آن‌طور که وعده می‌دهند ذخایر معدنی طلا، کرومیت و تیتانیوم، می‌تواند توسعه را برای جنوب کرمان به ارمغان آورد. امید جنوب به کشف ذخایر طلا

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1503

آن‌طور که وعده می‌دهند ذخایر معدنی طلا، کرومیت و تیتانیوم، می‌تواند توسعه را برای جنوب کرمان به ارمغان آورد. امید جنوب به کشف ذخایر طلا

گزارش | بازار

مدیرکل صمت جنوب استان کرمان: ذخیره معدن طلای فاریاب بیش از ۵۰۰ هزار تن برآورده شده که در استان کرمان بی‌نظیر است و توانایی توسعه و تبدیل شدن به قطب طلا در کشور را دارد.

تولید طلا در کرمان این روزها در دستور کار مسئولان کرمان قرار گرفته است و در کنار استحصال طلا از پسماند مس در شمال کرمان در جنوب استان هم این روزها معدن «زرترشت»  فعال شده است.

چند روز قبل بود که شرکت مس سرچشمه با همکاری شهرداری کرمان کلید احداث یک مرکز تولید طلا را زد، شرکت مس نیز اعلام کرد که در صدد احداث کارخانه طلا است.

داستان از این قرار بود که پسماند مس در استان دارای درصد قابل قبولی طلا و نقره است و قرار شد که با استفاده از این پسماند طلا استخراج و در دسترس طلا سازی های کرمانی قرار گیرد و در نهایت با احداث یک مرکز تخصصی طلاسازی و فروش کرمان گامی دیگر در راستای استفاده بهینه از معادن گسترده در شمال این استان بردارد.

فعال شدن معادن طلا در قلب محرومیت

حالا اما فعال شدن یک معدن تخصصی طلا در فاریاب که پیش از این به دلیل مشکلات زیست محیطی دچار رکود شده بود در دستور کار قرار گرفته است.

هر چند نگرانی‌های زیست محیطی در خصوص فعالیت این معدن در گذشته وجود داشت اما گویا با اقدامات انجام شده این دغدغه‌ها رفع شده و معدن زرترشت در فاریاب بار دیگر احیا شده است.

این معدن ۳ هزار سال قدمت دارد و قرار است بهره‌برداری از معدن، توسعه اکتشاف و آزمایش‌های نیمه‌صنعتی فرآوری آغاز و معدن طلای زرترشت فعال می‌شود.

جنوب استان کرمان در کنار معادن شمال این استان گنجینه‌ای بی نظیر را مهیا کرده است به طوری‌که در این منطقه از استان کرمان ذخایر کم‌نظیر معدنی قرار گرفته و رتبه سوم ذخایر معدنی کشور به این منطقه اختصاص یافته است.

ذخایر این معدن به حدی است که احداث کارخانه شمش طلا نیز در جنوب کرمان در دسترس قرار گرفت و ظرفیت تولید ۱۰۰ کیلوگرم طلای ناب در این کارخانه امکان پذیر است.

ذخیره طلای این معدن بیش از ۵۰۰ هزار تن برآورده شده است و در صورت توسعه می‌توان امیدوار بود در کنار اشتغال زایی موجب محرومیت‌زدایی و توسعه زیر ساخت‌های شهرستان محروم فاریاب شود.

سرمایه‌گذاری در این بخش و توسعه اکتشاف و بهره‌برداری به همراه رعایت نکات زیست محیطی می‌تواند آینده‌ای روشن را در مقابل شهرستانی قرار دهد که یکی از شهرستان‌های محروم استان کرمان محسوب می‌شود.

عیار بالای طلای معادن فاریاب

نکته قابل توجه عیار بالای طلای معدن زرترشت است، کیفیت و بازدهی بالای استحصال و استخراج طلا از این معدن موجب شده سرمایه گذار در این زمینه ورد جدی داشته باشد.

عیار سنگ معدن زرترشت ۵.۵ P.P.M یعنی ۵.۵ گرم طلا در هر تن خاک است که در کشور تقریبا وضعیت بی مانندی را به خود از لحاظ ذخایر و عیار اختصاص داده است.

نکته قابل توجه اینکه مدیران جنوب کرمان در تلاش هستند دومین کارخانه شمش طلا را نیز در جنوب کرمان احداث کنند که اقدامات اولیه در این راستا در دستور کار قرار گرفته است.

آنچه که می‌توان موجب توسعه جنوب کرمان با تکیه بر این معدن و دو کارخانه طلا شود اجرای تعهدات اجتماعی معدن و صنایع وابسته نسبت به جوامع محلی و ایجاد زیر ساخت و استفاده از نیروهای کار بومی است.

لزوم اختصاص سهم معادن به جنوب کرمان

همچنین سهم استان کرمان از حقوق معادن نیز باید هر چه زودتر کلید بخورد تا بتوانیم توسعه شهرستان محروم فاریاب را زیر سایه توسعه این صنعت شاهد باشیم.

از سوی دیگر نباید از یاد برد که در جنوب کرمان نیز معادن گسترده مس وجود دارد که می‌توان مانند شمال استان کرمان از پسماند این معادن نیز طلا استخراج کرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان بیان کرد: جنوب استان کرمان ذخیره‌گاه محصولات معدنی بسیاری است که در صورت اکتشاف و توسعه این معادن می‌توان در آینده نزدیک شاهد توسعه قابل توجهی اقتصادی در شهرستان‌های مختلف باشیم.

مسلم مروجی‌فرد افزود: جنوب کرمان دارای معدن تخصصی طلا است که در استان کرمان بی نظیر و مانند است این معدن توانایی توسعه و تبدیل شدن به قطب طلا در کشور را دارد.

سالانه ۱۰۰ کیلو شمش طلا در جنوب کرمان تولید می‌شود

او افزود: یکی از هدف گذاریهای انجام شده تبدیل این معدن و صنایع وابسته به قطب طلا در کشور است و در این زمینه سرمایه گذاریهای قابل توجهی انجام شده و این روند در حال توسعه است. او از فعالیت کارخانه طلا در فاریاب خبر داد و گفت: ظرفیت اولیه این کارخانه تولید ۱۰۰ کیلوگرم طلا به صورت سالانه است و نکته قابل توجه این است که مجوز کارخانه دوم تولید طلا نیز در این منطقه صادر شده و در صدد هستیم مجوز کارخانه سوم را نیز به زودی صادر کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان افزود: بزرگترین معدن تیتانیوم کشور نیز در جنوب کرمان قرار دارد و معدن کرومیت جنوب کرمان نیز دارای ذخیره بی نظیری است. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان: ۷۰ درصد کرومیت کشور در جنوب کرمان قرار دارد و توسعه، اکتشاف و توسعه واحدهای صنعتی مربوط به معادن می‌تواند در حالیکه جنوب کرمان با خشکسالی مواجه است یک نقطه اتکای قابل توجه اقتصادی برای مردم این منطقه باشد

او گفت: ۷۰ درصد کرومیت کشور در جنوب کرمان قرار دارد و توسعه، اکتشاف و توسعه واحدهای صنعتی مربوط به معادن می‌تواند در حالی که جنوب کرمان با خشکسالی مواجه است یک نقطه اتکای قابل توجه اقتصادی برای مردم این منطقه باشد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان با اشاره ظرفیت‌های خدادادی منطقه جنوب از لحاظ مواد معدنی، اظهار داشت: جنوب کرمان در آینده به عنوان قطب تولید و استخراج طلا در سطح کشور مطرح خواهد شد.

او، میزان تنوع مواد معدنی در منطقه جنوب استان را بسیار بالا توصیف کرد و یادآور شد: به عنوان مثال بزرگترین ذخیره ماده معدنی تیتانیوم کشور در جنوب استان کرمان قرار دارد و همچنین ۷۰ درصد تولید کرومیت کشور نیز در جنوب استان کرمان صورت می‌پذیرد.

او از صدور ۳۲۸ پروانه اکتشاف معدنی در خصوص محصولات مختلف معدنی خبر داد و گفت: ۳۲۴ میلیون تن کل ذخایر کشف شده و شناخته شده جنوب استان کرمان است نکته قابل توجه محرومیت منطقه‌ای است که این معدن طلا در ان قرار گرفته است و در صورت انجام تعهدات اجتماعی و توسعه معین‌های اقتصادی می‌توان امیدوار بود که فاریاب نیز به سمت توسعه گام بردارد. 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان: ۷۰ درصد کرومیت کشور در جنوب کرمان قرار دارد و توسعه، اکتشاف و توسعه واحدهای صنعتی مربوط به معادن می‌تواند هنگامی‌که جنوب کرمان با خشکسالی مواجه است یک نقطه اتکای قابل توجه اقتصادی برای مردم این منطقه باشد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 13
  • امروز: 10
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,920
  • ماه: 7,558
  • سال: 25,122