داستان تکراری شورای شهر جیرفت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1204

داستان تکراری شورای شهر جیرفت 

سمیه خدیشی

اواخر خرداد سال گذشته، انتخاب اعضای جدید شورای اسلامی شهر جیرفت، نشانی از امید به تغییر در ترکیب تکراری چندین دوره پارلمان شهری از سوی مردم بود. اعضای دوره ششم شورای اسلامی که با شعار اتحاد و همدلی و جوان‌گرایی با هدف توسعه شهری به دنبال راه پیدا کردن به ساختمان شورای شهر بودند، توانستند نظر مردم را جلب و ترکیب تکراری چند دوره این شورا را تغییر دهند و منحنی میانگین رده سنی اعضای پارلمان شهری را تکانی دهند. 

حواشی دوره قبل شورای شهر با اختلاف، پررنگ‌تر از عملکردش در افکار مردم جیرفت مانده است به طوری که  در رقابت‌های انتخاباتی هم بعضی از اعضای سابق شورا دست به افشاگری زدند تا خواسته یا ناخواسته پله‌ای برای انتخاب چهره‌های جدید شدند. 

ششمین دوره شورای اسلامی شهر جیرفت با اصلی‌ترین وظیفه خود، انتخاب شهردار شروع به کار کرد، در همان ابتدای کار نشانه‌های کمرنگی از عمل به شعار‌های انتخاباتی  دیده می‌شد.

سرانجام  یکی از منتخبان مردم و از اعضا شورا به‌عنوان شهردار انتخاب شد و عضو علی البدل جای خالی او را گرفت. در همین ابتدای راه شعار اتحاد و همدلی به فراموشی سپرده شد، پای وساطت امام جمعه و فرماندار برای مصالحه به میان آمد.  در روز معارفه شهردار منتخب یارکشی‌ها نشان از آن داشت که توصیه‌های امام جمعه از همدلی و اتحاد افاقه نکرده و قرار نیست کدورت‌ها کنار رود و توجهی که قرار بود سوی شهر باشد، سوی حاشیه بود.

 امید به ترکیب جوان شورای ششم در کنار تجربه اعضایی که سابقه چند دوره حضور در شورای شهر از افتخارات شان است، نیز نتوانست  شورا را در انجام اولین وظیفه خود یعنی انتخاب شهردار یاری دهد. 

 شورای قبل هم  نتوانسته بود از پیچ انتخاب شهردار بی سر و صدا عبور کند و شورا را در حاشیه برد. انگار این انتخاب سخت نمی‌تواند همه کرسی نشینان شورا را راضی نگه دارد و با اما و اگر و حاشیه‌های بسیار شهردار قبلی به کرسی نشست. 

شعار ساخت و سازهای فرهنگی و گردشگری اجرای پروژه های بزرگ، تمام شعارهای وسوسه برانگیز در عمل به یارکشی ها و گروه بندی‌های بین موافقین و مخالفان شهردار ختم می شود و همه هم و غم اعضا دوره جدید برای پیدا کردن ضعف و تلاش برای به چالش کشیدن رقیب می گذرد و آنچه که به جایی نمی رسد خواسته مردم است. 

شورای پنجم که تا پایان دوره راهی برای حضور رسانه به جلسات باز نگذاشته  بود، توقع مردم و رسانه‌ها  به ترکیب شورای جدید  که  با شعار شفافیت آغاز به کار کرد را  بالا می‌برد. رییس شورا که سابقه حضور در دوره قبل را نیز داشت تعامل با رسانه را در اولین جلسه شورا مطرح می‌کند و هیچ تصمیمی و جلسه ای را از نگاه مردم پنهان نمی‌داند.

حالا که چند ماهی تا پایان عملکرد یکساله شورا نمانده است شورا بعد از انجام اولین وظیفه خود انتخاب شهردار نتوانسته است دور از حواشی به وظایف دیگر بپردازد و در فضای مجازی و حقیقی به متهم کردن یکدیگر پرداخته و با صدور بیانیه در فضای مجازی  خبر از استیضاح شهردار می‌دهند.  منتقد عملکرد شهرداری هستند و تحویل ندادن بودجه شهرداری به شورا را یکی از دلایل استیضاح می دانند. 

همه این اتفاقات در فضای مجازی رخ می دهد 

شهری که  به پیشانی جنوب زبانزد است اعضای شورای این شهر با  گذشت یک ماه از سال جدید  هنوز اندر خم یک کوچه اند و به دنبال ارائه بودجه از طرف شهرداری، در حالیکه 

شهرداری مکلف است  تا روز آخر دی ماه بودجه سالانه خود را به شورای شهر پیشنهاد کند و شورای شهر نیز باید قبل از اسفند ماه هر سال آن را رسیدگی و تصویب کند. 

  هیچ راه ارتباطی با اعضا شورا مبنی بر روشن شدن دلیل استیضاح شهردار تازه منصوب شده وجود ندارد، شورای شهر سایت اطلاع رسانی ندارد. گوشی همراه سخنگوی شورا در مواقع مهم خاموش است. هیچکدام از اعضا جواب موبایل خود را نمی‌دهند. یکی از اعضای موافق شهردار همه این داستان را هدف‌دار می‌داند، دیگری موکول می کند به ساعتی دیگر و بعد از آن دیگر پاسخگو نیست، یکی دیگر از اعضا، دیگری را متهم به فرافکنی می‌کند، فضای مجازی از اما و اگرها پر می شود، پای نفع شخصی مخالفان شهردار مطرح می شود، اعضا مخالف شهردار که با چرخش یکباره دو تن از موافقان او حالا پنج نفر شده‌اند در فضای مجازی بیانیه صادر می‌کنند. موافقان شهردار در محل شهرداری تجمع می کنند امام جمعه شهر به میان تجمع کنندگان می‌آید، شهردار از قطع دست مفسدان در شهرداری می گوید. جای خالی شفافیت همچنان احساس می شود، همان داستان شورای پنجم  در حال تکرار است ،بازار اتهام زدن‌ها داغ است و مردم  باز هم شاهد همان قصه همیشگی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 5
  • امروز: 73
  • دیروز: 218
  • هفته: 1,354
  • ماه: 7,844
  • سال: 26,466