تامین آب، سرلیست موانع تولید استان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1188

تامین آب، سرلیست موانع تولید استان

استاندار کرمان: تعهدی در قبال تامین آب طرح‌های زیر سه هزار میلیارد تومان نداریم

گزارش

 مرضیه قاضی‌زاده/ کاغذوطن

تا ۴ سال قبل موانع تولید استان در مشکلات تامین مالی، بیمه و نوساناتی قیمتی خلاصه می‌شد اما حالا چالش اصلی استان آب است. تامین آب به قدری بغرنج شده که به جلسات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان هم راه پیدا کرده. بیش از ۱۳۰هزار میلیارد تومان  پروژه در استان معطل آب است. استاندار کرمان در نهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان صراحتا اعلام می‌کند که وزارت نیرو در آینده تعهدی در قبال تامین آب طرح‌های زیر ۳هزار میلیارد تومان ندارد و سرمایه‌گذاران این طرح‌ها برای اجرایی شدنشان باید تضمین دهند تا منابع آب قابل قبولی را ارائه دهند. 

طرح‌ های توسعه‌ای استان گیر آب ماندند. معضلی که تا سال قبل حتی در لیست ۵ چالش اصلی بنگاه‌های اقتصادی استان نبود. این موضوع حتی توسط پور ابراهیمی، نماینده کرمان و راور در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی رد شده است.  او گفته بود کمتر پروژه‌ای است که در استان به خاطر مشکل تامین آب معطل مانده باشد.

۱۳۰ هزار میلیارد تومان طرح اقتصادی معطل آب

امسال اما ورق برگشته. بحران آب به قدری جدی شده که در سرلیست موانع تولید قرار گرفته. به گفته علی زینی وند، استاندار کرمان طرح‌های بالای هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان کرمان که تعداد آنها کم هم نیست با مشکل تامین آب روبه‌رو هستند. او در همین جلسه به بیانی دیگر تعداد کل پروژه‌های استان را ۱۳۰ هزار میلیارد تومان می‌خواند و به صراحت می‌گوید مشکل عمده آن‌ها آب است.

میزان مصرف آب در استان توسط او این گونه قرائت می‌شود:از ۶ میلیارد متر مکعب مصرف آب در استان،  ۲۰۰ میلیون مترمکعب خانگی و ۷۰ میلیون متر مکعب مصرف صنعت است و مابقی همگی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

۹۴درصد از کل مصرف آب استان در بخش کشاورزی است و اکثریت چاه‌های آب نیز تحت اختیار این بخش. رویه استان حرکت به سمت صنعتی شدن است اما در این تغییر رویه، برد صرفا با سرمایه داران است. زینی‌وند در این جلسه تاکید کرد که طرح‌هایی که کف سرمایه‌گذاری‌ آنها سه هزار میلیارد تومان است باید تضمین دهند منابع آب باور پذیر و قابل قبولی ارائه دهند و با شرایط فعلی وزارت نیرو در آینده تعهدی برای تامین آب این طرح‌ها ندارد.

 سهم صنعت از آب سه برابر می‌شود

صحبت از تعهد نداشتن وزارت نیرو برای تامین آب پروژه‌های کوچک صنعتی در شرایطی مطرح شده که تا ۴ سال قبل مصرف آب صنعت سه برابر می‌شود.

به گفته مهدی حسینی‌ نژاد، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تا سال ۱۴۰۴ قطب فولاد کشور خواهد شد و این صنعت به همراه کل پروژه‌های صنعتی استان مصرف آب استان را از ۷۰ میلیون متر مکعب به ۲۴۰ میلیون متر مکعب خواهند رساند.

بخشی از تامین آب صنایع از محل انتقال آب از خلیج فارس مهیا خواهد شد اما صنایع کوچک چه؟ موضوعی که پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور معتقد است راهکارش در بازار تخصصی آب است. اصطلاحی که صرفا در این جلسه به صورت کلی مطرح شده و جزییاتی از آن ارائه نمی‌شود. این نماینده مجلس معتقد است که اگر بتوانیم بازار تخصصی آب را در کشور و استان راه‌اندازی کنیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

خطر برگشت خوردن بودجه استان

بودجه از دیگر مباحث مطرح شده در نهمین جلسه شورای برنامه ریزی  توسعه استان استان بود. کمتر از یک ماه به پایان سال مانده به گفته جعفر رودری، ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ۷۱ درصد از اعتبارات مربوط به اسناد خزانه استان جذب نشده است . بنا به گزارش ارائه شده در این جلسه، بخش غالبی از دستگاه‌های استان هیچ جذبی برای اعتبارات خزانه نداشتند که در این بین استانداری کرمان نیز در لیست دستگاه‌هایی سات که درصد جذبش صفر بوده است.

بنا به توضیحات ارائه شده در این جلسه از ۹۸۹میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای استان کرمان ۹۰ درصد آن جذب شده است، درصد جذب اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای که مربوط به پروژه‌های عمرانی است اما به شدت پایین است.

به گفته رودری اعتبارات تملک دارایی‌ های سرمایه‌ای ۴ هزار و ۲۶۶میلیارد تومان برای استان ابلاغ شده که هزار و ۴۹۳میلیارد تومان آن معادل ۳۵ درصد تخصیص داده شده است . او در ادامه اضافه کرد: از این هزار و ۴۹۳میلیارد تومان حدود هزار و ۱۸۳میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه و مابقی نقد است.

به گفته رودری از اسناد خزانه اختصاص داده شده تاکنون به طور متوسط ۲۸درصد جذب شده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 18
  • امروز: 146
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,571
  • ماه: 7,355
  • سال: 24,747