تلاش کرمان برای قرار گرفتن در لیست مقاصد گردشگری؛کرمان در سودای میزبانی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1207

تلاش کرمان برای قرار گرفتن در لیست مقاصد گردشگری؛ کرمان در سودای میزبانی

پیشتر مسئولان می‌گفتند استان کرمان مقصد سفر گردشگران نیست یا مقصد و اولویت اول طیفی از گردشگران محسوب نمی‌شود اما حالا وضعیت متفاوت شده و با توجه به شمار مسافران نوروز و بررسی آماری سفرها می‌گویند دیار کریمان مقصد سفر شده است. آنطور که مسئولان میراث فرهنگی کرمان آمار می دهند در ایام نوروز امسال گردشگران از ۲۶ استان کشور به این استان آمدند و حالا اعلام می شود که دیار کریمان به مقصد سفر و گردشگری برای شهروندان اغلب نقاط کشور تبدیل شده است.

البته این درحالی است که وقتی پای صحبت پیشکسوتان حوزه گردشگری می نشینیم، کرمان چندسال پیش در دهه ۷۰ یا اوایل دهه ۸۰ از مقاصد مهم و با اولویت گردشگری در سطح کشوری به شمار می رفت و آنطور که اعلام شده زلزله مهیب بم از جمله دلایل کم رونق شدن حوزه گردشگری این خطه بوده است. درباره اینکه کرمان با آثار متعدد و متنوع ثبت جهانی از نظر گردشگران خارجی در کدام رتبه بندی برای سفر قرار دارد، هنوز جای بحث و بررسی های بیشتر وجود دارد اما همین که از نظر گردشگران داخلی کرمان به یکی از استان های با اولویت برای سفر انتخاب می شود گویای ظرفیت های بی شمار متنوع در حوزه های طبیعی، تاریخی و صنایع دستی است.

واقع امر اینکه استان کرمان صرف نظر از هشت اثر ثبت جهانی که فرصتی بی بدیل و کم نظیر را در سطح کشوری و جهانی برای این خطه ایجاد کرده، بعد از شهادت سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی به میزبان زائران گلزار مطهر سردار دل ها نیز تبدیل که خود همین موضوع سبب افزایش سفر گردشگران به این خطه شده است.

کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است. ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند. بررسی آماری سفرهای گردشگران نوروز به کرمان حاوی نکات قابل توجهی است؛ از جمله اینکه بیشتر مسافران از استان تهران عازم کرمان بوده اند؛ نوع وسیله مسافرت و دیگر ابعاد این مسافرت ها در نظرسنجی انجام شده از گردشگران تحلیل شده است.

فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان ضمن تشریح نتایج نظرسنجی از مسافران نوروزی به این استان و رضایت مناسب آنان از سفر به دیار کریمان توضیح داد:در این نظرسنجی که ایام تعطیلات نوروزی توسط کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان انجام گرفت مشخص شد که ۵۹.۸۲ درصد مسافران مرد و بقیه خانم بودند.

او بیان کرد: در این نظرسنجی، استان تهران با ۳۱.۵۸ درصد بالاترین آمار استان های مبدا سفر به کرمان را داشت و نکته قابل توجه آن حضور مسافران از ۲۶ استان بود که نشان می دهد استان کرمان به مقصد سفر و گردشگری اغلب نقاط کشور تبدیل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: گردشگران و مسافران نوروزی در این سنجش میزان رضایت از امنیت محل اقامت را ۷۴.۳۶ درصد در حد عالی اعلام کردند. او ادامه داد: ۳۴۸ راهنمای گردشگری در موزه‌ها و اماکن تاریخی زیرپوشش این اداره کل به منظور معرفی به مسافران نوروزی طی ایام نوروز ۱۴۰۱ فعالیت داشتند که میزان رضایت گردشگران از آنان ۵۰.۸۹ درصد در حد عالی اعلام شد.

آمارها گواه مهمان نوازی اهالی دیار کریمان

فعالی با اشاره به مهمان نوازی مردم استان کرمان از مسافران و میهمانان نوروزی تصریح کرد: ۷۱.۱۳ درصد از گردشگرانی که در طرح نظرسنجی شرکت کردند از نحوه برخورد افراد بومی رضایت داشتند که از فرهنگ بالای مردم کرمان در برخورد با گردشگران خبر می دهد.

 او اظهار کرد:در طول تعطیلات نوروزی ۱۰ اکیپ‌(گروه) بازرسی و نظارتی از تاسیسات گردشگری این استان بازدید و نظارت می کردند که مسافران و میهمانان در پاسخ به میزان رضایت از وضعیت بهداشتی محل اقامت خود ۴۵.۳۰ درصد در حد متوسط و ۴۲.۷۴ درصد عالی و از نظر کیفیت سرویس های بهداشتی و آب آشامیدنی ۴۵.۸۳ درصد در حد متوسط اعلام رضایت کردند.

استقبال از نوروز گاه های کرمان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان افزود: در این نظرسنجی رضایت گردشگران از تورهای کرمان‌گردی ۴۷.۳۷ درصد در حد متوسط و ۴۶.۳۲ درصد در حد عالی اعلام شده است و در پاسخ به میزان رضایت از نوروزگاه های استان نیز ۹۴.۸۲ درصد پاسخگویان در حد متوسط و عالی اعلام رضایت داشتند. او گفت: همچنین ۵۰ درصد از مسافران نوروزی شرکت کننده در این نظرسنجی در پاسخ به میزان رضایت از کیفیت علائم راهنمایی و گردشگری در حد متوسط و ۴۰.۸۳ درصد در حد عالی اعلام رضایت کرده اند.

فعالی با اشاره به آمار ورودی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر نوروزی به استان کرمان ادامه داد: مسافران و گردشگران در سفر به کرمان ۴۸.۳۶ درصد از وسیله نقلیه شخصی، ۲۹.۵۱ درصد با سواری های بین شهری، ۹.۲ درصد اتوبوس، ۶.۵۶ درصد هواپیما و ۶.۵۶ درصد از قطار استفاده کردند.

او تصریح کرد: گردشگران و میهمانان در این نظرسنجی در پاسخ به هدف از سفر به استان کرمان، گردش را با ۵۲.۴۶ درصد و دیدن مظاهر تاریخی را با ۳۳.۳۰ درصد بیشترین انگیزه خود از سفر به این استان را اعلام کردند و در پاسخ به ویژگی برجسته شهر کرمان به عنوان مقصد سفر، تاریخ و فرهنگ را با ۷۳.۱۷ درصد به عنوان بالاترین آمار پاسخ دادند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: گردشگران در پاسخ به سوال نحوه انتخاب استان کرمان به عنوان مقصد سفر، معرفی دوستان و آشنایان را با ۶۳.۰۳ درصد به عنوان نخستین گزینه برگزیدند و مقصد بین سفر، اینترنت و رسانه ها را در مراحل بعدی اعلام کردند. او گفت:در این سنجش میزان رضایت از مراکز خرید و بازارهای سنتی ۴۷.۳۷ درصد در حد عالی اعلام و میزان رضایت از امکانات تردد و پارک خودرو نیز ۵۳.۷۸ درصد در حد متوسط بیان شد. فعالی با بیان اینکه بیش از ۱۷۰ هزار نفر اقامت در تعطیلات نوروزی در استان کرمان ثبت شده است افزود:  افراد نظرسنجی شده در پاسخ به سوال مدت اقامت در کرمان بیشترین میزان اقامت را ۲ تا سه شب با ۴۱.۸۰ درصد اعلام کردند.

به گفته او همچنین این افراد در پاسخ به نحوه اقامت اینگونه اعلام کردند:  ۳۲.۴۸ درصد منزل آشنایان، ۱۵.۳۸ درصد مراکز اسکان فرهنگیان، ۱۱.۱۱ درصد اقامتگاه های بوم گردی، ۱۱.۹۷ درصد مهمانپذیر،  ۱۵.۳۸ درصد هتل و ۱۳.۶۸ درصد هتل آپارتمان.

بر اساس اعلام مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان آمار ورود مسافران نوروزی به این استان از ۲۸ اسفند سال گذشته تا ۱۳ فروردین امسال ۳۹ درصد در مقایسه با شرایط قبل از کرونا در سال ۹۸ رشد داشته است.

۱۸۲ هزار و ۶۶۷ نفر نیز طی تعطیلات نوروزی در مراکز اقامتی پیش بینی شده در سراسر استان کرمان اسکان یافتند که آمار اقامت در تاسیسات گردشگری، ستادهای اسکان آموزش و پرورش، طرح شهید سلیمانی و زائرسراها نیز ۲۹ درصد رشد را نشان می‌دهد.

هزاران جاذبه تاریخی، طبیعی و نیز تربت پاک سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، موقعیت ممتازی به استان کرمان در حوزه گردشگری بخشیده و این خطه را به یکی از مقاصد مهم گردشگران داخلی و خارجی بدل کرده است.

براساس اعلام میراث فرهنگی آمار بازدید از اماکن تاریخی و موزه‌ای استان کرمان امسال در ایام نوروز از مرز ۲۶۶ هزار نفر عبور کرد و بیشترین بازدید گردشگران نیز به ترتیب از باغ شاهزاده ماهان، ارگ تاریخی بم و حمام گنجعلیخان کرمان بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 4
  • امروز: 126
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,795
  • ماه: 7,709
  • سال: 25,387