خاموشی‌های شبانه مردم سیرجان را کلافه کرد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1208

خاموشی‌های شبانه مردم سیرجان را کلافه کرد

«سارقان سیم تنها چند متر سیم یا برق مردم را نمی‌دزدند، آرامش و خیلی چیزهای دیگر از هموطنانشان را به سرقت می‌برند»؛ این واگویه خیلی از شهروندان در سیرجان است که گاه و بیگاه دچار این مشکل می‌شوند. قطع مکرر برق باتوجه به گرم شدن هوا نه تنها آسایش شهروندان را می گیرد بلکه سبب بروز خسارت به وسایل برقی آنان و نیز قطع آب منازل نیز می شود زیرا بسیاری از خانواده ها از پمپ آب استفاده می کنند. اما واقعیت اینکه خاموشی های گاه و بیگاه شبانه که علت آن سرقت کابل و سیم های برق اعلام می شود شهروندان سیرجان را کلافه کرده و صدایشان را درآورده است. تازه‌ترین آمارها می گوید دست‌کم در ۵۰۰ نقطه شهرستان سیرجان سرقت سیم و کابل گزارش و البته این درحالی است که به گفته پلیس ۵۰ تن نیز بازداشت شده‌اند.

طی چندوقت اخیر سرقت کابل‌های برق در مناطق مختلف این شهرستان این روزها به مهمترین معضل شهری و دغدغه شبکه توزیع برق تبدیل شده است.

مردم از خاموشی های ساعات پایانی شب و صبحگاهان و خساراتی که به لوازم برقی همانند یخچال و … تحمل می کنند، گلایه مند هستند. یکی از ساکنان روستایی در شهرستان سیرجان گفت که وقتی که سیم های برق سرقت شد لامپ های معابر را نیز با خود بردند.

شهروند دیگر سیرجانی که صاحب یک مغازه سوپرمارکت است می گوید: بارها خاموشی را به علت سرقت سیم برق در منطقه شاهد بوده ایم؛ حتی افت ولتاژ هم موجب سوختن موتور یخچال مغازه ام شده است .

شهروندان سیرجانی از وضعیت سرقت سیم های برق بشدت گلایه دارند و شاکی هستند؛ این افراد تاکید دارند که چرا باید سارقان با فراغ بال و بدون عقوبت به این کار ادامه دهند؟

سرقت ۱۰ تن سیم طی یکسال اخیر

متولیان برق شهرستان هم می گویند: روزی نیست که سرقت از سیم های برق گزارش نشود و در ساعات مختلف شبانه روز داد مردم از بی برقی بلند می شود.

رضا سلمانی مدیر شرکت توزیع برق شهرستان سیرجان نیز از سرقت های متعدد سیم های برق نگران است و می گوید: طی مدت سال گذشته تاکنون بیش از ۱۰ تن سیم برق در سیرجان و حومه به سرقت رفته است و ۷ هزار مشترک دچار مشکل افت ولتاژ، نوسان یا قطعی برق شدند.

او افزود: طی این مدت در بیش از ۵۰۰ نقطه شهرستان سرقت سیم اتفاق افتاده است که از شهروندان تقاضا می کنیم ضمن همکاری و نظارت بیشتر در محله های خود در صورت قطعی برق با فوریت به شماره ۱۲۱ یا پلیس ۱۱۰ تماس بگیرند.

پلیس: ۱۰۰ درصد سرقت های سیم کشف شدند

سرهنگ امیر سبتکی فرمانده انتظامی سیرجان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: با تلاش همکاران انتظامی از سه ماه پایانی سال گذشته تاکنون صددرصد سرقت های سیم و کابل های برق در سطح شهرستان با دستگیری ۵۰ نفر سارق کشف شدند.

او افزود: پلیس و نیروهای انتظامی تمام وقت پای کار و مشغول انجام وظیفه هستند اما آنچه که می تواند ما را بیشتر کمک کند همکاری مردم است. سرهنگ سبتکی گفت: شهروندان اگر قطعی غیرمتعارف در محله یا کوچه خود دیدند با با حضور افرادی مشکوک و پرسه خودروهای ناآشنا در محله ها مواجه شدند سریع با ۱۱۰ تماس بگیرند. او به متولیان برق هم پیشنهاد داد که با به کارگیری حوزه های علمی دانش بنیان و نصب دستگاه های هشداردهنده ضمن کسب اطلاع زودتر از قطعی، هم برای وصل مجدد زودتر اقدام شود و هم زمینه شناسایی سارقان قبل از رسیدن به مقصد فراهم آید. افزایش بازدارندگی در وقوع سرقت سیم برق با مجازات های سخت تر یا انجام امور پیشگیرانه بسیار اهمیت دارد زیرا در صورت وقوع سرقت کابل برق، نه تنها به اموال عمومی دولت و شهروندان خسارت مادی وارد می شود بلکه تبعات اجتماعی زیادی نیز به همراه خود می آورد و سلب آسایش شهروندان و نارضایتی ها را به دنبال دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 4
  • امروز: 62
  • دیروز: 328
  • هفته: 2,271
  • ماه: 6,056
  • سال: 22,238