فرونشست از دشت‌های کرمان بیرون زد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1185

هشدارها درباره فرونشست زمین در کرمان

فرونشست از دشت‌های کرمان بیرون زد

مدیرکل مرکز مدیریت بحران استانداری کرمان گفت: خطر فرونشست در دشت‌های استان کرمان نمایان شده است.

 نشست ستاد مدیریت بحران استان کرمان حاوی مسائل مختلف و مهمی بود از جمله بیان اینکه مطالعات فرونشست زمین در محوطه های فرودگاه و برخی نقاط خطوط راه‌آهن در استان انجام شده تا اقدامات پیشگیرانه را نیز به دنبال داشته باشد.

دستور کار این نشست درباره فرونشست درحالی است که کرمان از جمله استان های پرخطر در زمینه فرونشست زمین به شمار می رود و ضرورت دارد اقدامات پیشگیرانه یا درمان در آن با فوریت انجام شود.هشدارهای مختلف و زیادی تاکنون درباره ضرورت انجام اقدامات مرتبط با نشست زمین در کرمان داده شده است.

فرونشست زمین در حالی است که پس از ۲ نوبت سیل اخیر در این استان نیز شاهد بروز شکاف‌هایی بودیم که برخی مسئولان آنها را عمیق توصیف می‌کنند.

مجید سعیدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان گفت: فرونشست در دشت‌های استان خودش را نمایان کرده است.

او می‌گوید:سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان هواشناسی در مورد فرونشست در روستا‌هایی که  در سیل اخیر دچار فرونشست شده اند هشدار داده اند.

مصطفی آیت الله موسوی معاون عمرانی استاندار کرمان نیز در این جلسه گفت:یک مطالعه باید در سطح استان در نقاط مختلف انجام شود تا وضعیت نشست زمین دقیق بررسی شده  و دستگاه‌ها بتوانند از نتایج آن برخوردار شوند.

او می‌گوید:مطالعات باید زودتر انجام و با توجه به اینکه ما ساخت مسکن ملی را در برنامه داریم سریعتر در این بخش تعیین تکلیف شود.

موسوی گفت:هرطرح عمرانی که قرار است اجرا شود با مطالعه انجام شده تطبیق داده شود تا خطر فرونشست نداشته باشد.

او می‌گوید:نقشه فرونشست استان سریعا تهیه شود و در فاز اول اولویت مناطق بحرانی حادثه خیز است و راهکار‌های آن هم ارائه شود.

معاون استاندارکرمان گفت: ۶ شهرستان ما فقط اطلس فرونشست دارند و برای بقیه مناطق باید سریع تر اطلس تهیه شود.

جبران روستاییان یا جابه جایی روستا؟

او ادامه داد: برای نقاط روستایی استان کرمان بویژه در جریان سیل اخیر که منازل آنان از فرونشست زمین دچار ترک خوردگی شده است با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مدیریت بحران استانداری نسبت به ترمیم و اگر روستایی نیز احتیاج به جابه جایی دارد اقدام شود.

آیت اللهی موسوی تاکید‌‌کرد:اطلاع رسانی به مردم برای فرونشست زمین خوب است، اما اطلاعات مهندسی در حوزه فرونشست برای مردم بیان شود تا برای اجرای آیین نامه ها مقاومت نکنند و اگر منطقه ای در محدوده فرونشست زمین قرار دارد، ساخت و ساز در آن نباید انجام شود.

هشدار درباره فاضلاب، مطالعات فرودگاه و راه آهن

 مدیرکل راه و شهرسازی استان در این نشست نیز گفت:پبرو مصوبات ستاد مدیریت بحران که ۵ دی ماه در بم برگزار شد در مورد پهنه بندی خطر فرونشست زمین بررسی شد.

حاجی زاده در ادامه به بُعد دیگر و مهم این موضوع نیز اشاره و تصریح کرد: انجام فاضلاب شهری در شهرهای استان کرمان نیز خطر فرونشست را در پی دارد که باید به آن توجه شود.

او ادامه داد: اینک مطالعات فرونشست زمین برای نقاطی همچون فرودگاه ها و برخی خطوط راه آهن انجام شده است تا با انجام اقدامات پیشگیرانه خطر را به حداقل برسانیم.

او می‌گوید:مصوبه شورای عالی شهرسازی در مورد فرونشست زمین و خطر جبران ناپذیر تاکیده شده است در مورد انبوه سازی و ساخت وساز‌های مهم مکان یابی درست شود تا خطری دیده نشود.

به گفته او سه عامل فرونشست زمین در استان کرمان افت آب‌های زیر زمینی،گسل‌های استان و سوم قنات‌های استان هستند که خشک شده و اتصال آن‌ها به هم باعث فرونشست می‌شود.

او گفت:به جز استان گیلان تمام دشت‌های کشور خطر فرونشست دارند و در کشور اولین دشتی که دچار فرونشست شده است دشت رفسنجان بوده است.

علی رمضانی مدیرکل صداوسیمای مرکز استان کرمان گفت:بیش از ۴هزار دقیقه برنامه در مورد، سیل، فرونشست،زلزله و طوفان کار کردیم.

او گفت: ۳۸ عنوان خبر نیز در این زمینه به مدت ۵۰ دقیقه کار کردیم ودر رادیو چند کراکت کار کردیم.

به گفته علی رمضانی ساخت یک تله فیلم در مورد فرونشست زمین تصویب شده است و قرار است انجام شود که مقرر شده ستاد بحران هم در ساخت این تله فیلم کمک کند.

رشیدی مدیرکل زمین شناسی منطقه ای کرمان نیز گفت:در استان کرمان غالب دشت‌های ما درگیر فرونشست هستند شهرستان رفسنجان جلگه نوق، کشکوییه درگیر فرونشست هست، در سیرجان در اروزوییه دشت صوغان، غرب شهرستان کهنوج، در شرق فهرج و نرماشیر درگیری فرونشست دارند.

او گفت:شهرستان زرند بین زرند و یزدان شهر، جیرفت و عنبرآباد و جنوب بعد از سیل ها‌ی اخیر شکاف‌های صورت گرفته است که اندازه‌های آن زیاد است، شهر ستان فاریاب دشت فاریاب درگیر فرونشست است و شهرستان قلعه گنج، منوجان و اسلام آباد در دهه ۸۰ فرونشست داشته است روستای گنج آباد منوجان فرونشست‌هایی دارد که بعد از سیلاب‌های اخیر نمایان شده است و شکاف‌های بزرگی دارد.

او می‌گوید: از سال ۹۸ مطالعات در کرمان انجام شده که در جنوب شهر، هفت باغ و در مسیر جوپار فرونشست داشتیم و خطر فرونشست در شهر کرمان زیاد است در ۲۷ ماه بررسی ۶۲ سانت فرونشست داشتیم.

به گفته رشیدی برای فرونشست‌های رخ داده باید جابجایی و مقاوم سازی انجام شود و در مناطق پرخطر بلند مرتبه سازی صورت نگیرد، فنداسیون‌ها یک پارچه و سبک سازی انجام شود.

در این جلسه مصوبه شد در روستای گنج آباد منوجان و روستا‌های که دچار بحران فرونشست هستند بررسی دقیق انجام و در صورت ادامه فرونشست منطقه جابجا شود و ساخت ساز‌ها در جا‌های امن صورت گیرد، مطالعه در مورد فرونشست بصورت دقیق مطالعه و بررسی شود و راهکار‌ها سریعا اتخاذ وبه صورت برنامه ریزی شده و هماهنگ با دستگاه‌های اجرای برنامه آگاهی بخشی اطلاع رسانی در این زمینه توسط صداوسیما انجام شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :