربی را می توان به کرمان کشاند. باید تلاش کنیم در حوزه سلامت خودمان را معرفی کنیم.

او با بیان این مطلب که کرمان به عنوان بزرگترین استان کشور ظرفیت های عظیمی در حوزه گردشگری دارد، گفت: عدم تبلیغات این استان را ناشناخته گذاشته است. به طور مثال بیمارانی که مشکل چشم دارند بیمارستان های البرز را می شناسند اما با کرمان آشنا نیستند.

تنها یک بیمارستان کرمانی  مجوز دارد

کرمانی اظهار کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که فقط بیمارستان مهرگان مجوز لازم را گرفته البته با بیمارستان های دیگر از جمله ارجمند نیز صحبت کرده ایم که مجوز بگیرند و ما نیز از طریق پارتنرهای خود رایزنی کرده‌ایم.

او یادآور شد: به شدت استان مظلومی هستیم چون تبلیغاتی در این زمینه انجام نشده است. گردشگری استان کرمان یک پازل بزرگ است استان چهار فصلی هستیم و می توانیم یوگا و مدیتیشن را در شرق استان و کویردرمانی را نیز در دیگر نقاط استان راه اندازی کنیم. شاید باورتان نشود این موارد قطعا مورد توجه اروپاییان قرار خواهند گرفت.

او افزود: تقلا می کنیم که استان را معرفی می کنیم و ان شالله بتوانیم کمک کنیم استان به واسطه استارت آپ هایی مثل ما رشد کند. بیمارانی که وارد استان می شوند پس از طی کردن دوره درمان خود می توانند به بازار کرمان بروند و خریدهایی داشته باشند. که قطعا معرف صنایع دستی و …استان ما خواهد بود.

کوتاه کردن دست حمله داران از صنعت گردشگری استان

فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان در این خصوص می گوید: تاکنون حدود ۹ پروانه گردشگری سلامت در کرمان صادر شده است.او افزود: هم اکنون بیمارستان مهرگان تحت عنوان بزرگترین بیمارستان خصوصی در جنوب شرق کشور تجهیز و برای خدمات دهی به بیمارانی که کرمان را مقصد درمانی خود انتخاب می کنند آماده است.

فعالی تصریح کرد: این بیمارستان مدتی است که مجوز گردشگری سلامت را دریافت کرده و بسته های خدماتی لازم نیز توسط این بیمارستان مشخص و از طریق سایت های معتبر اطلاع رسانی می شود.

او با بیان اینکه این مساله یک اتفاق خوب برای استان است، افزود: در سامانه بیمارستان مهرگان تمامی اطلاعات لازم در اختیار بیماران قرار گرفته است و با مراجعه به این سامانه می توان از پزشک های معالج، هزینه های درمان، دوران نقاهت و دیگر اطلاعات لازم مطلع شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان تاکید کرد: ظرفیت خوبی به وجود آمده و گروه هایی از کشورهای دیگر نیز به ما مراجعه کرده اند.

او با اشاره به اینکه بسته گردشگری سلامت بسیار اهمیت دارد، افزود: در گذشته چالش های زیادی را در این زمینه داشتیم و برخی از افراد سودجو و واسطه گر در این زمینه سواستفاده های زیادی می کردند. دست این افراد که «حمله دار» نام دارند از این قضیه کوتاه می شود.

صنعت گردشگری کرمان به ویژه گردشگری سلامت نیازمند معرفی است تا دیگر مهجور نماند. کرمان ظرفیت های لازم را دارد و در کنار آن با داشتن اقلیمی مناسب و چهار فصل می تواند مقصد خوبی برای گردشگران طبیعت و تندرستی نیز باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 130
  • امروز: 43
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,423
  • ماه: 7,822
  • سال: 26,024